آیا خوابیدن زیاد عمر آدمی را کوتاه می‌کند؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

خواب فرآیندی است که در طول آن، بدن آدمی به آرامش نسبی دست پیدا می کند! میزان سوخت و ساز بدن افزایش می یابد و همچنین روند جوان‌ سازی سیستم‌ های بدن آدمی از جمله سیستم ایمنی بدن، سیستم اسکلتی بدن، سیستم ماهیچه‌ ای بدن و همچنین سیستم عصبی بدن شدت می‌ گیرد.

براساس تحقیقات و پژوهش های مختلفی که توسط محققان و دانشمندان در نقاط مختلف جهان انجام شده است، نشان می‌ دهد که آن دسته از افراد از گروه‌ های مختلف اجتماعی، که کم و یا زیاد می‌ خوابند، بیشتر در معرض بیماری های گوناگون هستند و زندگی‌ شان نیز کوتاه‌ تر است!

 

 

توجه داشته باشید خواب نامناسب عوارض گوناگون در پی دارد! با مرور بیش از ۱۵۳ مطالعه ی دانشگاهی که بر روی بیش از ۵ میلیون نفر از سراسر نقاط جهان انجام شده است، نشان می‌ دهد که کم‌ خوابی با بیماری دیابت، بیماری فشار خون، بیماری چاقی و همچنین انواع نارسایی‌ های قلبی و عروقی در ارتباط است.

دقت داشته باشید براساس پژوهش های گسترده ی محققان و دانشمندان، حتی چند شب پشت سر هم کم‌ خوابی نیز ممکن است یک فرد سالم را در آستانه ی ابتلا به بیماری دیابت قرار دهد! همچنین کم‌ خوابی، سیستم ایمنی بدن آدمی را ضعیف می‌ کند و امکان ابتلا به بیماری‌ های عفونی نیز بالا می‌ رود. بعضی مطالعات کم‌ خوابی را به عملکرد مغز و حتی در دراز مدت، حتی به بروز فراموشی و همچنین زوال عقل ربط می‌ دهند.

دقت داشته باشید بیش از حد نرمال و مناسب خوابیدن نیز عوارض و خطراتی در پی دارد! شاید شما نیز جزو آن دسته از افراد باشید که در طول هفته دچار کم‌ خوابی می شوید و تلاش می‌ کنید تا با خوابیدن طولانی در روز آخر هفته، این کمبود خواب خود را جبران نمایید.

 

 

بایستی به این موضوع بسیار توجه داشته باشید که اثرات کمبود خواب در آدمی می‌ تواند سبب بروز بیماری‌ های مختلف شود و عمر افراد را کاهش دهد! این عارضه نه تنها با خوابیدن جبرانی در روزهای تعطیل آخر هفته جبران نمی‌ شود، بلکه اثرات مخرب‌ تری نیز بر سلامت آدمی به همراه دارد.

متاسفانه در دنیای امروز، میزان بروز اختلالات خواب به شدت افزایش یافته است! آمار نشان می‌ دهد در یک دهه ی گذشته، شمار بریتانیایی‌ هایی که به خاطر مشکل‌ دار بودن خواب‌ خود به نزد پزشک مراجعه کرده اند، پیوسته در حال افزایش بوده است!

دانشمندان و محققان حوزه ی خواب و سلامت توصیه می‌ کنند که افراد نبایستی خواب شبانه خود را دست‌ کم گیرند! کمبود خواب شبانه، اثرات مخربی بر سلامت بدن آدمی به همراه دارد و می‌ تواند سلامت آدمی را کم و عمر او را کوتاه کند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا