مراحل خواب در آدمی چگونه است؟

برای حفظ سلامت بدن، حداقل باید در طول روز ۷ تا ۹ ساعت خواب داشته باشید، اما موضوعی که از طول خواب مهم تر است، میزان کیفیت خواب و عمق آن می باشد. خواب عمیق موجب تقویت حافظه و بهبود خلاقیت می شود، و افرادی که خوابی عمیق را تجربه می کنند حافظه و عملکرد بهتری خواهند داشت.

 

مراحل خواب در آدمی چگونه است؟

 

توجه داشته باشید خواب به دو دسته کلی تقسیم می شود؛ خواب شما در شب با Non- REM شروع می‌شود و بعد از آن یک دوره کوتاه مدت REM را خواهید داشت. این چرخه هر ۹۰ دقیقه در طول شب ادامه دارد. مراحل خواب به این شرح است:

  • Non-REM (مرحله بدون حرکات سریع چشم) – خواب عمیق در این حالت اتفاق می افتد.
  • REM (حرکت سریع چشم)

 

از مرحله ی بخواب رفتن تا عمیق شدن خواب ۴ مرحله وجود دارد به همین ترتیب مراحل خواب عمیق در دستگاه الکتروآنسفالوگرام بر حسب تغییرات این دستگاه به چهار دسته تقسیم می شود. این دستگاه در حالت بیداری، وجود امواج آلفا به تعداد ۸ تا ۱۲ موج در ثانیه همراه با توانش پایین و بسامدهای متغیر را نشان میدهد، ولی با شروع خواب این امواج ناپدید خواهند شد.

مرحله ی اول :

این مرحله سبک ترین مرحله ی خواب است، در این حالت فعالیت با توانش پایین و ناهم‌زمانی می‌باشد، امواج آلفا در این حالت به ۶ موج در ثانیه می رسد.این مرحله بین خواب و بیداری ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول می انجامد و اگر در این حین کسی را بیدار کنید ممکن است بگوید که خواب نبوده.

 

مرحله ی دوم :

این مرحله دوک خواب نام دارد و این نامگذاری به علت تکرار فراوان نقش‌های دوکی موج در ثانیه است .این مرحله در حدود ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و در طول آن افزون بر کاهش دمای بدن، ضربان قلب نیز شروع به کند شدن می کند.

 

مرحله ی سوم :

در این مرحله امواجی عمیق ولی کند شروع به پدیدار شدن می کنند از همین روی این مرحله دلتا نیز نامیده می شود.در این حالت از خواب معمولا افراد نسبت به سر و صدا ها و یا دیگر عوامل از خود واکنشی نشان نمی دهند.خیس کردن رختخواب و یا راه رفتن در حین خواب در مرحله ی سوم ایجاد می شود.

 

مرحله ی چهارم :

خواب دیدن در این مرحله رخ می دهد، در این حالت چشم ها حرکت سریعی دارند از همین روی این مرحله REM( حرکت سریع چشم) نام دارد.در طی این حالت علاوه بر افزایش حرکت چشم ها، تنفس نیز بیشتر شده و فعالیت مغز نیز افزایش خواهد یافت در نتیجه پدیده خواب دیدن اتفاق می افند.این حالت خواب متناقض نیز نامیده می شود و علت این نامگذاری این است که با اینکه فعالیت های مغز و سایر اعضا افزایش یافته ولی عضلات شل و آرام هستند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا