تماشای طولانی مدت تلویزیون چه مضراتی برای بدن دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

نلویزیون، وسیله ای که امروزه جزو الزامات هر خانه ای به شمار می آید! در دنیای جدید، تلویزیون یکی از محبوب ترین وسیله های سرگرمی شناخته می شود؛ وسیله ای که بزرگ و کوچک و مرد و زن آن را دوست دارند و بخش قابل توجهی از ساعات روزانه ی خود را به آن اختصاص می دهند.

شاید این سوال برای تان پیش آید که تاریخچه تلویزیون به چه دوره ای باز می گردد؟ در پاسخ بایستی گفت اختراع تلویزیون تنها توسط یک نفر انجام نگرفته است! اما کسی که این اختراع را کامل و قابل استفاده کرد، فردی اسکاتلندی به نام ” جان لاجی برد ” بود. بد نیست بدانید واژه ی تلویزیون یک واژه ی دو قسمتی است که از زبان یونانی و لاتینی می آید! ” تل ” در زبان یونانی به معنای ” دور ” است؛ در حالی که ” ویزیون ” که از زبان لاتینی و از واژه ی ” ویزیو ” می آید، به معنای ” دیدن و یا بینایی ” است.

 

 

درباره ی ورود تلویزیون به ایران نیز بد نیست بدانید فکر راه اندازی تلویزیون در کشور ایران به سال ۱۳۳۵ شمسی باز می گردد! در آن هنگام، جوانی اصفهانی به نام ” آقای کازرونی ” که از یک خانواده ی ثروتمند بود و در خارج از کشور، رشته ی کارگردانی سینما خوانده بود به این فکر افتاد که در کشور ایران تلویزیون تاسیس کند! و از این طریق نیز یک منبع درآمد مطمئن را برای خود ایجاد نماید.

او حتی با شرکت های خارجی تولید کننده ی فرستنده های تلویزیونی، وارد مذاکره شد! اما متاسفانه این صحبت ها به نتیجه ی خاصی نرسید و توافقی انجام نشد. توجه داشته باشید تلاش برای واردکردن تلویزیون به کشور ایران، متوقف نشد و این امر توسط افراد دیگری نیز پی گرفته شد.

در دهه ی ۱۳۳۰ شمسی، ایجاد سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران مطرح شد! اما عملی شدن این طرح تا سال ها به تعویق افتاد! در آن دوران، تولید تصویر آن هم به صورت تصویرهای متحرک و برای مدت چندین ساعت در طول روز، کار چندان ساده ای نبود و نیازمند سرمایه ی خصوصی و هفتگی بود.

به همین دلیل یک سرمایه دار بخش خصوصی به نام ” حبیب الله ثابت پاسال ” تاسیس یک فرستنده ی تلویزیونی را به دولت وقت پیشنهاد کرد و دولت نیز پیشنهاد او را پذیرفت!توجه داشته باشید برای آن که این کار جنبه ی قانونی داشته باشد و بعدها نیز مشکل ساز نشود، مجلس شورای ملی در تیر ماه سال ۱۳۳۷ شمسی ، ماده ای با چهار تبصره به تصویب رساند که به موجب آن، اجازه داده شد فرستنده ی تلویزیونی در تهران، زیر پوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن ایجاد شود.

از آن تاریخ تاکنون تلویزیون در خانه ی ایرانی ها حضور دارد.

 

 

یکی از مشکلات دنیای جدید که به ویژه خانواده ها را درگیر خود کرده است، تماشای طولانی مدت تلویزیون توسط کودکان است! بد نیست بدانید براساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، مردم دنیا به طور متوسط چیزی بیش از ۲۰۰ دقیقه در روز تلویزیون تماشا می‌ کنند! عددی قابل تامل و مهم. این رقم در کشورهای آمریکای شمالی در بیشترین میزان خود یعنی قریب به ۳۰۰ دقیقه و در مناطق آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و همچنین اقیانوسیه در کمترین میزان خود یعنی ۱۵۰ دقیقه در روز است!

دقت داشته باشید نشستن و تماشای طولانی مدت تلویزیون در طول سالیان متمادی، می‌ تواند سبب بروز ناراحتی هایی گوناگون در افراد شود. حتی این جعبه ی جادویی می تواند بیماری‌ های کشنده ای را در افراد میانسال و همچنین سالمندان به همراه داشته باشد.

محققان و کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافته اند تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند منجر به ایجاد لخته های خونی در بدن افراد و در نهایت بروز سکته های مغزی و یا حمله های قلبی شود. دقت داشته باشید بیماری‌ های قلبی و عروقی دلیل نزدیک به یک سوم از مرگ و میرهای مردمان جهان است! به یاد داشته باشید به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون در هر روز، میزان مرگ در اثر بیماری‌ های قلبی و عروقی مانند سکته های قلبی و سکته های مغزی چیزی در حدود ۲۰ درصد در افراد افزایش می‌ یابد!

از دیگر مشکلاتی که ممکن است به سبب نشستن و تماشای طولانی مدت تلویزیون در افراد ایجاد شود، عبارت است از: چاقی و دیابت، تشکیل لخته خون در رگ‌ها یا ترومبوز، سرطان روده بزرگ، ناتوانی حرکتی، زوال عقل و بیماری آلزایمر و…

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا