مصرف آب نمک چه فواید فوق العاده ای برای بدن دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

در روزگاران گذشته، از نمک به عنوان یک ماده ی ضروری برای حفظ مواد غذایی استفاده می شده است. انواع مختلفی از نمک طبیعی و سالم در نواحی مختلف وجود دارد؛ برای نمونه، ما می توانیم از فواید بی نظیر نمک بامبوی کره ای استفاده کنیم. نمک حاوی ماده ی سدیم می باشد؛ سدیم یکی از مواد ضروری برای عملکرد صحیح بدن انسان است. دقت داشته باشید بدن انسان به خودی خود سدیم تولید نمی کند! بنابراین بایستی نیاز بدن خود را به ماده ی سدیم را از طریق مصرف غذاها و نوشیدنی ها سالم برطرف نمایید. بد نیست بدانید تنها ۱۲ درصد نمکی که مصرف می کنیم به صورت طبیعی در غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد؛ و ما تنها ۵ درصد نمک مصرفی را به هنگام پخت و پز خانگی به غذا اضافه می کنیم!

 

مصرف آب نمک چه فواید فوق العاده ای برای بدن دارد؟

 

جالب است بدانید در متوسط مصرف روزانه ی ماده ی سدیم در ایالات متحده آمریکا، دو برابر مقدار توصیه شده است یعنی چیزی در حدود به ۴۰۰۰ میلی گرم سدیم! نمک طبیعی و سالم به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کند و در عین حال به پشتیبانی از انتقال پیام های عصبی برای انقباض و انبساط عضلات بدن نیز می پردازد. دقت داشته باشید میزان مصرف نمک برای افراد به صورت روزانه و با سنین ۱۴ و بالاتر از ۱۴ سال، نبایستی بیشتر از ۲۳۰۰ میلی گرم یا ۱ قاشق چای خوری باشد؛ همچنین این میزان نمک برای افراد مسن و کسانی که مبتلا به انواع بیماری های کلیوی، بیماری های فشار خون و بیماری دیابت هستند، به چیزی در حدود نصف مقدار بالا، یعنی ۱۴۰۰ میلی گرم یا کمی بیشتر از نصف قاشق غذاخوری در روز می رسد.

نگرانی در مورد بهداشت دهان و دندان، به ۵۰۰۰ سال قبل باز می گردد! این اتفاق برای اولین بار در کشورهای چین باستان و هند اتفاق افتاد. استفاده از آب نمک به عنوان نوعی محلول پرخاصیت، در بهداشت دهان و دندان نیز بسیار اثرگذار و پر فایده است! محلول آب نمک در فرهنگ های متعدد و گوناگون و همچنین در طول نسل ها، برای تمیز کردن انواع زخم ها و همچین شست و شوی دهان مورد استفاده قرار می گرفته است. آب نمک، PH دهان را تغییر می دهد؛ این اتفاق سبب می شود تا از تکثیر بسیاری از میکروارگانیسم ها جلوگیری به عمل آید.

توضیح این موضوع نیز الزامی است که آب نمک ایزوتونیک است و غشاهای مخاطی را به هیچ وجه تحریک نمی کند؛ به همین دلیل است که بسیاری از دندانپزشکان متخصص پس از انجام درمان های دندانپزشکی، استفاده از آب نمک گرم را برای شست و شوی دهان توصیه می کنند.

 

مصرف آب نمک چه فواید فوق العاده ای برای بدن دارد؟

 

هر روز صبح یک لیوان آب نمک بنوشید

توجه داشته باشید یکی از آسان ترین روش ها برای بهره گیری از فواید سلامتی نمک، نوشیدن محلول آب نمک به صورت روزانه (هر روز صبح) است. آب نمک حاوی مقدار خوبی الکترولیت است؛ همچنین ماده معدنی مورد نیاز برای تامین انرژی را به بدن ما می دهد! نوشیدن آب نمک در هنگام صبح می تواند با مشکلات گوارشی از قبیل نفخ و سوزش معده مبارزه کند! آب نمک می تواند سطح استرس را کاهش دهد.

برای انجام این کار، مقداری نمک را در آب گرم بریزید و آن را هر صبح بنوشید. دقت داشته باشید بهتر است برای تهیه ی محلول آب نمک، از نمک های بدون ید و مواد نگهدارنده استفاده نمایید؛ نمک هایی چون نمک معمولی و یا حتی نمک دریا! زیرا استفاده از نمک های ید دار می تواند سبب سوزش پوست، سوزش دیواره ی داخلی بینی و هر جای دیگری از بدن شود!

همچنین نوشیدن محلول آب نمک در هنگام صبح می تواند زیبایی پوست صورت را بهبود بخشد! آب نمک تهیه شده از نمک طبیعی، حاوی مواد معدنی مفید و گوناگونی است.

 

آب نمک درمانی!

بد نیست بدانید بهره گیری از خواص آب نمک محدود نیست! آب‌ نمک درمانی یکی از زیر مجموعه های آب درمانی است که فواید فوق العاده ایده آلی برای سلامت فرد دارد. از آب نمک درمانی می توان برای تسریع در روند بهبود انواع بیماری ها همچون گلو درد و انواع عفونت های پوستی و حتی افزایش کیفیت زندگی فردی و نیز افزایش طول عمر بهره گرفت.

یکی از شیوه های آب‌ نمک درمانی این است که فرد بیمار را با آب مخلوط با نمک طبیعی و سالم شست و شو می‌ دهند؛ و سپس برای او تجویز می‌ کنند تا برای مدتی معین در آب نمک بماند. براساس پژوهش های جدید محققان، این شیوه ی درمانی علاوه بر پاکسازی و حفظ سلامت بدن، به افزایش طول عمر افراد نیز کمک می‌ کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا