مصرف شلغم چه فواید مهمی برای بدن دارد؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب

بسیاری از مردم همچون مردمان سال های کهن، با شروع فصل سرما، برای محافظت از سلامت بدن خود، به استفاده از برخی از گیاهان مفید و مقوی روی می آورند؛ گیاهانی که در صورت ابتلا به بیماری های فصل سرد، می توانند درمانی ارزشمند به شمار آیند.

 

مصرف شلغم چه فواید مهمی برای بدن دارد؟

 

یکی از این گیاهان مفید و مقوی با خواصی باور نکردنی شلغم است. شلغم خلط ‌آور، درمان ‌کننده ی سرفه ‌های خشک، درمان کننده ی گلو درد، ملین سینه و همچنین التیام ‌دهنده ی تنگی نفس است. در کل می توان گفت شلغم ریه ‌ها را پاک کرده و با لینت ملایم روده ‌ها، سموم و میکروب ‌ها را از بدن خارج می ‌کند.

این گیاه از دوره ی ما قبل تاریخ، در رژیم غذایی مردم جای داشته است و با سبزیجات ریشه ای دیگری مانند سیب زمینی و چغندر در یک گروه قرار گرفته است. شلغم از نظر طب سنتی ایران، گرم و تر است. جالب است بدانید شلغم، گیاهی غنی از مواد مغذی و کم کالری، در هوای سرد، بسیار خوب رشد می کند! شاید به همین دلیل است که از این گیاه برای درمان بیماری هایی که در فصل سرما رایج است و همچنین درمان بیماری های تنفسی به کار می رود.

نکته ی جالب توجه دیگر این است که در برخی تحقیقات مختلف علمی ثابت شده است که مصرف این گیاه و بهره گیری از عصاره ی آن، در پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان و برخی دیگر از بیماری های عفونی بسیار ایده آل و موثر است.

 

اما شاید این سوال پیش آید که شلغم خوب، چی ویژگی هایی دارد؟ پاسخ این سوال ساده است! شلغم خوب، تازه و رسیده پوستی براق و شفاف دارد و وقتی آن را لمس می کنید، سفت و محکم است. همچنین شلغم تازه، تولید گاز و نفخ نمی‌کند. توجه داشته باشید چنانچه از شلغم های کهنه استفاده نمایید، دچار نفخ شکم خواهید شد! شلغم های کهنه با فشار اندک انگشت، فرو می رود.

شلغم، سرشار از فیبر می باشد؛ یک فنجان شلغم پخته شده، به وزن ۱۵۶ گرم در حدود ۳ گرم فیبر فراهم می کند! امروزه مردم و به خصوص جوانان بنا به شرایط زندگی حال حاضر، از رژیم های غذایی نامناسب و کم فیبر استفاده می کنند. رژیم های غذایی پر فیبر، خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان کولورکتال و دیورتیکولیت را کاهش می دهند! شلغم نیز به سبب دارا بود فیبر قابل توجه، با جذب آب موجود در روده ی بزرگ و راحت کردن حرکات روده به کاهش دفعات اشتعال دیورتیکولیت کمک می کند!

 

بررسی خواص شلغم

 

همچنین شلغم حاوی مقادیر بالایی از آنتی ‌اکسیدان ‌ها و مواد شیمیایی گیاهی می باشد که خطر ابتلا به بیماری سرطان را کاهش می‌ دهند؛ در بیان علت این اتفاق می توان گفت حضور گلوکوزینولات در این گیاه خوراکی، جلوی بیماری سرطان را می‌گیرد و حتی موجب کاهش اثر آن می ‌شود. این مواد شیمیایی گیاهی طبیعی در هنگام هضم به دو ترکیب، تجزیه می‌شوند؛ آن ها به کبد کمک می‌ کنند تا سموم را پردازش کند، با تاثیرات مضر مواد سرطان‌ زا مبارزه می ‌کنند و می ‌توانند رشد سلول‌ های تومور را مهار کنند! دقت داشته باشید گنجاندن شلغم در رژیم غذایی روزانه‌، می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری خطرناک سرطان پستان و همچنین روده‌ی بزرگ و سرطان رکتوم را کاهش دهد!

توصیه می کنیم افرادی که غده ی تیروئیدشان ترشح کمی دارد و درست کار نمی کند، بایستی حتما شلغم بخورند! زیرا گیاه خوراکی شلغم به علت دارا بودن ید فراوان، ترشحات غده ی تیروئید را تنظیم می کند . شلغم یک تقویت کننده ی حافظه است؛ بنابراین افرادی که حافظه ی ضعیفی دارند، بایستی حتما باید شلغم بخورند.

آیا شلغم خام، یک کنترل کننده ی قند خون است؟

در برخی منابع قدیمی نوشته شده است که شلغم، دارای مقادیری انسولین گیاهی است و می‌ تواند قند خون را پایین بیاورد؛ در نتیجه مصرف آن برای مبتلایان به بیماری دیابت ضرری ندارد! توجه داشته باشید این موضوع، به صورت قطعی و علمی تائید نشده است. به یاد داشته باشید شلغم پخته شده می ‌تواند افزایش ‌دهنده ی قند خون، اشتها آور و حتی چاق‌کننده باشد.

به عنوان آخرین نکته بد نیست بدانید چنانچه شلغم را همراه کمی نمک، سکنجبین، عسل و یا شکر قهوه ‌ای بخورید، سازگاری بیشتری با بدن شا پیدا می‌کند و می‌توانید از خواص تغذیه‌ ای و درمانی آن به صورت کامل بهره مند شوید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا