اعظم حاجی عباسی دبیرکل جامعه زینب (س) کیست؟
در این مطلب، درباره اعظم حاجی عباسی دبیرکل جامعه زینب (س) توضیحاتی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. اعظم حاجی عباسی دختر بزرگ مریم بهروزی است. مریم بهروزی (زاده ۱۳۲۴ تهران – درگذشت ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ تهران) فعال و زندانی سیاسی دوران پهلوی نماینده ۴ دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران و بنیانگذار و دبیرکل جامعه زینب بود. بیانگذار و دبیرکل پیشین این حزب مرحومه مریم بهروزی نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای ۹۹ نفر است. مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن جمهوری اسلامی از اعضای اصلی جامعه زینب (س) است
گرچه وی از زنان اصولگرا به شمار میرفت اما خانه زینب ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ با انتشار بیانیهای وی را متهم به زمنیه سازی برای دیدار فائزه هاشمی با محمد رضا باهنر کرده و اقدام او را محکوم کرد. وی همچنین در مصاحبهای با سایت جرس در ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ دربارهٔ انحلال احزاب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفته بود این اقدام «فقط در حیطهٔ اختیارات و وظایفِ دستگاه قضایی و بعد از طی مراحل قانونی» است.
جامعه زینب (س) ، یکی از گروه های سیاسی اصولگرا در داخل ایران می باشد که اعضای آن را زنان تشکیل می دهند. لازم به بیان است این گروه اگر چه در سال ۱۳۶۵ شمسی تاسیس شد، اما پنج سال بعد و در سال ۱۳۷۰ شمسی، موفق به اخذ مجوز فعالیت از وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران شد.
جامعه زینب (س) به لحاظ خط مشی فعالیت های سیاسی خود، به حزب مؤتلفه اسلامی نزدیک است و یکی از ۱۵ تشکل عضو جبهه پیروان خط امام خمینی (ره) و رهبری است. بنیانگذار و اولین دبیرکل این حزب تا سال ۱۳۹۰ شمسی ، مریم بهروزی فعال و زندانی سیاسی دوران پهلوی و همچنین نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران و یکی از اعضای ۹۹ نفر بود. انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ماه سال ۱۳۵۸ شمسی برگزار شد؛ و اولین جلسه آن نیز در ۷ خرداد ماه سال ۱۳۵۹ شمسی با حضور ۲۴۳ نماینده تشکیل شد.
درباره ۹۹ نفر بد نیست بدانید گروه ۹۹ نفر به مخالفان میرحسین موسوی در مجلس دوم شورای اسلامی اشاره دارد! این اصطلاح پس از ماجرای رأی مخالف ۹۹ تن از نمایندگان دوره دوم مجلس شورای اسلامی به نخست وزیری میرحسین موسوی، علی رغم حمایت روح الله خمینی از وی، رایج شد و به عنوانی برای اشاره به برخی از نمایندگان مخالف تبدیل شد.
در سال ۱۳۹۷ شمسی در مجمع دهم جامعه زینب (س) ، چهارده عضو شورای مرکزی شامل اعظم حاجی عباسی به عنوان دبیرکل، زهرا صادقی ، آزاده عرب نژاد ، معصومه زعفرانی بهروز ، اکرم خبازها ، لیلا وطنخواه ، فلورا جاودانی ، مرضیه کریمی نوری ، طهورا نوروزی ، الهه مولایی ، بتول توکلی ، مریم محمودزاده ، محترم طلوعی ، فرحناز قائدرحمتی و سمیه کرمانی انتخاب شدند.
اعظم حاجی عباسی به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا و همچنین دبیرکل جامعه زینب (س) شناخته می شود. جامعه زینب (س) دارای ۸۰ شعبه در استان ها و شهرستان های کشور و همچنین ۲۲ منطقه در تهران می باشد.
خط مشی جامعه زینب (س)
- عدالت خواهی در همه عرصه های فردی، اجتماعی، خانوادگی
- تحول گرائی و نوگرائی عقلانی در چارچوب مبانی مترقی اسلامی و قانون اساسی و بکارگیری روش های جدید مبتنی بر اصول علمی و تجربی برای تضمین پویایی جامعه
- تقویت آزاد اندیشی و مبارزه با تحجر و التقاط
- پذیرش اصول راهبردی عزت، حکمت، مصلحت و نفی هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری به عنوان جهت گیری اصلی سیاست های کلان
- تلاش در جهت گسترش اخلاق و معنویت و مناسبات سالم اجتماعی و تحکیم مبانی خانوادگی با تأکید بر ارتقاء منزلت زنان و نقش آفرینی آنان با الگوگیری از دو بانوی اسلام (فاطمه زهرا و زینب)
با توجه به اینکه در آستانه دو انتخابات مهم هستیم، گزارشی از آخرین فعالیتهای جامعه زینب بفرمایید.
حاجیعباسی: مساله انتخابات برای کشور ما اهمیت بسیار زیادی دارد، مقام معظم رهبری همواره به مشارکت حداکثری مردم در انتخاباتها تاکید داشتهاند، اما این مساله مورد غفلت تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان قرار گرفته و در انتخابات پیشرو که شاید مهمترین انتخابات در جمهوری اسلامی است؛ شاهد غفلت در این امر مهم از سوی پدرخواندهها هستیم. اگر دلسوز نظام و پیرو ولایت هستیم که انشاءالله هستیم، لازم است به فکر منافع ملی، خواستههای مردم و ایجاد فضایی جهت حضور حداکثری آنها در پای صندوقهای رای باشیم؛ نه منافع شخصی، حزبی و سهمگیری از قدرت.
جمهوری اسلامی از دو عنصر جمهوریت و اسلامت تشکیل شده است که تبلور جمهوریت را میتوان در انتخاباتها شاهد بود و همان حضور حداکثری که سرمستان قدرت هیچ توجهی به آن ندارند که بهتر است فرموده امام علی (ع) در دستورکار تصمیمگیران و تعیینکنندگان که بهتر است، آنها را پدرخواندگان بنامیم قرار گیرد؛ تا از این پیچ سخت تاریخی بهسلامت عبور کنیم.
امیرالمونین (ع) در این رابطه میفرمایند: از آن تاسف میخورم که امور مردم به دست نادانها و گناهکاران بیفتد، آنان نعمتهای خدا و بیت المال را دست به دست بین خود میگردانند، بندگان خدا را برده و جیرهخوار خود میسازند، با نیکان میجنگند و بدکاران را یاور خویش قرار میدهند.
اگر به جای شخص به شاخصهها، بهجای رانتسالاری به شایستهسالاری، بهجای رزومه به برنامه و بهجای افرادی که سالها در مدیریتهای کلان بوده و هر آنچه میتوانستند انجام دادهاند و موثر نبوده و اکنون نیز حرف نو و طرح و برنامه نویی ندارند؛ افرادی به مردم معرفی شوند که کارنامه درخشان، برنامه مدون و تیم کاری قوی و ضمانت اجرای وعدههایشان جایگزین شود میتوان شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات بود.
در خرداد ماه پیشرو در کنار انتخاب رئیس جمهور و اعضای شوراهای شهر و روستا، در تهران یک انتخاب مهم داریم و آن انتخاب یک نماینده به منظور جایگزینی بهجای مرحوم خانم رهبر که بعد از انتخابات فوت کردند.
همانطور که اشاره شد جامعه زینب (س) در این مورد در نظر دارد روی شاخصهها، برنامههای ارائه شده، معرفی تیم و کارنامه کاندیداها تمرکز داشته باشد تا بتواند در جهت تبیین محورها و اصولی که در قانون اساسی کشور تعیین شده در خدمت ملت شریف ایران باشد. زیرا بر این باوریم که فلسفه وجودی مسئولین خدمت به مردم است. در این راستا با اتخاذ دو راهبرد جهت حفظ منافع ملی و حفظ و تقویت نظام در صحنه انتخابات حضور کمی و کیفی خود را اعلام میداریم. نخست: تبیین شاخصهها و موارد مذکور و دوم: تبیین مطالبات به حق مردم از قوه مجریه و در راس آن رئیس جمهور آینده. همچنین معتقدیم نظامی که بر مبنای جمهوریت شکل گرفته باید دولتمردان و نمایندگانش پاسخگوی مطالبات اصولی مردمی باشد که به آنها رای دادهاند.
قانونمندی و قانونمداری، تقویت نظارت بر عملکرد مسئولین توسط احزاب و نهادها، پاسخگویی مسئولین به مردم، بهکارگیری کارشناسان، متخصصین و متعهدین در تعیین راهکارها و برنامه ها، اداره امور توسط شایستگان و بهره مندی بهینه از متخصصین در برنامه ریزیها و اجرای آنها، شفاف سازی امور برای مردم، التزام عملی به اصول و پایههای مردمسالاری دینی و مهمتر از همه ولایتمداری است. با طرح این موارد کمک بسزایی در تشخیص میزان شایستگی کاندیدای مورد نظر در امر مدیریت کلان و انتخاب اصلح برای اداره امور از سوی مردم را میتوان داشت.
در مورد انتخابات شوراها بیشتر روی تخصص، تعهد، رزومه، شایستهسالاری و در مجموع افرادی که بتوانند در حل معضلات شهری تخصص و برنامه داشته باشند تمرکز داریم. افرادی که علاوه بر شاخصههای ذکر شده پاکدست و مردمی باشند. معتقد هستیم که برنامهریزی و اداره شهر نباید سیاسی باشد و با نگرش سیاسی و حزبی نمیتوان انتظار حل مشکلات شهری را داشت. هم کسانیکه لیستها را میبندند و رای دهندگان لازم است به این مهم توجه نمایند.
انتظار داریم اینبار شورای وحدت و شورای ائتلاف که امیدوارم لیست واحد برای شوراها و فرد واحد برای ریاست جمهوری معرفی نمایند، برای انتخابات شوراهای شهر به این مساله توجه داشته باشند که شوراها غیرسیاسی و غیرحزبی و کاملا تخصصی باشد و برای میاندورهای مجلس از بانویی شایسته، توانمند، با کارنامه درخشان، مدبر، با برنامه، شجاع و آزاده حمایت نمایند.
در انتخابات میاندورهای تهران، مردان دغدغهمند به نفع زنان کنارهگیری کنند
با توجه به اشاره و تاکیدی که بر انتخابات میاندورهای مجلس دارید، برنامهریزی مشخصی در این رابطه مدنظر شما و تشکل شماست؟
من به همه برادران دینی و عزیز ما که سوابق طولانی دارند، احترام قائل هستم، اما از آنجا که ظرفیتها و توانمندیهای زنان جامعه ما همواره مورد غفلت جریانهای سیاسی و انتخاباتی قرار گرفته و با توجه به اینکه روند صعودی حضور بانوان در پارلمان در دوره دهم در این دوره شاهد کاهش آن هستیم و حتی با حضور مرحوم خانم رهبر هم تعداد بانوان مجلس یازدهم کمتر از دوره قبل میبود. در نتیجه با اشاره به اینکه پس از انتخابات شاهد درگذشت فاطمه رهبر آن هم از سهمیه بانوان لیست پایتخت بودیم، مشاهده میشود که برادران و بزرگوارانی از سر دغدغهمندی و علاقمندی به سرنوشت انقلاب در میان کاندیداهای میاندورهای مجلس هستیم؛ لذا به عنوان یک تشکل سیاسی با سابقه بیش از ۳ دهه در حوزه زنان، از همه برادران دینی و سروران گرامی مجدانه استدعا داریم که در جهت احترام به جامعه زنان و احترام به روح بلند مرحومه فاطمه رهبر و در راستای رعایت عدالت اجتماعی صحنه انتخابات را ترک کنند و اجازه دهید این رقابت در میان بانوانی که با احساس وظیفه و با هدف خدمت به مردم ثبت نام نمودهاند، صورت پذیرد.
نماینده حزبی زن در هیئت عالی نداریم و این نقصان بزرگی است
نحوه فعالیت شما در شورای وحدت به صورت است؟ با توجه به اینکه نمایندهای در بخش اقشار هستید.
در جلسات ابتدایی شورای وحدت حضور پررنگی داشتیم و پیشنهاداتی ارائه شد و در ادامه که پنج نفر به عنوان نمایندگان چهل حزب ملی در هیئت عالی قرار میگرفتند، متاسفانه با وجود تنها دو حزب زنان از چهل حزب و عدم رایدهی احزاب مردانه به یک دبیرکل زن نماینده حزبی زن در هیئت عالی نداریم و این نقصان بزرگی است.
اما زنان بهعنوان اقشار در هیئت عالی حضور دارند و در پاسخ به اعتراض بنده گفته شد که زنان از اقشار در هیئت عالی حضور دارند و نیمی از جمعیت کشور را نمایندگی میکنند که امیدوارم شاهد خروجی مطلوبی باشیم.
اما معتقد هستیم که جامعه زینب حزب است و انتظار داشتیم در جایگاه خودمان قرار بگیریم نه اقشار؛ البته جامعه زینب هم یک نماینده مرد در هیئت عالی دارد و این حقیقتی تلخ است.
برای انتخابات شورای شهر از میان اعضا و کسانی که عضو نیستند، زنانی را شناسایی کرده اید که برای حضور در لیست شورای شهر به شورای وحدت معرفی بفرمایید؟
برای انتخابات شورای شهر تعدادی از بانوان را معرفی کردیم که امیدوارم شاهد حضورشان در لیست نهایی باشیم.
پدرخواندهها را به وحدت تشویق میکنیم
تمایلی به ارائه فهرست مستقل سراسری در کشور ویژه زنان در انتخابات شورای شهر دارید؟
مشارکت زنان فقط در رأی دادن خلاصه شده است؟
نقش زنان را در «مشارکت حداکثری» که مدنظر رهبر معظم انقلاب است را چگونه ارزیابی میکنید؟
با توجه به نقش مهم، تاثیرگذار، تکمیلکننده و تعیینکننده زنان در تمام امور اعم از خانه و خانواده و جامعه میتوان به جرات نقش زنان را در مشارکت حداکثری آحاد جامعه در انتخابات که همواره دغدغه مقام معظم رهبری بوده و هست، را یک نقش تاثیرگذار و حتی بیشتر از مردان دانست.
زنان برای نقش آفرینی باید برانگیخته شوند و خیلی مهم است که در گام دوم انقلاب به این موضوع توجه ویژهای شده و راهبردی عملی برای تحقق آن تعریف شود. راهبری که در آن هیچ زنی بهدلیل زن بودن از حقوقش محروم نگردد.
پس از چهل سال چرا هنوز تکلیف عبارت رجل سیاسی مشخص نشده و همچنان زنان در این مورد بلاتکلیف هستند؟ چرا هنوز یک زن بهعنوان معاون اول رئیس جمهور انتصاب نشده است؟ چرا زنان که به فرموده حضرت امام باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند، در مجلس خبرگان رهبری نمایندهای ندارند؟ چرا برای تشخیص مصلحت مردم و نظام زنان حضور ندارند؟ آیا اینها مقدرات اساسی کشور نیست؟ آیا دخالت در سیاست یعنی فقط پای صندوق رای رفتن و رای دادن؟ زنان چه سهمی در پارلمان دارند؟ چه سهمی در مدیریت و برنامهریزی شهرها دارند؟ در اتاق فکر و اتاقهای دربسته تصمیمات کلان چقدر حضور و نقش نقش تعیین کننده دارند؟
با همه اینها امید و مطالبه جدی داریم در گام دوم انقلاب و دوران بازنشستگی کسانیکه در گام اول مدیریتها را عهدهدار بوده و در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها نقش داشتهاند، پس از این و با حضور نسل گام دوم شاهد رفع موانع جهت حضور پر نشاط و پر توان جوانان و بانوان در تمام عرصههای مذکور باشیم.
شورای نگهبان تفسیر روشن «رجل سیاسی» را ارائه دهد
باتوجه اینکه مرحوم خانم بهروزی معتقد بودند که زنان هم مشمول واژه رجل سیاسی میشود، مشی کنونی شما در این زمینه چگونه است؟ آیا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدایی مدنظر دارید؟ یا خودتان ثبت نام خواهید کرد؟
در مورد نظر بانوی دیانت، سیاست و اخلاق مرحوم خانم بهروزی مبنی بر این که «زنان هم مشمول واژه رجل سیاسی هستند»، ما هم که ادامه دهنده راه ایشان هستیم نهتنها چنین باوری داریم بلکه مطالبه جدی جهت رفع موانع بر سر راه بانوان برای حضور و رقابت در انتخابات ریاست جمهوری هستیم و زمانی اقدام به ثبت نام میکنیم که تفسیر روشنی از رجل سیاسی توسط شورای نگهبان ارائه شود و معتقدیم تغییر مسیر و راهبرد و روشها میتواند موثر باشند نه تغییر افراد. تغییر افراد زمانی میتواند تغییر احوال ایجاد نماید که راهبردها و نگرشها تغییر کند.
نکته پایانی اگر مسالهای مدنظر دارید.
در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری و مردم شریف و عزیز ایران و از بین رفتن ویروس منحوس کرونا و آبادانی کشور با امید به آیندهای روشن در گام دوم انقلاب، مردم همیشه در صحنه را دعوت میکنیم به حضوری پر نشاط و تعیین کننده در انتخابات مهم پیشرو که پای صندوقهای آینده ساز حاضر شوند.
باید توجه داشته باشیم که کشور ایران و نظام منتخب جمهوری اسلامی متعلق به همه مردم است و همه باید در حفظ و آبادانی آن کوشا باشیم.
حاجی عباسی دبیر کل جامعه زینب(س): قرآن مجید ، اخلاق شخصی پیامبر (ص) را ” خلق عظیم ” خوانده و او را مظهر رحمانیت حق دانسته و مقتضای رحمانیت حق متعال ” نرمخویی ” است .
بسم الله الرحمن الرحیم
و انک لعلی خلق عظیم ” آیه ۴ سوره قلم
قران مجید ، اخلاق شخصی پیامبر (ص) را ” خلق عظیم ” خوانده و او را مظهر رحمانیت حق دانسته و مقتضای رحمانیت حق متعال ” نرمخویی ” است .
دلیل این نرمخویی اصول دیپلماسی نبوی را تشکیل میدهد و این دیپلماسی نه ذاتی ، بلکه به امر الهی پیش روی پیامبر نهاده شده است .
رحمتُ للعالمین بودن و نرمخویی پیامبر اعظم که تجلی رحمت الهی است ، بر حسب بیان قرآن مقتضای اخلاقی ذاتی ایشان است ، اما خداوند متعال چند دستور خطاب به ایشان که مترتب بر این رحمت حق میباشد را صادر فرموده که امری است تشریعی و در واقع آموزش سیاست پیامبرانه است :
۱- فاعف عنهم ” از گناهان آنان در گذر ” و با این فرمان الهی ” عفو و گذشت ” از اصلی ترین اصول محوری پیامبرانه است .
۲- واستغفر لهم ” برای آنان آمرزش بخواه ” و بدان معنی است که نگران تربیت روحی آنان نیز باش و از خداوند توفیق اصلاح اخلاقی آنان را خواستار باش .
۳- و شاورهم فی الامر ” در امور اجتماعی با آنان مشورت کن ” یعنی حتی گنهکاران و خطاکارانی را که مورد عفو قرار گرفته اند ، از حق شهروندی مشارکت در امور اجتماعی نیز برخوردار ساز ، با آنان مشورت کرده و نظراتشان را محترم بشمار .
۴- فاذا عزمت فتوکل علی الله ” سپس وقتی تصمیم گرفتی ، توکل بر خدا داشته باش ” یعنی بر اساس مشورت با مردم در امور زندگی اجتماعی ، اتخاذ تصمیم کن و تمشیت نما .
به دیگر سخن ، آراء مردم هر چه باشد محترم است و عزم رسول الله (ص) بر اساس آن شکل میگیرد . عزم و اتخاذ تصمیم مبتنی بر مشورت با عموم ، غیر از عمل به رای اکثریت معنا ندارد . لذا فرموده است به ان عمل کن و ما بقی را به خدا واگذار نما .
پیامبر اعظم زیباترین الگوی نمادین و سرمشق حیات نوع انسانی و جلوه اسوه حسنه الهی است .
او سر مشقی مناسب برای همه انسان ها در همه اعصار و نسل هاست .
یکی از مهمترین علل عمده مشکلات پیچیده امروز مسلمانان ، دوری از سیره پیامبر و نداشتن درک لازم از آن و در صورت فهم نسبی ، غفلت عملی آن در امور فردی ، خانوادگی ، اجتماعی و سیاسی است .
پیامبر گرامی اسلام با بینش سیاسی مدبرانه و شخصیت ممتاز خویش ؛
( محبت را جایگزین نفرت ، عزت را جایگزین تحقیر و صلح و دوستی را جایگزین جنگ و دشمنی ) نمود .
بعنوان حسن ختام این نوشتار به حدیثی از امام حسین ( ع ) که در پاسخ به سوال حضرت از پدرشان حضرت علی ( ع ) در مورد ویژگی های پیامبر گرامی اسلام نقل شده است میپردازیم :
* رفتار پیامبر با همنشینانش چنین بود که دائما خوش رو و خندان و سهل الخلق و ملایم بود .
هرگز خشن و سنگدل و پرخاشگر و بد زبان و عیب جو و مدیحه گو نبود و هیچکس از وی مایوس و نا امید نمیشد .
سه خصلت را از خود زدوده بود :
۱- مجادله در سخن
۲- پر گویی
۳- دخالت در اموری که به وی مربوط نبود .
از سه خصلت در مورد مردم دوری میکرد :
۱- کسی را مذمت نمیکرد
۲- هیچکس را سرزنش نمی نمود
۳- از لغزش ها و عیوب پنهانی مردم جستجو نمیکرد .
پروردگارا ما را امت واقعی رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) قرار بده و این عید بزرگ ولادت با سعادت حضرت را به کام امت او مبارک و پر حلاوت بفرما .
جامعه زینب (س ) خجسته میلاد پر برکت ختمی مرتبت را به همه مسلمانان جهان و ایرانیان عزیز تبریک و تهنیت میگوید
اعظم حاجی عباسی
دبیر کل جامعه زینب (س)
تیتر زدین اعظم حاجی عباسی کیست ؟ اول هم نوشتین که قراره راجب ایشون توضیحات بدین .
گرفتین مارو ؟؟ یک خط هم راجبش توضیح ندادین که :))))))
شاهکارین به خدا