چگونه می توانیم سنگ فیروزه اصل را تشخیص دهیم؟

فیروزه یکی از سنگ های قیمتی است که از عهد باستان در ایران شناخته شده است، فیروزه سنگ آرزوهای تمام پادشاهان ممالک از زمان کورش و داریوش کبیر است که به عنوان هدیه از طرف آن‌ها به تمام سلاطین داده می‌ شد.

در کشور ایتالیا از فیروزه آبی و صاف که به گوهر آبی معروف است، به عنوان گران‌ قیمت‌ ترین جواهرات استفاده می‌ شود. این روزها استفاده از سنگ های معدنی همچون عقیق و فیروزه در ساخت زیورآلات جانی دوباره گرفته است و در ساخت انگشتر زنانه، گردنبند زنانه، دستبند و انگشتر مردانه به وفور به چشم میخورد.

 

چگونه می توانیم سنگ فیروزه اصل  و مرغوب را تشخیص دهیم؟

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که چگونه می توان سنگ فیروزه ی اصل را از انواع نامرغوب آن تشخیص داد؟

سنگ فیروزه به رنگ‌های آبی آسمانی، آبی مایل به سبز، سبز مایل به زرد، خاکستری مایل به سبز، آبی نیلی و آبی مایل به سفید وجود دارد. اگر بخواهیم یک تقسیم بندی کلی برای تشخیص سنگ فیروزه اصل و مرغوب انجام دهیم به جمله : “رنگ آبی آسمانی نوع مرغوب سنگ فیروزه است و سبز مایل به زرد نوع نامرغوب” خواهیم رسید.

رنگ سنگ فیروزه ناشی از مواد موجود در آن است و در صورتی که میزان مس موجود در کانی زیاد باشد به رنگ آبی در صورتی که آهن زیاد داشته باشد به رنگ سبز و در صورت وجود آلومینیم زیاد به رنگ سفید دیده می‌شود که به ترتیب ارزش آن کاهش می‌ یابد یعنی رنگ آبی با ارزش‌ترین نوع فیروزه است.

روش های مختلفی برای تشخیص فیروزه اصل وجود دارد. جواهرفروشان برای تشخیص فیروزه اصل از فوتک استفاده می‌کنند بدین صورت که سطح پشتی فیروزه را تحت تاثیر شعله قرار می‌دهند، سپس با ذره‌بین‌های چشمی محل حرارت داده شده را مشاهده می‌کنند و در صورت پوسته پوسته شدن و متمایل شدن رنگ آن به قهوه‌ای، سنگ مورد نظر را فیروزه اصل می دانند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا