مواد غذایی و خوراکی ها چه تاثیری در تقویت حافظه دارند؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

تقویت حافظه! شاید شما نیز این واژه را بسیار در صفحات اینترنتی و همچنین کتاب های گوناگون دیده باشید. در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با حافظه و همچنین تقویت حافظه با بهره گیری از مواد غذایی به بررسی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

مواد غذایی و خوراکی ها چه تاثیری در تقویت حافظه دارند؟

 

حافظه ی آدمی، پروسه ی پیچیده ای است از فعالیت های متفاوت در مغز آدمی. آدمی می تواند تعداد بی شماری از چیزهای مختلف را یاد بگیرد؛ چیزهایی همچون راه رفتن، دویدن، شنا کردن، تایپ کردن، تعمیر ساعت، کتاب خواندن، برنامه ریزی کامپیوتر و… همچنین آدمی می تواند موضوعات دشوارتر چون رانندگی، زبان های مختلف، فرمول های شیمیایی و همچنین فرمول های ریاضی، نقشه خوانی و… را نیز بیاموزد.

حافظه ی آدمی همواره و همیشه همراه با او است. براساس آخرین تحقیقات انجام یافته ما می توانیم حافظه خود را تا جای ممکن نگه داریم! بد نیست بدانید گنجایش حافظه آدمی واقعا حیرت آور است؛ یعنی شما می توانید میلیاردها میلیارد مورد از اطلاعات مختلف را در حافظه ی خود انبار کنید. به بیان واضح تر مغز یک کیلو و نیمی آدمی می تواند بیشتر از هر ابر کامپیوتر پیشرفته ی امروزی، مطالب را در خود ذخیره کند.

حافظه ی فعال چیزی است که هر روز از آن استفاده می کنیم؛ پس چنانچه حافظه شما قوی تر باشد، زندگی روزانه تان نیز بسیار راحت تر خواهد بود. با اطمینان می توان که بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای تقویت حافظه ی خود هستند؛ که در این بین، برخی روش ها، مفید و برخی دیگر، بی ارزش و گاه، مضر هستند. برای داشتن یک حافظه ی قوی و به بیان واضح تر، تقویت حافظه بایستی شرایط مساعد را برای مغز خود تامین نمایید. اما شاید این سوال برای تان پیش آید که منظور از شرایط مساعد برای مغز و حافظه چیست؟

مغز ما، مانند ماهیچه های بازوان و ساق های پاهای مان، خون دریافت می کند. جریان خون دریافتی توسط مغز، بر اثر هیجان و یا فعالیت های مغزی شدید، تندتر می شود؛ و برعکس، در هنگام خواب کندتر می شود. دقت داشته باشید خون ما نیاز به اکسیژن تازه و کافی دارد؛ از دیگر سون برای تسهیل کار فکری و به ویژه برای این که حافظه ی ما بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، بایستی اکسیژن لازم و کافی را برای خون خود فراهم نماییم.

اما چگونه؟ برای نمونه گذراندن حداقل یک روز در هفته در هوای آزاد خارح از شهر!

 

مواد غذایی و خوراکی ها چه تاثیری در تقویت حافظه دارند؟

 

یا داشتن خواب کافی. توجه داشته باشید کم خوابی برای عملکرد عادی مغز و در نتیجه برای حافظه، بسیار مضر و زیان بار است. دقت داشته باشید پس از یک خواب خوب در طول شب، مغز و حافظه برای انجام کارهای فکری، آمادگی بهتری خواهند داشت.

همچنین از مصرف مواد غذایی سالم و مناسب نیز غافل نشوید. توصیه می کنیم غذاهای سالم بخورید. توجه داشته باشید چنانچه استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسم شما مفید است، بلکه برای مغز و حافظه تان نیز لازم و ضروری است. از غذاهای دارای پروتئین همچون تخم مرغ، گوشت، جگر سیاه و ماهی که گوارش آن ها آسان نیز است، استفاده نماییم؛ و در مقابل از مصرف زیاد چربی، نان و قند بپرهیزیم.

توصیه می کنیم علاوه بر نوشیدن کافئین در هنگام آغاز روز و صبح هنگام، نوشیدن یک قهوه کوچک در طول روز نیز می تواند به بهتر نگه داشتن چیزهایی که یاد می گیرید در ذهن تان کمک کند. براساس یکی از جدیدترین پژوهش های انجام یافته توسط آکادمی عصب شناسی ایالات متحده آمریکا، خوردن میوه ها و سبزیجاتی که حاوی میزان زیادی ماده ی آنتی اکسیدان هستند؛ همچون توت ها، مرکبات تازه، اسفناج، هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و همچنین سیب زمینی شیرین می تواند تا ۱۱ درصد احتمال سکته را پایین بیاورد و علاوه بر این، در تقویت حافظه نیز موثر باشد. برای نمونه توت ها حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ های متنوع هستند؛ علاوه بر این دانه‌ های درون توت‌ ها، حاوی چربی‌های امگا ۳ هستند که به عملکرد بهتر مغز کمک می کنند.

جالب است بدانید براساس یک بررسی انجام یافته توسط دانشگاه Reading  و مدرسه ی Peninsula Medical مشخص شده است که استفاده از یک رژیم غذایی عادی با حضور مکمل بلوبری به مدت ۱۲ هفته، در انجام بهتر وظایف مغز و داشتن حافظه ای قوی تر تاثیر بسزایی دارد.

 

همچنین از مصرف ویتامین B12 و اسید فولیک نیز غافل نشوید! ویتامین B12 برای حفظ غلاف میلین یعنی ماده ی سفید رنگ چربی که غلاف بعضی اعصاب را می پوشاند و باعث می شود که به درستی کار کنند، بسیار مفید است. و از دیگر سو، اسید فولیک نیز باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده های عصبی می شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا