غذای ایتالیایی کالزونه چگونه غذایی است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

کشور ایتالیا در مرکز دریای مدیترانه واقع شده است؛ دریایی که تولد تمدن های بسیاری را به خود دیده است! بد نیست بدانید ایتالیا جزو هشت کشور برتر صنعتی جهان و کشوری توسعه یافته به شمار می آید و مساحتی در حدود یک پنجم کشور ایران را دارا است. ایتالیا، پنجمین کشور پرجمعیت قاره ی اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا می باشد.

 

 

شهر رم نیز به عنوان پایتخت کشور ایتالیا، به عنوان پایتخت امپراتوری روم و همچنین اقامتگاه پاپ، برای سده ‌های پیاپی از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب به شمار می آمده است.

جالب است بدانید بیش از ۷۵ درصد کشور ایتالیا را کوه، تپه و ارتفاعات در بر می گیرد! دقت داشته باشید بر اساس محاسبه ای که توسط سازمان جهانی یونسکو انجام شده است، بیش از نیمی از میراث فرهنگی جهان در کشور ایتالیا واقع شده است! کشوری کوچک که مساحت آن تنها ۰/۲۵ از خشکی های جهان را تشکیل می دهد!

محصولات عمده کشاورزی کشور ایتالیا شامل غلات، سبزیجات از جمله انگور و زیتون می باشد؛ همچنین پنیر و فرآورده های دامی نیز جزو اقلام صادراتی کشور ایتالیا به شمار می آیند. ایتالیایی ها از نشستن در کافه ها لذت می برند! آن ها در کافه ها وقت خود را اغلب برای صحبت کردن، نوشیدن، بازی کردن و یا حتی نشستن در زیر آفتاب صرف می کنند! بد نیست بدانید دست دادن رایج ترین روش خوش آمدگویی و تبریک در میان مردم ایتالیا است.

غذاهای ایتالیایی از جمله غذاهای مهم و قابل توجه در سراسر نقاط جهان می باشد. وعده ی ناهار در کشور ایتالیا از جمله وعده هایی می باشد که اغلب با پیش غذاهای متنوع و همچنین ترکیبی از پنیر، سالاد و زیتون شروع می شود! بد نیست بدانید که تقریبا در اکثر غذاهای ایتالیایی، ردپایی از پاستا دیده می شود! در سراسر کشور ایتالیا، پاستاها در اشکال و رنگ های مختلف سرو می شوند.

 

 

از دیگر غذاهای مهم مردمان ایتالیا، کالزونه می باشد. کالزونه، پیتزایی است که به صورت اختصاصی متعلق به ناپل است. دقت داشته باشید کالزونه در زبان ایتالیایی به معنی پاچه شلوار است! شاید این سوال برای تان پیش آید که دلیل این نام گذاری چیست؟ در پاسخ بایستی گفت دلیل این نام گذاری به خاطر نوعی شلوار گشاد مردانه بوده است که در قرن هجدهم و نوزدهم میلادی، پوشیده می‌ شده است و ظاهرا شکل آن به این پیتزای بسته شباهت بسیاری داشته است!

بد نیست بدانید کالزونه یا کلزون، یک غذای ایتالیایی مثل لقمه های شکم پر ایرانی می باشد که شما می توانید مواد میانی آن را به ذائقه و مزاج خود تغییر دهید و از خوردن آن لذت ببرید. در توصیف بهتر این غذا می توان گفت کالزونه، پیتزایی است که مواد بر روی نیمی از خمیر ریخته می شوند و نیمی دیگر به روی آن تا می شود و دور آن نیز بسته می شود!

انواع مختلف کالزونه در فر پخته می شوند؛ حتی بعضی از انواع کوچک آن مانند غذای پانزاروتی در روغن سرخ می شوند. درباره مواد تشکیل دهنده ی کالزونه می توان گفت این غذای ایتالیایی از خمیر پیتزا یا پیراشکی، پنیر موزارلا، مقداری سوسیس یا کالباس و یا در صورت علاقه گوشت گاو چرخ شده، قارچ، اسفناج، سیر خرد شده، آویشن، زیتون خرد شده، آرد، سس گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی خرد شده و همچنین نمک و فلفل تشکیل می شود.

 

در انتها لازم به بیان است شما می توانید غذای کالزونه را به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای ملل در وعده های غذایی ناهار و شام نوش جان نمایید. به یاد داشته باشید مصرف این غذا در وعده ی غذایی شام در میان مردم ایتالیا، رایج تر و محبوب تر است.

 

در انتها ممکن است این سوال را داشته باشید که یک کالزونه ی خوب به عنوان یک وعده ی غذایی چند منظوره، چه ویژگی هایی دارد؟ در پاسخ بایستی گفت یک کالزونه ی خوب، نه تنها به مواد داخل آن وابسته است، بلکه به کیفیت خوب خمیر آن نیز بستگی دارد! همچنین دقت داشته باشید روش پخت سالم و ساده ی کالزونه بدین صورت است که آن را در ماهیتابه ی چدنی تهیه نماییم.

همچنین استفاده از سس برای سرو کالزونه ضروری نیست! اما به شکل سنتی، سس مارینا در هنگام سرو این غذا توصیه می شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا