ویروس کرونا چطور منتقل می شود؟

در این مطلب، توضیحاتی درباره نحوه انتقال ویروس کرونا بین افراد خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ویروس کرونا یا coronavirus 2019 در حال حاضر به عنوان سندرم حاد تنفسی شناخته می شود؛ در حالی که بیماری مرتبط با آن با عنوان COVID-19 خوانده می شود. این بیماری در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در کشور چین مشخص شد و نوعی جدید از ویروس کرونا است که قبلا در انسان مشخص نشده است!

در حال حاضر دانشمندان و افراد بسیاری از سراسر نقاط جهان در حال جستجو هستند تا چگونگی انتقال ویروس کرونا را تشخیص دهند! نحوه ابتلا به بیماری کرونا و شیوع آن در بیشتر کشورها باعث شده است تا سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری اعلام نماید.

بی شک اطلاع از نحوه منتقل شدن این ویروس، یکی از مهم ترین روش ها برای مقابله با آن است.

در حالی که حیوانات منبع این ویروس هستند، اما این ویروس اکنون از یک شخص به فرد دیگر منتقل می شود (انتقال انسان به انسان). بیشتر کارشناسان و پزشکان بهداشت عمومی در سراسر نقاط جهات بر این عقیده هستند که ویروس کرونا از راه قطرات تنفسی که در حال عطسه و یا سرفه از بدن فرد آلوده خارج می شود، منتشر می شود! این قطرات بعد از عطسه و یا سرفه بر روی محیط اطراف فرد بیمار می نشیند و اگر به دست ها یا صورت، چشم و یا بینی فردی در آن نزدیکی برخورد نمایند، آن شخص را نیز بیمار خواهد کرد!

به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی مردم را از تماس نزدیک و مستقیم با فرد مبتلا و یا کسی که نشانه های این ویروس را دارد، شدیدا منع می کند. این موضوع به این معنا می باشد که:

  • حداقل یک متر از فرد مشکوک یا مبتلا فاصله داشته باشید.
  • از دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن افراد مبتلا و دیگر افراد به شدت پرهیز نمایید.
  • اگر فردی در اطرافتان عطسه یا سرفه کرد، سریعا از او فاصله بگیرید.

درست است که انتقال ویروس کرونا از طریق چشم ها هنوز به طور حتم ثابت نشده است، اما گوانگفا وانگ ، یکی از اعضای هیات تخصصی ذات الریه در کشور چین اعتقاد دارد که در طی معاینه بیماران مبتلا به کرونا، از این طریق آلوده شده است! فرضیه او توسط گروهی از پزشکان تایید شده است و آن ها از دیگر پزشکان خواسته اند تا در زمان معاینه از عینک محافظ استفاده نمایند!

توجه داشته باشید دوره پنهان برای COVID-19 (یعنی زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس و شروع علائم) در حال حاضر بین ۲ تا ۱۴ روز تخمین زده می شود! در این مرحله، ویروس ها می توانند منتقل شوند!

دقت داشته باشید افراد حتی در مواقع نفس کشیدن باعث می شوند تا ذراتی در هوا پخش شود! این ذرات تا حدی کوچک هستند که قبل از افتادن بر زمین تا مدت ها در هوا معلق خواهند ماند و امکان استنشاق این ذرات توسط افراد دیگر وجود دارد. زمانی که این ذرات حاوی ویروس باشند، به احتمال زیاد فرد، دیگری را آلوده خواهند کرد.

با توجه به تحقیقات انجام شده در ایران و سایر کشورها،  مهم ترین موضوع در منتقل شدن ویروس کرونا، دست های آلوده عنوان شده است! به همین جهت همانطور که بارها گفته شده است، دست هایتان را به صورت مکرر با مایع ضد عفونی و آب و صابون شست و شو دهید، زیرا مکان ها و قسمت هایی را که شما لمس کرده اید، ممکن است قبل از آن، توسط یک فرد مبتلا لمس شده باشد.

همچنین بایستی کلیدهای آسانسور، دستگیره ها به ویژه دستگیره های اتوبوس ها و مترو و کلیدهای خودپردازها به طور دائمی ضد عفونی شوند. در صورت لمس این مکان ها به سرعت دست های خود را ضد عفونی نمایید. به یاد داشته باشید قبل از کمصرف هر نوع ماده ی خوراکی، دست ها را کاملا ضد عفونی نمایید و از مالیدن دست ها به چشم، بینی و دهان خود به شدت خودداری نمایید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا