کدام عضو از بدن انسان خون ندارد؟

تنها عضوی که از بدن انسان خون ندارد قرنیه چشم است.

عضو از بدن انسان خون

 

چشم انسان حدود ۱۳۵ میلیون سلول بینایی دارد که معادل یک دوربین ۱۳۵ مگاپیکسل عمل می کند.

قرنیه قسمت شفاف جلوی کره چشم است که مثل شیشه پنجره داخل چشم را از محیط خارج جدا می کند. قرنیه دو وظیفه مهم دارد: یکی آنکه پرتوهای نور را به داخل چشم هدایت کند و آن ها را روی پرده شبکیه متمرکز کند؛ دوم آنکه از ساختمان های داخل کره چشم محافظت نماید.

برای آنکه نور بتواند وارد چشم شده و به پرده شبکیه برسد، ابتدا باید از قرنیه عبور کند. بنابر این شفاف بودن قرنیه اهمیت زیادی در بینایی دارد.

همانطور که اگر از پشت یک شیشه کثیف به اشیاء نگاه کنیم آن ها را تاریک می بینیم، اگر از پشت یک قرنیه کدر به اشیاء نگاه کنیم آن ها را تاریک خواهیم دید.

به علاوه همانطور که از پشت یک شیشه موجدار اجسام کج و معوج به نظر می رسند، اگر سطح قرنیه ناهموار باشد نیز تصاویر کج و معوج دیده می شوند. پس وجود یک قرنیه سالم و شفاف با سطح هموار و انحنای طبیعی برای دید طبیعی ضروری است. در بسیاری از موارد پیوند قرنیه به منظور برداشتن بخش های کدر قرنیه و جایگزین کردن آن با قرنیه شفاف انجام می گیرد.

همانطور که گفته شد، یکی از وظایف مهم قرنیه حفاظت از ساختمان های داخل کره چشم است. در مواردی که به علت عفونت یا سوختگی سوراخی در قرنیه ایجاد شود، احتمال تخریب و آلودگی بافت های داخل چشم وجود دارد. در این حالت برای حفاظت از ساختمان های داخل کره چشم لازم است سوراخ ایجاد شده به سرعت ترمیم شود که پیوند قرنیه روش مناسبی برای این منظور می باشد. پیوند قرنیه چیست؟ پیوند قرنیه یک عمل جراحی است که طی آن قسمت آسیب دیده قرنیه بیمار برداشته شده، با یک قرنیه جدید سالم جایگزین می گردد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا