کسادی چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : وقتی داد و ستد به شدت از رونق بیفتد، می گویند رکود آغاز شده است. وقتی این بی رونقی خیلی شدید نباشد، می گویند کسادی آغاز شده است. کسادی، نوعی رکود خفیف است.

 

رکود چیست؟ رکود به دوره ای از تاریخ کشور گفته می شود که در طی آن بیشتر کارها از رونق می افتد. رکود، تمام مردم را از بانکدارها و کارخانه دارها گرفته تا کاسبان جزء در بر می گیرد! بسیاری از کارگران کارخانه ها بیکار می شوند. فروش کالاها به شدت کاهش می یابد. فروشگاه ها اجناس کمتری سفارش می دهند و از بانک ها پول کمتری به وام می گیرند. بدین ترتیب بانک ها نیز صدمه می بینند؛ سراسر اقتصاد کشور از این وضع تاثیر می گیرد. این را رکودمی می گویند! و اگر تمام آنچه گفته شد به مقیاس کوچک تری رخ دهد، می گویند کسادی آغاز شده است.

در یکصد و پنجاه سال گذشته، ملت های جهان شاهد دوران های رونق و بحران، رکود یا کسادی فراوان در اقتصاد کشورهای سرمایه داری بوده اند. این دوران ها را تحولات ادواری اقتصاد سرمایه داری می نامند. مدتی، اوضاع اقتصادی رونق می گیرد و مردم از رفاه نسبی برخوردار می شوند. سپس، اختلالی در عملکرد نظام اقتصادی پیش می آید و کسب و کارها از رونق می افتد. پس از مدتی، دوباره دوران رونق آغاز می شود و دور مزبور مجددا تکرار می شود.

اقتصاددانان سرمایه داری چنین تبلیغ می کنند که کسی علت رکود یا کسادی را نمی داند، و هیچ اقتصاددانی نیز در این خصوص با دیگر اقتصاددان ها به نوافق نرسیده است. دولت ها و همچنین کارخانه داران پیوسته می کوشند که جلوی بحران، رکود و کسادی را بگیرند ولی هنوز راه نتیجه بخشی پیدا نکرده اند!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا