آیا پاستیل‌ میوه‌ می تواند جایگزین میوه‌ طبیعی باشد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

پاستیل نوشابه‌ ای‌‌ در ایران یکی از قدیمی‌ ترین و در عین حال پرطرفدارترین‌ پاسیتل ها می باشد؛ حتی پاستیل نوشابه‌ ای‌‌ برای بعضی‌ افراد، حکم یک نوستالژی دوست‌ داشتنی را نیز دارد! به اعتقاد برخی از افراد، پاستیل اعتیاد آور است! زیرا سال هاست که این خوراکی رنگارنگ، جای خود را در دل مردم گشوده است و بی شک به این محبوبیت ادامه می دهد. پاستیل در میان کودکان نیز بسیار پرطرفدار است و از جمله تنقلات محبوب به شمار می آید.

 

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که تاریخچه خوراکی پاستیل به چه دوره ای باز می گردد؟ یا چه شد که چنین خوراکی خوشمزه و لذیذی ابداع شد؟ در پاسخ بایستی گفت پاستیل در دهه ی ۱۹۲۰ میلادی و به صورت بسیار اتفاقی توسط یک کارگر ساده اختراع شد! بله؛ یک کارگر ساده!

ماجرای اختراع پاستیل این است که فردی به نام ” هانس ریگل ” که کارگر ساده ی یک کارخانه آبنبات‌ سازی و البته صاحب تجربه‌ های زیاد در زمینه ی شیرینی‌ پزی و قنادی بود، برای کسب درآمد بیشتر در آشپزخانه ی خانه کوچک خود نیز آبنبات‌ های خانگی درست می‌ کرد! آبنبات هایی که بسیار خوشمزه و پرطرفدار بودند!

به همین دلیل پس از مدتی نام ” هاریبو ” را برای آبنبات‌ های خوشمزه ی خود انتخاب کرد.

پاستیل های امروزی تنوع زیادی در مزه و رنگ دارد؛ همچنین علاوه بر شکل خرسی، در قالب های متعدد و گوناگون دیگری نیز تولید می شوند! از شکل حیواناتی مثل قورباغه، مرغ و زرافه گرفته تا میوه هایی مثل آلبالو، توت فرنگی، سیب، پرتقال، انار و همچنین اشیایی مثل خودرو، بطری نوشابه و… دقت داشته باشید پاستیل های امروزی تفاوت چندانی با پاستیل های اولیه ندارند!

 

پاستیل از چه مواد و ترکیباتی ساخته شده است؟

ژلاتین! بلی؛ اولین و موردتوجه ترین ماده ی سازنده ی پاستیل، پروتئین ژلاتین است که از جوشاندن استخوان، غضروف و پوست حیواناتی نظیر گاو به‌ دست می‌ آید. دقت داشته باشید آن دسته از افرادی که گیاهخوار هستند، نمی توانند از چنین پاستیل هایی استفاده کنند و بایستی پاستیل هایی را خریداری نمایند که در عوض ترکیبات ژلاتین، از ترکیباتی نظیر پِکتین درست شده اند!

علاوه بر پروتئین ژلاتین، دیگر ترکیبات مشترکی که در تهیه ی عموم پاستیل‌ ها مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از گلوکز، اسید سیتریک و همچنین رنگ‌ ها و اسانس‌های مجاز و خوراکی. البته بد نیست بدانید برای براق کردن پاستیل، از نوعی واکس بر روی سطح آن استفاده می‌ شود.

 

 

آیا خوراکی پاستیل به سبب دارا بودن ژلاتین، برای استخوان‌ ها و عضلات‌ ما مفید می باشد؟

دقت داشته باشید ارزش تغذیه‌ ای خوراکی پاستیل‌ در برندهای مختلف، تفاوت چندانی ندارد! چرا که پاستیل‌ ها با ترکیبات کم‌ و بیش یکسانی، تهیه می‌ شوند! پروتئین از جمله مواد مغذی ضروری برای بدن آدمی به‌ شمار می‌ آید. چنانچه جزو آن دسته از افراد هستند که دل به پروتئین این خوراکی خوش کرده‌ اید، بایسنی بدانید پروتئین این فرآورده، به سبب قند بالایی که دارد، چندان ارزشمند و قانع کننده نیست!

برای دریافت پروتئین بی شک می‌ توانید منابع غذایی ارزشمندتری را در رژیم غذایی‌ خود جایگزین نمایید. دقت داشته باشید هر ۱۰۰ گرم خوراکی پاستیل، حاوی ۶ تا ۷ گرم ماده ی پروتئین است. توجه داشته باشید دیگر منابع پروتئینی از ارزش تغذیه‌ ای بالاتری برخوردار هستند. شما می توانید برای دریافت پروتئین، روی منابع غذایی باارزش‌ تری از قبیل گوشت‌ و تخم‌ مرغ حساب باز کنید!

چنانچه تصمیم دارید میوه‌ نخوردن کودک‌ خود را با پاستیل‌ های میوه‌ ای جبران کنید، باور غلطی است! چنانچه در جایی با پاستیل‌ های مولتی‌ ویتامین برخورد، لازم است بدانید که قضیه‌ ی این پاستیل ها متفاوت است! این پاستیل ها، نوعی مکمل های ویتامین در قالب پاستیل به شمار می آیند و همچون دیگر مکمل‌ ها، مصرف‌ آن ها در هر سنی مشروط به دستور پزشک متخصص است.

پاستیل خوراکی پر قندی است؛ با خوردن پاستیل‌ ممکن است از مقدار مجاز مصرف قند و شکر در روز تجاوز کنیم و در نتیجه، در معرض ابتلا به عارضه ی چاقی و همچنین بیماری‌ های قلبی و عروقی قرار بگیریم. همچنین فراموش نکنید درباره ی پاستیل‌ های بدون قند نیز، چنانچه مبتلا به بیماری دیابت هستید، بایستی از پزشک متخصص خود استفاده از این خوراکی را جویا شوید.

 

در انتها لازم است بدانید چنانچه پاستیلی که تهیه می‌ کنید، دارای پروانه ی بهره‌ برداری و ساخت و همچنین مجوز استاندارد وزارت بهداشت و درمان باشد، خطری برای سلامتی شما ندارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا