عمل جراحی سزارین چه عوارضی به دنبال دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

عمل جراحی سزارین که با نام عمل جراحی C نیز شناخته می شود، عمل جراحی ای نسبتا بزرگ است که در آن، یک برش در شکم مادر و برش دیگر در رحم وی ایجاد می شود.

 

عمل جراحی سزارین چه عوارضی به دنبال دارد؟

 

جالب است بدانید به طور کلی ۹۰ درصد زایمان ها در سطح نقاط جهان به شیوه ی طبیعی و ۱۰ درصد زایمان ها نیز به شکل سزارین است. براساس جدیدترین آمار بدست آمده، در ایالات متحده آمریکا برای زایمان هر یک کودک از هر ۵ کودک، سزارین مورد استفاده قرار می گیرد. البته در کشور ما این آمار به این صورت است که چیزی در حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد زایمان ها به صورت سزارین انجام می شوند!

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که در چه شرایطی انجام عمل جراحی سزارین لازم است؟

در پاسخ بایستی گفت گاهی اوقات انجام عمل جراحی سزارین از ابتدای بارداری برنامه ریزی می شود! اما در حالتی دیگر، چنانچه شرایط استقرار جنین به صورتی باشد که برای مثال بخواهد با پا از رحم خارج شود، انجام عمل جراحی سزارین الزامی است! یا حتی ممکن است سر جنین نسبت به لگن مادر بزرگ تر باشد! دقت داشته باشید این مورد به هنگام دردهای زایمانی مشخص می شود! در این شرایط، با وجود انقباضات متوالی، پیشرفت زایمان به هیچ وجه خوب نیست.

همچنین وجود عفونت های مختلف در ناحیه ی تناسلی مادر، فشار خون بالا، وجود بیماری قند، وجود بیماری ایدز و یا حتی وجود سابقه ی مرگ نوزاد، وجود سابقه ی نازایی و همچنین زایمان در سنین بالا و… جزو مواردی هستند که انجام زایمان به صورت عمل جراحی سزارین توصیه می شود.

البته توجه داشته باشید میزان انجام عمل جراحی سزارین به طور معمول در خانم‌ هایی که تا به حال زایمان نداشته‌ اند و برای اولین بار می‌ خواهند فرزندی را به دنیا آورند، بیشتر است؛ البته این میزان با افزایش سن مادر نیز افزایش می‌ یابد!

توجه داشته باشید نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی به دنیا می آیند، کمتر دچار مشکلات تنفسی می شوند! زیرا در زایمان طبیعی، حالت مکشی به وجود آمده سبب پاک شدن ریه ی نوزاد می شود. در زایمان به شیوه عمل جراحی سزارین، احتمال مشکلات تنفسی در نوزاد چهار برابر بیشتر است! براساس آخرین پژوهش ها و تحقیقات انجام یافته، نوزادانی که با روش طبیعی به دنیا می آیند، باهوش تر خواهند بود! به سبب همه ی این دلایل، زنان در کشورهای صنعتی و پیشرفته تمایل بیشتری به انجام زایمان طبیعی دارند.

همچنین خانم هایی که به روش عمل جراحی سزارین زایمان کرده اند، حدود ۵۰ درصد بیشتر از زنانی که به روش طبیعی زایمان می کنند، در معرض سکته هستند!

 

عمل جراحی سزارین چه عوارضی به دنبال دارد؟

 

عمل جراحی سزارین، قبل از هفته ی سی و نهم بارداری به هیچ وجه انجام نمی شود! زیرا در این شرایط نوزاد، هنوز به اندازه ی کافی در رحم رشد ننموده است. دقت داشته باشید برای برای انجام عمل جراحی سزارین بایستی ناشتا باشید؛ منظور این است که ۸ ساعت پیش از انجام این عمل جراحی، از خوردن و نوشیدن خودداری نمایید. لازم به بیان است در شرایطی که یک عمل جراحی سزارین اضطراری پیش می آید و یا امکان انجام بی حسی ستون فقرات وجود ندارد، از روش بیهوشی کامل استفاده می شود!

در اثر بی حسی ستون فقرات، شما هیچ دردی را احساس نخواهید کرد! اما ممکن است احساس کشیده شدن و یا فشار دادن را داشته باشید. زمان انجام عمل جراحی سزارین چیزی بین ۲۵ الی ۳۰ دقیقه است. همچنین میزان خونریزی در حین انجام عمل جراحی سزارین به طور معمول، یک لیتر است؛ البته در بعضی از خانم‌ ها ممکن است مقدار خونریزی تا یک و نیم لیتر نیز متغیر باشد!

 

در حال حاضر، انجام عمل جراحی سزارین به یک نوع جراحی رایج و عمومی تبدیل شده است؛ اما هنوز هم ممکن است این عمل جراحی برای مادر و کودک خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. خطراتی همچون خون ریزی های شدید، بروز عفونت، آسیب به نوزاد در طی عمل جراحی سزارین، بروز  مشکلات تنفسی برای نوزاد (به ویژه چنانچه این عمل جراحی پیش از هفته سی و نهم بارداری انجام شود) و…

دقت داشته باشید عمل جراحی سزارین رد خود را بر روی رحم شما باقی می گذارد؛ در نتیجه ممکن است بارداری و زایمان مجدد شما با خطراتی همراه شود! به همین جهت پزشکان متخصص توصیه می کنند برای بارداری و زایمان مجدد باز هم از روش عمل جراحی سزارین استفاده نمایید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا