چگونه بی اختیاری ادرار را با روش های خانگی درمان کنیم؟

بی اختیاری ادرار نه تنها باعث ناراحتی و خجالت می‌شود، بلکه می‌تواند مضر باشد اگر ادرار که از مثانه خارج می‌شود، نشت کند سبب پرورش دادن گروهی از باکتری‌ها شود. بی اختیاری ادرار خود بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای از وضعیت یا اختلال اساسی است.

بی اختیاری ادرار

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری اورژانسی:

زمانی اتفاق می افتد که مثانه بیش از حد فعال سبب شدت ناگهانی و شدید ادرار شود و باعث از دست رفتن ادرار به صورت غیر ارادی می‌شود.

بی اختیاری استرسی:

زمانی اتفاق می افتد که فعالیت‌های جسمانی مانند ورزش شدید، پریدن، سرفه، عطسه یا حتی خنده سبب فشار به مثانه و انتشار ادرار شود.

بی اختیاری سرریز شده:

پس از بند آمدن ادرار یا به علت شل بودن عضلات سبب عدم تخلیه ادرار کامل ادرار می‌شود و ادرار قطره قطره خارج می‌شود.

بی اختیاری ادرار می‌تواند ناشی از عواملی زیادی مانند سن (عضلات مثانه با افزایش سن ضعیف شوند)، عضلات کف لگن به علت جراحی یا زایمان، افزایش پروستات، یائسگی، آسیب عصبی، سنگ‌های ادراری، عفونت دستگاه ادراری و یبوست باشد.

علاوه بر این، برخی غذاها، نوشیدنی‌ها و داروها ممکن است مثانه را تحریک کنند و باعث بی اختیاری مداوم شوند.

از علائم بی اختیاری می‌توان به نیاز به رفتن بیش از به دستشویی، عدم نگه داشتن ادرار، نشت پس از ادرار و نیاز به ادرار کردن چندبار در طول شب می‌توان نام برد. ادرار در طول شب قطعاً سبب بهم خوردن آرامش خواهد شد و بر روی کیفیت خواب شما تأثیر گذار است.

روش‌های درمان بی اختیاری ادرار

برای خلاص شدن از این مشکل، شما باید علت اصلی آن را پیدا کنید، علاوه بر مشاوره و درمان پزشک شما می‌توانید از روش‌های درمان گیاهی بی اختیاری ادرار در خانه بهره ببرید و با تغییرات در شیوه زندگی آن را کنترل کنید.

اطمینان حاصل کنید که بی اختیاری ادرار شما به درستی تشخیص داده شده باشد و احتمال اینکه این بیماری یک بیماری جدی‌تر از قبیل سرطان باشد را رد کند.

تمرینات کف لگن (تمرینات کگل)

ورزش کردن عضلات کف لگن می‌تواند راه مفید برای درمان بی اختیاری ادرار، به‌ویژه در مراحل اولیه باشد. این ورزش به بهبود کنترل مثانه و کاهش نشت ادرار در مردان و زنان کمک می‌کند. این امر برای کاهش استرس و بی اختیاری ادرار ضروری است.

برای پیدا کردن عضلات کف لگن کافی است در هنگام ادرار یا مدفوع سعی کنید که آن را متوقف کنید، شما متوجه خواهید شد که در کف لگن شما ماهیچه‌هایی وجود دارند که تکان می‌خوردن و سفت می‌شوند که به آن عضلات کف لگن گفته می‌شود.

عضلات کف لگن را سفت کنید و تا ۸ بشمارید، اگر نمی‌توانید تا ۸ نگه‌دارید، فقط تا زمانی که می‌توانید انجام دهید و سپس رها کنید.
حال عضلات کف لگن را در حالت رهایی (ریلکس) قرار دهید و تا ۸ بشمارید.
این حرکت را ۸ الی ۱۲ بار برای هر تمرین تکرار کنید، برای درمان بی اختیاری ادرار ۳ بار در روز آن را انجام دهید.

توجه: درحالی‌که تمرینات کف لگن را انجام می‌دهید، ماهیچه‌های شکم، ران و باسن را آرام نگه‌دارید. از نگه‌داشتن نفس در هنگام تمرین خودداری کنید و به‌جای آن آزادانه نفس بکشید. قبل از شروع تمرین اطمینان حاصل کنید مثانه شما خالی است.

منیزیم

شما همچنین می‌توانید از منیزیم برای کمک به درمان بی اختیاری ادرار استفاده کنید، به‌ویژه اگر علائم کمبود منیزیم مانند گرفتگی پاها را در شب تجربه می‌کنید. منیزیم برای آرامش عضلات در سراسر بدن مهم است. بنابراین، می‌تواند به کاهش اسپاسم عضله مثانه و اجازه به تخلیه کامل مثانه را بدهد.

استفاده از منیزیم هیدروکسید به زنان مبتلابه بی اختیاری ناشی از فعالیت زیاد دارند کمک می‌کند.
بر اساس یک مطالعه در سال ۱۹۹۸ در مجله بریتانیا زنان و زایمان

۳۵۰ میلی‌گرم مکمل هیدروکسید منیزیم را دو بار در هفته برای چند هفته مصرف کنید، قبل از مصرف حتماً با پزشک مشورت کنید.
مواد غنی از منیزیم مانند آجیل‌ها، دانه‌ها، موز و ماست را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

شما همچنین می‌توانید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، چند بار در هفته از حمام نمک اپسوم استفاده کنید، نمک اپسوم از سولفات منیزیم ساخته‌شده است، استفاده از حمام نمک اپسوم سبب می‌شود که منیزیم از طریق پوست جذب گردد. برای استفاده از این حمام ۱ الی ۲ فنجان نمک اپسوم را به وان حمام خود اضافه کنید.

ویتامین D

ویتامین D نیز می‌توانید برای درمان بی اختیاری ادرار مورداستفاده قرار گیرد، زیرابه حفظ قدرت عضلانی کمک می‌کند.

زنان با سطوح بالاتر ویتامین D کم‌تر درخطر ابتلا به مشکلات عضلات کف لگن، ازجمله بی اختیاری ادرار هستند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ منتشرشده در مامایی و زنان زایمان

برای دریافت ویتامین D از نور خورشید صبح زود به مدت ۱۰ دقیقه استفاده کنید.
غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی، صدف، زده تخم‌مرغ، شیر غنی‌شده و دیگر محصولات لبنی را مصرف کنید.
شما همچنین می‌توانید پس از مشورت با پزشک خود از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید.

 

یوگا

یوگا کمک می‌کند تا عضلات را کنترل کنید که اسفنکترهای مجرای ادرار را کنترل می‌کنند و مزایای شبیه تمرینات عضلات کف لگن (کگل) را فراهم می‌کند. علاوه بر این یوگا برای آرامش مفید است و به کاهش اضطراب و افسردگی مرتبط با بی اختیاری ادرار کمک می‌کند.

یک برنامه ۶ هفته یوگا در درمان بی اختیاری ادرار در زنان مبتلابه بی اختیاری استرسی کمک می‌کند. زنان که در برنامه یوگا شرکت کردند، ۷۰ درصد کاهش در میزان نشت ادرار را تجربه کردند.
بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ در نشریه مجله پزشکی زنان و جراحی ترمیمی

برای کمک به کنترل بی اختیاری ادرار می‌توانید از حرکات یوگا مانند روت لاک (مولا بندها یا همان ریشه قفل)، ژست صندلی، ژست مثلث، ژست مربع استفاده کنید. شما می‌توانید از مربی یوگای در مورد سلامت عضلات کف لگن برای تمرین درست کمک بگیرید.

سرکه سیب

سرکه سیب به‌عنوان یک تونیک عالی برای سلامتی شما کار می‌کند. سرکه سیب کمک می‌کند تا سموم بدن شما از بین رود و عفونت مثانه را متوقف می‌کند. علاوه بر این به کاهش وزن کمک می‌کند. وزن بیش‌ازحد باعث بی اختیاری ادرار می‌شود، زیرا چربی اطراف مفصل و شکم شما فشار بیشتری بر مثانه شما ایجاد می‌کند. بنابراین برای درمان گیاهی بی اختیاری ادرار می‌توان از سرکه سیب استفاده کرد.

توجه: اگر مثانه بیش‌ازحد فعال دارید یا مثانه شما با مصرف سرکه سیب تحریک می‌شود، از سرکه سیب استفاده نکنید.

۱ قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان مخلوط‌کنید.
کمی عسل به آن اضافه کنید.
دو الی سه بار در روز تا زمانی که به نتایج راضی‌کننده برسید از آن برای درمان بی اختیاری ادرار بنوشید.

مدیتیشن (ورزش مراقبه)

مدیتیشن می‌تواند سبب افزایش کنترل بدن شود و بی اختیاری را کاهش دهد.

شناخت درمانی که شامل تنفس عمیق و تمرینات ورزشی تصوری سازی هدایت‌شده (مدیتیشن) باعث کنترل مغز بر روی مثانه می‌شود، و به کاهش میانگین تعداد دفعات بی اختیاری ادرار در هفته از ۳۸ بار به ۱۲ بار کمک می‌کند.

چند هفته تمرینات مدیتیشن را امتحان کنید تا متوجه بهبود وضعیت خود شوید.

طب سوزنی

طب سوزنی با تقویت سیسم ادراری و اصلاح عدم تعادل کلیه می‌تواند به درمان بی اختیاری ادرار کمک کند. همچنین طب سوزنی می‌تواند باعث افزایش توانایی شما برای نگهداری ادرار و کاهش ضرورت ادراری شود.

چه چیزهایی برای مثانه بیش‌ازحد فعال مصرف کنیم؟

دانه‌های کدو تنبل داروی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که خواص ضدالتهابی دارند. روغن دانه کدو تنبل عملکرد ادراری غیرطبیعی را بهبود می‌بخشد.

دانه‌های کدو تنبل و دانه‌های سویا به‌طور قابل‌توجهی بی اختیاری ادرار را کاهش می‌دهد. در این آزمایش شرکت‌کنندگان ۵ قرص این غذای فرآوری شده را دو بار در روز برای دو هفته اول و سپس ۳ قرص در روز برای پنج روز دیگر مصرف کرند. بر اساس تحقیقاتی در ژاپن

نکات پایانی

درحالی‌که ممکن است بخواهید مایعات کمتری مصرف کنید، تا مجبور نباشید اغلب ادرار کنید اما هنوز هم باید بدن خود را هیدراته نگه‌دارید. ادرار غلیظ سبب تحریک مثانه و باعث ادرار مکرر می‌شود پس باید ادرار خود را با مصرف مایعات رقیق کنید.

فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کمبود فیبر باعث یبوست می‌شود که باعث فشار بر مثانه است.
به مقدار کافی آب بنوشید، اما نه خیلی زیاد.
اگر وزن شما زیاد است از همین‌الان شروع به کاهش وزن کنید.
حداقل ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به مدت ۵ روز در هفته تمرین کنید.
اگر سیگاری هستید آن را ترک کنید.
از نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار ازجمله چای، قهوه و برخی از نوشابه‌های گازدار که می‌تواند سبب تحریک مثانه شود خودداری کنید.
اجتناب از مرکبات مانند گوجه‌فرنگی، فلفل زیرا ممکن است مثانه شمارا تحریک کنند.
اجتناب از شیرین‌کننده‌های مصنوعی، زیرا آن‌ها تمایل به تشدید ادرار دارند.
برنامه ۲ تا ۴ ساعته برای ادرار کردن داشته باشید، حتی اگر احساس ادرار کردن ندارید.

منبع : دکتر نیم

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا