چرا بایستی درد مچ پا را جدی بگیریم؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از انواع دردهای رایج در میان افراد، درد ناحیه ی مچ پا است. بد نیست بدانید بر اساس گزارش انجمن ارتوپدیک پا و مچ پا در ایالات متحده آمریکا، چیزی در حدود ۸۰٪ از خانم ها با مشکلاتی در پاهای شان مواجه هستند. همچنین چنانچه شما در محدوده‌ ی سنی ۴۰ الی ۶۵ سال هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که درد و التهاب در ناحیه ی پاشنه پای خود را تجربه نمایید؛ این اتفاق زمانی جدی تر می شود که شما دچار اضافه وزن نیز باشید!

 

چرا بایستی درد مچ پا را جدی بگیریم؟

 

متاسفانه بسیاری از افراد، توجه چندانی به پاهای خود ندارند! و این عدم توجه تا زمانی است که مشکلی در پاها بروز نکند. به یاد داشته باشید پاها نیز بخش پیچیده‌ ای از بدن آدمی به شمار می آیند و تقریبا به‌ اندازه‌ ی دست و مچ دست دارای استخوان است.

درد مزمن مچ پا می تواند حتی باعث ایجاد کبودی در پوست شود! درد مچ پا می تواند به علت های گوناگونی اتفاق افتد؛ برای نمونه التهاب یکی از مفاصل مچ پا می تواند دلیل احساس درد در ناحیه مچ پا باشد؛ برخی دیگر از التهاب ها همچون التهاب ناشی از بیماری نقرس و نیز بیماری پسوریازیس نیز می تواند سبب احساس این درد باشد. البته توجه داشته باشید به طور معمول درد مچ پا، ناشی از مشکل در رباط های ناحیه ی مچ پا است. برخی دیگر از علل احساس درد در مچ پا می تواند مواردی چون ضربه به ناحیه ی مچ پا و یا پیچ خوردگیدر ناحیه ی مچ پا، عفونت مفاصل ناحیه ی مچ پا و… باشد.

دقت داشته باشید درد در ناحیه ی مچ پا می تواند ناشی از آسیب های دیگری مانند گرفتگی و یا بیماری های دیگر پزشکی مانند آرتریت باشد. انواع التهابی آرتریت یا التهاب مفصلی که می توانند شامل ناحیه ی مچ پا باشند، عبارتند از آرتریت روماتوئید، آرتریت واکنشی، آرتریت روانی، اسپوندیلیت انکیلوز و نیز آرتریت روماتوئید. توجه داشته باشید چنانچه همراه با درد در ناحیه ی مچ پا، دچار تب نیز هستید و یا مچ پای شما گرم، قرمز رنگ و نیز حساس شده است، بایستی در اولین فرصت ممکن به نزد یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. یا چنانچه درد در ناحیه ی پای تان، از یک مفصل به مفصل دیگر منتقل می شود و به طور متناوب احساس درد در مفاصل دیگر دارید.

بد نیست بدانید براساس نظرسنجی اخیری که توسط انجمن فیزیوتراپی ایالات متحده آمریکا انجام شده است، مشخص شده است که احتمال درد مچ پا در زنان به نسبت مردان، ۹ برابر بیشتر است! و این اتفاق، دلیلی ندارد جز استفاده از کفش های با پاشنه ی بلند نامناسب و غیر استاندارد.

 

چرا بایستی درد مچ پا را جدی بگیریم؟

 

به درد ناحیه ی مچ پا اهمیت دهید! دقت داشته باشید درد مچ پا ممکن است تا ناحیه رباط ها نیز گسترش پیدا کند. متاسفانه درد مزمن در ناحیه ی مچ پا می تواند حتی به مدت هفت تا چهارده روز ادامه داشته باشد.

یکی از ساده ترین درمان ها برای کاهش درد در این عارضه، ماساژ دادن و کشش پاها و زانوهای فرد می باشد. جالب است بدانید ماساژ دادن پاها و زانوها و کشش آن ها نه تنها سبب فعال شدن منبع تازه‌ ای از اکسیژن در خون آن ناحیه از پاهای فرد می‌ شود، بلکه ماساژ دادن و کشش، می‌ تواند التهاب ناحیه ی عضلات را از بین برده و به امکان حرکت آزادنه با درد کمتر کمک شایانی نماید.

توصیه می کنیم با کاهش درد ناحیه ی مچ پا، به تدریج فعالیت های خود را آغاز کنید. در این بین، ممکن است برخی از افراد نیز به درد ساق پا دچار شوند! توجه داشته باشید درد در ناحیه ی ماهیچه‌ های ساق پا، به طور معمول در اثر مشکلات گردش خون در بدن آدمی است. در توضیح بیشتر می توان گفت درد ناگهانی ماهیچه‌ های ساق پا در هنگام انجام فعالیت، برای نمونه در هنگام راه رفتن، به طور معمول نشانه ای از نارسایی سرخرگی است! نارسایی سرخرگی یعنی سرخرگ‌ ها قادر به تامین خون و اکسیژن مورد نیاز ماهیچه‌ های ناحیه ی ساق پا نیستند. بد نیست بدانید این حالت به طور معمول در تصلب شرایین یا همان سخت شدن سرخرگ ها رخ می‌ دهد.

در این شرایط توصیه می کنیم از داروهای مسکن استفاده نمایید؛ داروهای مسکن و ضد التهابی همچون داروی آسپیرین و داروی بروفن، درد و ورم ناشی از آسیب‌ دیدگی یا واریس ناحیه ی ساق پا را کاهش می‌ دهد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا