چرا درخت کاج همیشه سبز است؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : اندازه یک درخت کاج به گونه اش بستگی دارد. ارتفاع کاج ها متنوع است و می تواند بین ۳ تا ۷۵ متر باشد؛ بیشتر کاج ها تا ارتفاع ۴۵ متری رشد می کنند.

 

قطر تاج کاج نیز می تواند به ۹ متر برسد. برگ درخت، کارها و وظاف متعددی را انجام می دهد؛ یکی از این کارها تهیه ی غذا برای درخت است. برگ، گاز کربنیک را از هوا و آب و مواد معدنی دیگر را از خاک جذب می کند. کلروفیل یا سبزینه ی برگ، انرژی خورشیدی را جذب می کند. کلروفیل پس از نیرو گرفتن از نور خورشید، گاز کربنیک و همچنین آب را به قند تبدیل می کند. قندی که بدین ترتیب در برگ ها ساخته می شود، غذای اصلی درخت است.

اما برگ مقدار زیادی آب نیز تولید می کند! فقط جزء بسیار کمی از آب که از راه آوندهای شیره ی گیاهی به برگ می رسد، در ساختن غذا مصرف می شود. بیشترین قسمت آب مزبور از راه میلیون ها سوراخ ریزی که در سطح برگ وجود دارند، تبخیر می شود.

در بسیاری از کشورها، از جمله در آمریکای شمالی آب به درخت نمی رسد! پس از منجمد شدن زمین، درخت نمی تواند آب زیادی به صورت بخار از خودش دفع کند! برای این کار، درخت بایستی مقداری بیش از آنچه لازم دارد، آب از زمین منجمد جذب کند. به همین علت، برگ هاش را می ریزد و کارش را به نوعی “تعطیل” می کند تا مجبور نشود آب خودش را از راه تبخیر از دست بدهد!

ولی بعضی از درخت ها، برگ های خاصی دارند. درخت های کاج، درخت های صنوبر و همچنین یکی دو نوع دیگر، برگ های سوزنی و باریکی با یک غلاف یا پوشش ضخیم و چرب بیرونی دارند. این لایه از تبخیر آب جلوگیری می کند. به همین علت است که برگ های این گونه درخت ها، چندین سال عمر می کنند. وقتی برگ های مزبور می ریزند، بلافاصله برگ های تازه ای به جای آن ها می رویند و شاخه های این درخت ها، هیچ گاه لخت نیستند! و کاجیان را درخت های همیشه سبز می نامند.

درخت های دیگری با برگ های پهن یا پنجه ای هستند که در تمام مدت سال سبز می مانند! برای مثال درخت بلوط زنده و برگ بوی کالیفرنیایی، برگ های سختی دارند که رطوبت آن ها را در ماه های سرد حفظ می کند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا