بررسی روانشناسی رنگ در نقاشی و خلاقیت کودکان

همیشه می توان از رنگ ها برای روانشناختی افراد استفاده کرد. این عمل در کودکان نیز ممکن است و می توان با توجه به رنگ هایی که کودکان در نقاشی خود از آن ها استفاده می کنند، به روحیات آن ها پی برد.

 

بررسی روانشناسی رنگ در نقاشی و خلاقیت کودکان

 

به طور کلی رنگ ها به دو دسته رنگ های سرد و رنگ های گرم تقسیم می شوند. روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان زمانی نتیجه مطلوب خواهد داشت که با توجه به سن کودک انجام شود. رنگ های گرم مثل قرمز، نارنجی و زرد، نشانه جنب و جوش، فعالیت و شادی در کودکان است.

رنگ های سرد مثل سبز، آبی و بنفش نماد سکون، بی حرکتی و در برخی مواقع نشانه غم و اندوه است. در ادامه روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان را بررسی می کنیم.

 

رنگ قرمز

رنگ قرمز در نقاشی کودکان زیر ۶ سال بیشتر استفاده می شود. رنگ قرمز گاهی پرخاشگری را نشان می دهد و در صورتی که به صورت افراطی از آن استفاده شود به معنی نیاز به حرکت است.

 

رنگ آبی

وجود رنگ آبی در نقاش کودکان نشان دهنده صلح خواهی، آرامش و سکون است؛ در صورتی که از رنگ آبی به صورت افراطی در نقاشی کودکان استفاده شود، نشان دهنده تسلیم پذیری آن ها می باشد.

 

رنگ سبز

کودکانی که از رنگ سبز بیشتری در نقاشی خود استفاده می کنند، نیاز به جلب توجه بیشتر و صحبت کردن دارند. از طرفی رنگ سبز نشان دهنده اراده قوی، پایداری و میل به برقراری ارتباط را نشان می دهد.

 

بررسی روانشناسی رنگ در نقاشی و خلاقیت کودکان

 

رنگ زرد

رنگ زرد نماد خوشحالی، شادی و درخشش است. کودکانی که از این رنگ در نقاشی خود بیشتر استفاده می کنند، برای مشارکت و پیشرفت رغبت زیادی دارند. اگر از رنگ زرد به صورت افراطی در ناشی کودک استفاده شود، به این معنی وجود تنش های درونی در کودک و میل به آزادی این تنش ها است.

 

رنگ بنفش

این رنگ ترکیبی از رنگ های آبی و بنفش است، رنگ بنفش در روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان، نشان دهنده اضطراب و تنش در کودک می باشد.

توجه کنید برای روانشناسی نقاشی کودکان نباید موضوع نقاشی موردنظر خود را به آن ها بگویید و یا در رنگ آمیزی نقاشی، نظر خود را به آن ها تلقین کنید. بلکه باید اجازه دهید کودک کاملا آزادانه و مطابق میل خود نقاشی بکشد. بهتر است در پایان نقاشی از کودک بخواهید درباره اشکالی که ترسیم کرده با شما صحبت کند و احساس خود را برای شما بیان کند.

به یاد داشته باشید، نقاشی کودکان به حوصله و حال آن ها در لحظه بستگی دارد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید بررسی نقاشی را چند مرتبه و در حالات مختلف کودک انجام دهید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا