چه زمانی نخستین خزندگان به ظهور رسیدند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : نخستین خزندگان، تقریبا چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش بر روی کره ی زمین ظاهر شدند و به راه افتادند. در آن روزگار، بزرگ ترین جانوران روی کره ی زمین، دوزیست ها بودند! دوزیست ها در آب تخم می گذاشتند.

شکل ظاهری نخستین خزندگان به دوزیست ها شباهت داشت! ولی تفاوت بزرگی بین خزندگان و دوزیست ها این بود که تخم خزندگان در روی زمین باز می شد. نوزاد خزندگان، شش پا داشتند و می توانستند از هوا تنفس نمایند. این جانوران در زمین های مرطوب جنگل ها راه می رفتند و احتمالا از حشرات تغذیه می کردند.

با گذشت زمان، خزندگان نیرومندتر و همچنین بزرگ تر شدند! برخی ظاهری چون سوسمارهای امروزی پیدا کردند و برخی شبیه به لاک پشت ها شدند. خزندگانی هم پیدا شدند که دمی کوتاه، پایی چاق و همچنین سری بزرگ داشتند. گروهی از نخستین خزندگان، به علت نسلی که از خود بر جای می گذاشتند، بسیار مهم بودند. این خزندگان به سوسمار شباهت داشتند و طول بدن آن ها به یک متر می رسید! ولی روی پاهای عقب خود راه می رفتند.

در اثر تکثیر این موجودات، انواع بسیار گوناگونی از خزندگان جدید پای به عرصه ی وجود نهادند! برخی از این خزندگان جدید، خزندگان حقیقی بودند و بال داشتند. گروهی از این ها، بال دار و گرم خون شدند؛ این ها نخستین گروه از پرندگان شدند. بقیه ی انواعی که تکامل یافتند، تمساح ها و همچنین اولین نسل از دایناسورها بودند.

در دوره ای از تاریخ تکامل حیات بر عرصه ی کره ی زمین، خزندگان بر بقیه ی موجودات زنده ی موجود تسلط داشتند. ولی پس از میلیون ها سال، بسیاری از انواع دیرینه ی خزندگان از بین رفتند. برای تشریح علت این نابودی، نظریه های بسیاری ابراز شده است. نخستین علتی که می توان ذکر کرد این است که تغییرات سطح کره ی زمین و همچنین آب و هوای آن، زندگی را برای خزندگان مزبور غیر ممکن ساخت! برای مثال بسیاری از باتلاق ها خشک شدند و موجودات مزبور نتوانستند در خشکی به حیات خود ادامه دهند. در برخی از موارد، منابع غذایی این جانوران از بین رفت!

آب و هوا، فصلی شد؛ یعنی تابستان ها گرم و زمستان ها نیز سرد و یخبندان شد. بیشتر خزندگان نتوانستند خودشان را با این تغییرات سازگار نمایند و نتیجه ی این عدم سازگاری چیزی جز مرگ و نابودی نبود!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا