داستان موفقیت های جک ما (Jack Ma)

حتما شما نیز سخنرانی های زیادی از جک ما را در شبکه های اجتماعی مختلف دیده و شنیده اید. جک ما یکی از بهترین سخنرانان انگیزشی امروز است و می تواند با سخنرانی های خود انگیزه زیادی به افراد دهد. در این مطلب همه چیز را درباره جک ما بیان خواهیم کرد.

 

داستان موفقیت های جک ما (Jack Ma)

 

بیوگرافی جک ما (Jack Ma)

جک ما (Jack Ma) که نام اصلی او Ma Yun بود، متولد ۱۵ اکتبر سال ۱۹۶۵ در Hangzhou واقع در منطقه جنوب شرقی چین است. او دارای یک خواهر بزرگ تر و یک برادر کوچک تر بوده و در زمانی بزرگ شدند که کمونیست چین از غرب جدا شد. خانواده جک ما در جوانی وضع مالی خوبی نداشتند. جک ما لاغر و استخوانی بود، با این حال با همکلاسیانش به رقابت می پرداخت. او می گوید : “من هرگز از مخالفانی که بزرگ تر از من بودند نمی هراسم.” با این وجود جک ما نیز مانند دیگر بچه ها بود و بزرگ ترین تفریح او، جمع کردن جیرجیرک ها و به مبارزه انداختن آن ها بود؛ او قادر به تشخصی نوع و اندازه جیرجیرک ها تنها با صدای آن ها بود.

پس از آن که رئیس جمهور نیکسون از شهر Hangzhou بازدید کرد. این شهر به یک شهر گردشگری تبدیل شد. از همان زمان جک ما به عنوان یک نوجوان صبح زود از خواب بیدار شده و برای بازدید از هتل اصلی شهر و راهنمایی گردشگران خارجی به زیان چینی به آن جا می رفت. “جک” یک اسم مستعاری بود که توسط یک دوست انگلیسی به او داده شد.

جک ما با یک معلم به نام ژانگ یینگ که در مدرسه او را ملاقات کرد، ازدواج کرد. ژانگ می گوید: «او، مرد خوشتیپی نیست، اما من با ازدواج می کنم. زیرا او می تواند کارهایی را انجام دهد که مردان خوشتیپ نمی توانند انجام دهند.» آن ها دارای یک فرزند دختر و یک فرزند پسر هستند.

 

نحصیلات جک ما (Jack Ma)

جک ما به زبان انگلیسی علاقه زیادی داشت و همان طور که گفته شد در دوره نوجوانی به راهنمایی گردشگران خارجی که برای بازدید از شهر Hangzhou می آمدند، می پرداخت.

جک ما دو بار امتحان ورود به Hangzhou داد و هر دو بار شکست خورد (نقطه ضعف او در ریاضیات بود) ؛ سرانجام او در سال سوم یعنی در سال ۱۹۸۴ در این آزمون پذیرفته شد و در سال ۱۹۸۸ مدرک لیسانس در رشته زبان انگلیسی را اخذ کرد.

 

داستان موفقیت های جک ما (Jack Ma)

 

فعالیت های جک ما (Jack Ma)

از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳، جک ما در انگلستان در مؤسسه الکترونیک و مهندسی Hangzhou فعالیت می کرد؛ و در سال ۱۹۹۴ او اولین شرکت خود را که آژانس ترجکه Haibo بود تأسیس کرد. این شرکت در زمینه ترجمه و تفسیر به زبان انگلیسی فعالیت می کرد.

جک ما هیچ تجربه ای از کار با کامپیوتر و برنامه نویسی نداشت و برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ و در طول سفر خود به ایالات متحده آمریکا از اینترنت استفاده کرد. اولین جستجوی جک ما در اینترنت “آبجو” بود. اما او مشاهده کرد که هیچ وب سایت چینی درباره آبجو در صفحه نتایج یافت نشد. فقدان وب سایت های چینی در این زمینه را یک فرصت عالی برای تجارت دانست.

بنابراین پس از بازگشت از این سفر وب سایت هایی را برای کسب و کار اینترنتی در چین ایجاد کرد و یکی از اولین شرکت های اینترنتی در چین را راه اندازی نمود. اما پس از دو سال با توجه به رقابت شدیدی که این شرکت با شرکت Hangzhou Telecom داشت، آن را ترک کرد. سپس از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ ، جک ما سرپرست یک شرکت اینترنتی در پکن بود که توسط وزارت تجارت و تجارت بین المللی حمایت می شد.

اما او احساس کرد اگر همکاری خود را با دولت ادامه دهد، ممکن است فرصت های اقتصادی که اینترنت به همراه دارد را از دست بدهد. بنابراین تیم خود را در وزارتخانه متقاعد کرد تا همراه او به Hangzhou بروند و گروه Alibaba را تأسیس کرد که یک وب سایت کوچک بود برای اینکه معاملات بین شرکت های کوچک تسهیل شود.

در سال ۲۰۰۵ شرکت Alibaba توجه یاهو را به خود جلب کرد که باعث شد ۴۰ در صد از سهام آن را خریداری کنند. در سال ۲۰۰۳، جک ما یک فروشگاه آنلاین مصرف کننده به مصرف کننده، به نام Taobao تأسیس کرد. در آن زمان، شرکت آمریکایی ebay با همکاری شرکت چینی EveryNet که مانند شرکت Taobao فعالیت می کردند، ۸۰ درصد از سهام بازار را به خود اختصاص داده بود، اما از معاملات انجام شده، سود می گرفتند. اما جک ما احساس می کرد که سیاست ebay-EveryNet برای پرداخت هرینه های معاملاتی یک ضعف برای آن ها بود. Taobao این هزینه ها را دریافت نمی کرد، اما در ازای تبلیغات و فروش خدمات اضافی به کاربران، پول می گیرد. بررسی ها نشان می دهد، در سال ۲۰۰۷، Taobao دارای ۶۷ در صد از سهم بازار بود.

در سال ۲۰۱۱ جک ما اعلام کرد که شرکت Taobao به سه قسمت تبدیل می شود:

  • Taobao Marketplace : جایی که افراد می توانند کالاهای خود را به فروش رسانده و یا کالاهای مورد نیاز خود را خریداری نمایند.
  • Taobao Mall : پورتال خرید آنلاین
  • eTao : یک موتور جستجو مربوط به خرید

 

پدر سال ۲۰۱۴ گروه Alibaba یک IPO (عرضه اولیه سهام) را در بورس اوراق بهادار نیویورک آغاز کرد که ۲۱٫۸ میلیارد دلار افزایش یافت. این IPO بزرگ ترین شرکت در ایالات متحده آمریکا بود که ارزش شرکت را به ۱۶۸ میلیارد دلار افزایش داد.

در سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام شد جک در سال بعد، ریاست کمیته شرکت Alibaba را ترک خواهد کرد، اگر چه در هیئت مدیره خواهد ماند. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۶ شرکت Alibaba این سایت در مدت ۲۴ ساعت، حدود ۱۸ میلیارد دلار فروش داشته است.

 

جملاتی از جک ما (Jack Ma)

  • اگر ما تیم خوبی باشیم و بدانیم که می خواهیم چه کاری انجام دهیم، یک نفشر از ما می تواند ده نفر از آن ها را شکست دهد.
  • به پسرم گفتم نیازی نیست حتما جزء ۳ شاگرد برتر کلاس باشی، شاگرد متوسط بودن خوب است. چرا که فقط شاگردان متوسط وقت دارند تا مهارت های دیگر را بیاموزند.
  • هرگز تسلیم نشوید، امروز سخت است؛ فردا از آن هم سخت تر خواهد بود؛ اما پس فردا برایتان روز روشنی خواهد بود.
  • چیز بسیار مهمی که باید داشته باشید، صبر است.
  • وقتی جوان هستید، نگران اشتباهات نباشید. هر اشتباهی برای شما یک درآمد قابل توجه است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا