بیماری سرطان پستان در مردان چه نشانه هایی دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

یکی از بیماری های بسیار نادر و عجیب در مردان، بیماری سرطان پستان یا سرطان سینه است. شاید این فکر در ذهن تان باشد که مردان همانند زنان سینه ندارند، پس امکان بروز این بیماری چطور در آن ها ممکن است؟ توجه داشته باشید مقدار کمی از بافت پستان در سینه های مردان وجود دارد، شرایطی شبیه به بافت سینه در دختران پیش از رسیدن به سن بلوغ! و همین مقدار کم بافت پستان نیز می تواند آن ها را در معرض ابتلا به بیماری سرطان پستان قرار می دهد.

 

بیماری سرطان پستان در مردان چه نشانه هایی دارد؟

 

بد نیست بدانید آمار ابتلای افراد به بیماری سرطان پستان در مردان از چیزی در حدود ۱ درصد تجاوز نمی کند! یعنی از هر ۱۰۰ مورد بیماری سرطان سینه، تنها یک مورد آن در مردان دیده می شود و همچنین در میان یک میلیون مرد، تنها ۱۰ مرد دچار این بیماری سرطانی می شوند. اما توجه داشته باشید احتمال بقای مردان مبتلا به این بیماری سرطانی، به سبب تشخیص دیر هنگام آن، بسیار کمتر است! سالانه چیزی در حدود ۲۵۰ مرد مبتلا به بیماری سرطان پستان در کشور انگلستان تشخیص داده می‌ شود، در حالی که ۷۰ نفر از این افراد در اثر این بیماری فوت می‌ کنند! متاسفانه مدت زمان بین مشاهده ی توده و مراجعه مردان به نزد پزشک متخصص، چیزی در حدود ۱۶ ماه است! مشکل چنانچه این بیماری سرطانی در مردان زودتر تشخیص داده شود، امکان درمان آن بسیار بالاتر از مبتلایان زن است.

سرطان پستان در مردان به سبب رشد و تکثیر خارج از کنترل سلول‌ های داخل ناحیه ی پستان رخ می دهد؛ حتی ممکن است این بیماری به دیگر قسمت‌ های بدن فرد مبتلا نیز گسترش یابد.

متاسفانه یکی از باورهای رایج در میان عموم مردم این است که رشد سینه ها در مردام، نشانه ای از بروز بیماری سرطان پستان است؛ اما این باور حقیقت ندارد. بزرگ شدن سینه‌ ها در مردان به هیچ وجه از نشانه‌ های بیماری سرطان پستان نمی‌ باشد! بلکه این عارضه که “گاینکومستیا” نامیده می‌ شود، ممکن است به دلایلی همچون افزایش وزن و یا استفاده از دارو‌های خاص اتفاق افتد.

 

بررسی علل بروز بیماری سرطان پستان در مردان

احتمال بروز بیماری سرطان پستان در مردان با بالا رفتن سن بیشتر می شود. اکثر موارد ابتلا به سرطان پستان در مردان در سنین ۶۰ الی ۷۰ سالگی مشاهده شده است؛ اما توجه داشته باشید عوامل دیگری نیز در بالا رفتن خطر ابتلا به این بیماری سرطانی در بین مردان موثر است! عواملی چون وجود عامل ژنتیکی و یا سابقه ی ابتلای یک عضو زن خانواده به بیماری سرطان پستان، سابقه مصرف هورمون استروژن و… لازم به بیان است چیزی در حدود ۹ مورد از ۱۰ مورد مردان متبلا به بیماری سرطان پستان، وجود گیرنده‌ های استروژن در غشای سلولی آن ها مشاهده شده است؛ ای عامل سبب می شود که استروژن به سلول‌ های سرطانی متصل گردد و افزایش رشد و تکثیر سلول‌ ها را به همراه داشته باشد. همچنین وجود بافت چربی باعث افزایش ترشح هورمون زنانه استروژن می شود و در نهایت، خطر ابتلا به بیماری سرطان پستان را در مردان افزایش می‌ دهد.

 

بیماری سرطان پستان در مردان چه نشانه هایی دارد؟

 

به یاد داشته باشید ابتلا به بیماری التهاب کبدی و یا بیماری سیروز کبدی که سبب کاهش میزان هورمون های آندروژن و افزایش میزان هورمون استروژن در مردان می شود، خطر ابتلا به بیماری سرطان پستان را در مردان افزایش می دهد. همچنین افراد مبتلا به یک نوع بیماری ژنتیکی نادر به نام بیماری سندرم کلاین فلتر (یکی از نشانه های بیماری شان ژنیکوماستیا) مستعد ابتلا به بیماری سرطان پستان هستند. در توضیح سندرم کلاین فلتر بایستی گفت این سندرم در آن دسته از مردان رخ می‌ دهد که با یک نسخه ی اضافی از کروموزوم X متولد می‌ شوند! توجه داشته باشید در سندرم کلاین فلتر، کروموزوم‌ ها به جای XY به صورت XXY هستند!

اما در توضیح نشانه های بروز این نوع بیماری سرطانی می توان گفت موارد نام برده شده در پایین، چه در زنان و چه در مردان بایستی از لحاظ احتمال وجود بیماری سرطان پستان مورد توجه قرار گیرد و آزمایش های ماموگرافی مرتبط انجام شود. نشانه هایی چون بروز کشیدگی و یا فرورفتگی در پوست پستان، به داخل کشیده شدن نوک پستان، بروز قرمزی و یا پوسته‌ ریزی در ناحیه ی نوک پستان و یا پوست اطراف پستان و همچنین خروج مایع از نوک پستان و…

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که نحوه ی درمان این بیماری سرطانی در مردان چگونه است؟ دقت داشته باشید تکنیک ها و روش های تشخیص بیماری سرطان پستان در مردان همانند زنان است؛ یعنی معاینه بالینی، انجام ماموگرافی و نیز نمونه برداری از توده.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا