کاشت سبزه در خاک ژله ای چگونه است و چقدر زمان می برد ؟

همیشه برای عید نوروز و سفره هفت سین خانم های خانه دار به دنبال موارد جدید و یا تنوع هستند ، در این مطلب به شما کاشت سبزه در خاک ژله ای را خواهیم آموخت.
سبزه نوروز نشانه تولد دوباره ، حیات نو و سبز بودن هست .. نوروز نزدیکه تصمیم شما برای درست کردن سبزه امسال چیه؟
کاشت سبزه در خاک ژله ای چقدر زمان می برد ؟

آموزش سبزه با تخمه کدو در خاک ژله ای

سبزه نوروز نشانه تولد دوباره ، حیات نو و سبز بودن هست .. نوروز نزدیکه تصمیم شما برای درست کردن سبزه امسال چیه ؟

سبزه عید رو بیشتر مردم با بذرهایی مثل گندم .. ماش .. عدس درست میکنن .. آموزش امروز یه کم متفاوت هست .. سبزه ژله ای روشی مناسب و بسیار ساده مخصوص محیط های آپارتمانی است که نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

خاک های ژله ای می توانند جایگزین خاک شوند و چون رطوبت و آب را در خود نگه می دارند بذر یا گل به راحتی می تواند از آن تغذیه کند و به علت زیبایی در طرح و تنوع در رنگ زیبایی خاصی به کار شما می بخشد.

خاک ژله ای

کاشت سبزه در خاک ژله ای چقدر زمان می برد ؟

یک بسته خاک ژله ای را در ظرفی ریخته و یک لیوان آب به آن افزوده پس از ۱۲ ساعت خاک ژله ای خیس خورده و متورم می شود. دانه ها را بخیسانید سپس آن ها را داخل آبکش ریخته و آن را داخل ظرف اصلی که می خواهید سبزه در آن سبز شود بریزید.

اگر می خواهید از بذر ظریف استفاده کنید جام یا ظرف مورد نظر را پر از خاک ژله ای کنید فقط ۲ سانت از لبه ظرف خالی باشد سپس مقداری خاک ژله ای برداشته و خوب له کنید و به ضخامت نیم سانتی متر روی سطح جام بریزید و با دست مرتب کنید.

سپس بذر را بدون خیس کردن فقط یک لایه روی خاک ژله ای له شده بپاشید. یک نایلون روی آن بکشید و تا وقتی نایلون روی آن است نیازی به آب دادن نیست.

سبزه را در محل پرنور به دور از آفتاب مستقیم قرار داده و بعد از دو روز که جوانه ها نمایان شد نایلون را برداشته و هر دو یا ۲۳ روز یکبار آن را سیراب کنید. بر روی خاک های ژله ای از بذر شبدر و منداب استفاده نکنید.

این خاک ژله را میتوانید از گل فروشیها واسباب بازی فروشیها تهیه کنیدکاشت سبزه در خاک ژله ای چقدر زمان می برد ؟با خاک ژله ای می توان انواع سبزه ها را سبز کرد و هفت سین عید نوروز را تزئین نمود. امروز می خواهیم طرز کاشت سبزه عید با تخمه کدو در خاک ژله ای را آموزش دهیم.

تخمه کدو مرمری را از آجیل فروشی تهیه کنید. دانه های درشت دارند. بعد از ۴۸ ساعت خیساندن در پارچه نمدار بریزید. تخمه کدو مرمری را دو روز خیس کنید و چند بار آبش را عوض کنید، کدوهایی که روی آب می آیند خرابند.

بعد از دو روز کدوها را داخل پارچه نخی نمدار بریزید و به مدت دو تا سه روز مرتب پارچه را با آب اسپری کنید تا جوانه کدوها به شکل قلاب شوند .. وقتی جوانه ها ظاهر شدند دانه هایی که جوانه نزده اند را نکارید. فقط جوانه هایی که فعال شده اند را بکارید. جوانه های فعال نشده باعث خرابی سبزه می شوند.

کاشت سبزه در خاک ژله ای چقدر زمان می برد ؟

خاک ژله را که گذاشتم تو آب و بزرگ شدن داخل ظرف شفاف ریخته؛ کدوها را روی آن بریزید و یک پلاستیک شفاف که چند جای آن را سوارخ ایجاد کرده اید روی آن قرار دهید. روزی دو بار کدوها را اسپری کنید تا سبز شوند. وقتی جوانه ها سبز شدند پلاستیک را بر دارید.

در این حالت روزی یک بار آبدهی کافی است. این سبزه بسیار زیبا و ماندگارتر است و از موقعی که کدورا خیس می کنید تا وقتی کاملا سبز شود ۱۵ روز زمان لازم است و تا روز ۱۳ روز زیبا و با طراوت می ماند. بر خلاف گندم که زود علفی می شود.

کاشت سبزه در خاک ژله ای چقدر زمان می برد ؟

کاشت سبزه در خاک ژله ای این چند نکته را فراموش نکنید:

بر روی خاک های ژله ای از بذر شبدر و منداب استفاده نکنید. سبزه را در محل پرنور به دور از آفتاب مستقیم قرار دهید. بعد از دو روز که جوانه ها نمایان شد نایلون را برداشته و هر دو یا ۳روز یکبار آن را سیراب کنید. ظرفی انتخاب میکنید ساده باشه و داخل ظرف دیده بشه. مثل جام های کریستالی. برای بذر ارزن ۵ روز قبل عید هم بکارید سبز و زیبا می شود. بذر ارزن وقتی سبز میشه خیلی کوتاه تر از بذر گندم در میاد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا