آیا استفاده از میوه خشک برای کودکان مضر است؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

یکی از مهم ترین گروه‌ های غذایی در برنامه ی غذایی انسان، میوه ها می باشند؛ هر واحد میوه تازه، چیزی در حدود ۶۰ کیلو کالری انرژی همراه با مقادیر مناسبی ویتامین و مواد معدنی وارد بدن انسان می‌ کند. به همین سبب پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند هر روز ۳ الی ۴ واحد میوه مصرف نماییم. اما به جز میوه های تازه، میوه های دیگری نیز به نام میوه های خشک وجود دارد! میوه های خشک، ارزش غذایی زیادی دارند. خشک کردن میوه‌ ها به نگهداری آن‌ ها کمک شایانی می‌ کند و به این شکل می توان آن‌ ها را برای مدت زمان طولانی‌ تری نگهداری نمود و به مرور مصرف کرد.

 

آیا میوه خشک برای کودک مضر است؟

 

بسیاری از افراد میوه‌ های تازه را به میوه‌ های خشک ترجیح می‌ دهند! زیرا بر این باورند که در فرآیند خشک کردن و جهت افزایش زمان نگهداری این محصولات، به میوه‌ های خشک، نمک و قند اضافه می‌ شود؛ به همین دلیل، این خوراکی‌ ها سالم نیستند. شما در این باره چه فکر می کنید؟

فرآیند خشک کردن میوه، با گرفتن آب موجود در ماده ی غذایی انجام می‌ شود. زیرا آب موجود در ماده ی غذایی، سبب فساد ماده غذایی می شود و به رشد موجودات ریز زنده کمک قابل توجهی می‌ کند. در مصرف میوه‌ های خشک بایستی به این نکته توجه داشته باشید که میوه خشک در مقایسه با میوه‌ های تازه حاوی کالری بیشتری می باشد! به عبارت بهتر و ساده‌ تر، کالری ۱۰۰ گرم میوه خشک درمقایسه با کالری ۱۰۰ گرم میوه تازه بیشتر است. علاوه بر این، به دلیل فرآیند صورت گرفته روی میوه های تازه یعنی خشک کردن آن ها، مقداری از ویتامین‌ های موجود در آن ها نیز از بین می‌ رود! در حقیقت می توان گفت میوه‌ های خشک به نسبت واحد حجم، مقدار کالری بیشتری دارند و ارزش تغذیه‌ ای آن ها نیز کمتر است! البته در بعضی شرایط نیز برعکس است؛ برخی از میوه‌ های خشک تا چهار برابر انواع تازه‌ ی خودشان، آنتی‌ اکسیدان‌ دارند! یا میوه خشک در اغلب موارد ویتامین C کمتری دارد؛ چون این ویتامین در برابر گرمای خشک در روش خشک کردن صنعتی تجزیه می‌ شود!

در روش خشک کردن میوه به صورت صنعتی یا غیر مستقیم، از دستگاه خشک‌ کن خورشیدی استفاده می شود؛ در روش خشک کردن میوه به صورت غیر مستقیم با بهره‌گیری از شیشه و اجسام سیاه از نور خورشید بهره می‌ گیرند. بد نیست بدانید خشک کردن میوه به روش سنتی در منازل و باغات و در سایه انجام می‌ شود. البته فراموش نکنید خشک کرده میوه های تازه به روش سنتی دارای معایبی است که از این معایب می‌ توان به طولانی بودن مدت زمان انجام این روش، زیاد بودن امکان ایجاد آلودگی میکروبی در آن و همچنین کاهش کیفیت میوه خشک شده اشاره کرد.

 

آیا میوه خشک برای کودک مضر است؟

 

دقت داشته باشید نبایستی در مصرف میوه‌ های خشک زیاده‌ روی نمایید؛ چون می‌ تواند روند پوسیدگی دندان را افزایش دهد! همچنین بیماران مبتلا به بیماری دیابت نیز نبایستی در مصرف میوه‌ خشک افراط کنند. بسیاری از میوه‌ های خشک رایج در بازار مصرف، پیش از بسته‌ بندی با بهره گیری از گاز دی‌ اکسید گوگرد خشک می‌ شوند. استفاده از گاز دی‌ اکسید گوگرد به میوه کمک می‌ کند تا رنگ، طعم و شکل خود را حفظ کند! اما دی‌ اکسید گوگرد آلرژی‌ زا می باشد و در صورت مصرف میوه خشک شده احتمال بروز حساسیت برای فرد مصرف‌ کننده امکان پذیر است!

 

آیا استفاده از میوه خشک در برنامه غذایی کودکان درست است؟

میوه‌ خشک حاوی مقادیر قابل توجهی از عنصر آهن است؛ شما می توانید با اضافه کردن میوه‌ های خشک به رژیم غذایی کودک خود، از بروز بیماری کم خونی جلوگیری نمایید.

میوه‌ های خشک به سبب اینکه کودک توانایی و قدرت زیادی در جویدن ندارد، ممکن است باعث خفگی او شود! توجه داشته باشید مادر می‌ تواند از  ۹ ماهگی به کودک خود میوه خشک بدهد و از آن به عنوان یک غذای انگشتی استفاده نماید؛ بدین صورت که مادر میوه خشک را خیس کرده و سپس آن را به کودک خود بدهد. یا در روشی دیگر مادر می تواند میوه خشک را به قطعات کوچک برش زده و آن را به کودک بدهد.

البته در این بین، بسیاری از میوه‌ های خشک شامل پوششی از شربت قند هستند که متاسفانه باعث بروز پوسیدگی دندان های کودک می‌ شوند!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا