گوگلی المو مارکونی مخترع رادیو که بود؟ | بیوگرافی مارکونی

جدول یاب: اولین کسی که متوجه شد، می توان از بی سیم به عنوان یک وسیله ارتباطی استفاده کرد، “مارکونی ” ایتالیایی بود که بعدها به نام مخترع رادیو معروف شد. وی در سال ۱۸۹۵ اولین خبر رادیویی خود را به وسیله بی سیم در یک فاصله سه کیلومتری فرستاد. در ژوئن سال ۱۸۹۶ در لندن ، اولین ایستگاه تلگرافی بی سیم به کمک امواج الکترونیکی نمایش داده شد.

او در سال ۱۸۹۷ به ایتالیا برگشت و یک ارتباط بی سیم بین دو کشتی جنگی در یک مسافت ۱۲ کیلومتری ایجاد کرد و بالاخره در سال ۱۹۰۱ در تکمیل اختراع خود موفق شد، علائم بی سیم را از یک طرف اقیانوس اطلس یعنی از شهر “پل دو” در انگلستان به آن طرف اقیانوس اطلس ، شهر “سن ژان ” آمریکا بفرستد.مردم از اختراع مارکونی چنان به شور و هیجان آمده بودند که خواستار پخش صدای انسان از رادیو شدند، اما چون لامپ های رادیو ضعیف بود، سازندگان رادیو باید فکر بهتری می کردند.

زندگی نامه مارکونی

به همین منظور در سال ۱۹۰۶ یک فیزیکدان آمریکایی به نام “دو فورست ” لامپ سه الکترونی را اختراع کرد که برای رادیو الکتریسیته خیلی قابل استفاه بود. بعد از آن “روبرت فون لیئن ” موفق به ساخت لامپ های قوی شد، این لامپ ها تحول بزرگی در زمینه دستگاه های الکترونیکی به وجود آوردند در سال ۱۹۱۰ برای اولین بار صدای موسیقی و آواز اپرای “متروپولتین نیویورک” در سراسر آمریکای شمالی شنیده شد.
در سال ۱۹۱۳ جمعی از دانشمندان سعی کردند که صدای موزیک در تمام نقاط جهان کاملا شنیده شود، ولی جنگ جهانی اول زحمات آن ها را بی نتیجه گذاشت .نیازهای نظامی در دوران جنگ ، استفاده از بی سیم را گسترش داد و در تاریخ ۱۱ نوامبر سال ۱۹۱۸ تلگراف بی سیم، نوید پایان جنگ را به همه جهانیان اعلام کرد. تاریخ شروع بهره برداری عمومی از رادیو در سال ۱۹۲۰ است.

نخستین دستگاه های پخش منظم رادیویی در سال ۱۹۲۰ در انگلستان به کار افتاد و در سال ۱۹۲۶ اولین کنفرانس بین المللی رادیویی با شرکت ۲۷ کشور جهان ، در برلین برپا شد و آیین نامه مقررات ارتباطات رادیویی به تصویب رسید. رشد فزاینده رادیو و مخاطبانش ، آن را تبدیل به رسانه ای جمعی و فراگیر کرد. ارزانی بهای رادیوهای ترانزیستوری نیز به پیشرفت این رسانه در کشورهای توسعه نیافته کمک کرد. در هر حال در دنیا تقریبا یک میلیارد گیرنده رادیویی وجود دارد، یعنی برای هر چهار نفر یک گیرنده رادیویی موجود است.

 

در زندگی نامه گوگلی المو مارکونی مخترع رادیو اینگونه آمده است که: گوگلی المو مارکونی مخترع رادیو در سال ۱۸۷۴ در شهر بولونی ایتالیا دیده به جهان گشود. او از خانواده‌ ای مرفه بود و معلمان و مربیان خصوصی تعلیم و تربیت او را به عهده داشتند. المو مارکونی در سال ۱۸۹۴ مطالبی درباره آزمایش‌ های انجام شده توسط هنریش هرتز خواند. آن آزمایشات به وضوح وجود امواج نامرئی الکترو مغناطیسی را که با سرعتی معادل سرعت نور در فضا حرکت می‌ کردند، نشان داده بود.

بلافاصله این فکر برای المو مارکونی پدید آمد که می‌ توان بدون استفاده از سیم از این امواج برای فرستادن علائمی به فواصل دوردست بهره گرفت. این امر امکاناتی را برای ارتباطات فراهم می‌ کرد که در استفاده از تلگراف با سیم میسر نبود. از جمله اینکه با این روش ارسال پیام‌ ها برای کشتی‌ های در حال حرکت در دریاها ممکن می‌ شد.

 

تا سال ۱۸۹۵ تنها با یک سال تلاش المو مارکونی موفق شد وسیله لازم برای این کار را بسازد. در سال ۱۸۹۶ مارکونی وسیله مزبور را در انگلستان به نمایش گذاشت و توانست اولین امتیاز انحصاری اختراع خود را دریافت نماید. المو مارکونی سریعاً یک شرکت تأسیس کرد و در سال ۱۸۹۸ اولین رادیوگرام (مارکونی گرام) ارسال شد.

سال بعد او توانست پیام‌ های بی‌ سیم را به آن سوی کانال مانش بفرستد. با اینکه در سال ۱۹۰۰ مهمترین امتیاز خود را دریافت نمود ولی همچنان به کار خود ادامه داد و برای بهبود و تکمیل اختراع خود تلاش کرد. در ۱۹۰۱ او موفق شد یک پیام رادیو به آن سوی اقیانوس اطلس، از انگلستان به نیوزلند، بفرستد.
اهمیت این اختراع جدید در یک حادثه غم‌ انگیز به خوبی آشکار گردید. در سال ۱۹۰۹ کشتی «اس.اس.ریپوبلیک» در تصادفی صدمه دید و غرق شد. از طریق پیام‌ های رادیویی کمک خواسته شد و تمام سرنشینان کشتی بجز ۶ نفر نجات یافتند. در همین سال المو مارکونی به خاطر اختراعش برندهجایزه نوبل شد. در سال بعد المو مارکونی موفق شد پیام‌ های رادیویی را از ایرلند به آرژانتین، یعنی مسافتی بالغ بر شش هزار مایل بفرستد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا