درباره روش نشانه گذاری در حل سودوکو چه می دانید؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

سودوکو از جمله سرگرمی های دنیای جدید به شمار می آید که روز به روز بر تعداد علاقمندان آن افزوده می شود. بازی ای فکری که می تواند هیجان و شور را در وجود شما جاری نماید!

بازی سودوکو دارای انواع مختلفی می باشد؛ حتی همین انواع مختلف نیز دارای درجات سختی متنوعی است! سودوکوهای آسان، سودوکوهای متوسط و همچنین سودوکوهای سخت و بسیار سخت! در این مطلب تصمیم داریم درباره ی حل جدول سودوکوی متوسط به بحث بپردازیم و توصیه هایی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

 

درباره روش نشانه گذاری در حل سودوکو چه می دانید؟

 

دقت داشته باشید ممکن است در بعضی شرایط، برخی جدول های سودوکو با استفاده از تکنیک های حل ویژه ی سودوکوهای آسان، حل نشود! به زبان ساده تر، هرچه تلاش می کنید تا با بررسی سطرها و ستون های جدول سودوکو، عددی را بدست آورید اما متاسفانه تلاش شما بی نتیجه می ماند.

در این شرایط نبایستی تعجب کنید و دچار استرس و اضطراب شوید! توجه داشته باشید این اتفاق طبیعی است؛ زیرا همه ی جدول های سودوکو در یک درجه و میزان سختی یا آسانی طراحی نمی شوند! طراحان جداول سودوکو می توانند جدول های سودوکوی سخت تری را نیز طراحی نمایند و شما نیز بایستی برای حل این دسته از جداول سودوکو، روش ها و تکنیک های پیشرفته تری را بیاموزید.

در ادامه ما شما را با یکی از روش های سطح بالای حل جدول سودوکو آشنا خواهیم کرد.

 

روش نشانه گذاری در حل سودوکو

بی شک در هنگام حل جدول سودوکو به سطر، ستون و یا مربع ۳ در ۳ ای برخورد کرده اید که فقط و فقط دو یا سه خانه برای قرارگیری عددی مشخص در آن وجود دارد! برای نمونه در یک مربع، با بررسی سطرها و ستون های مجاور آن، به این موضوع پی برده اید که تنها دو خانه هستند که می توانند یک عدد مشخص را در خود جای دهند! اتفاقی سخت و اضطراب آور.

شاید در این شرایط این سوال برای تان پیش آید که چه بایستی کرد؟

در پاسخ بایستی گفت حرفه ای های جدول سودوکو در این گونه شرایط، از روش نشانه گذاری در جدول سودوکو استفاده می کنند. اما روش نشانه گذاری در جدول سودوکو چیست؟ روش نشانه گذاری در جدول سودوکو یعنی اعداد محتمل در خانه های حدول سودوکو را به صورت کوچک در گوشه ی خانه ها یادداشت نمایید.

برای توضیح بهتر، با یک مثال پیش می رویم. به شکل زیر دقت داشته باشید:

درباره روش نشانه گذاری در حل سودوکو چه می دانید؟

همان طور که در سطر d جدول سودوکوی بالا می بینید در مربع ۴، فقط و فقط دو محل برای جایگیری عدد ۵ وجود دارد! گرچه نمی دانیم کدام یک از این دو خانه، عدد ۵ هستند، اما بی شک می دانیم یکی از دو خانه ی d1 یا d2 می توانند عدد ۵ باشند.

در این شرایط چه بایستی کرد؟

در این شرایط بهترین کار این است که دو عدد ۵ در گوشه این خانه ها و به صورت کوچک یادداشت نمایید! دقت داشته باشید فایده این روش این است که در ادامه ی حل این جدول سودوکو، چنانچه محل قرار گیری عدد ۵ در یکی از خانه های ستون ۱ و یا ۲ جدول مشخص گردد، وضعیت عدد ۵ در مربع ۴ نیز مشخص خواهد شد.

توجه داشته باشید این روش، سرعت حل جدول سودوکو را افزایش خواهد داد که به آن، روش نشانه گذاری با مداد در حل جدول سودوکو می گویند.

 

روش خطوط کاندیدا در حل سودوکو

دقت داشته باشید در حل جداول سودوکوی با درجه ی سختی متوسط، استفاده از روش نشانه گذاری با مداد، یکی از موثرترین راه ها است و می تواند در حل این دسته از جداول، راهگشا و چاره ساز باشد.

در ادامه بهتر است با روش دیگری نیز آشنا شویم؛ به شکل زیر دقت داشته باشید:

درباره روش نشانه گذاری در حل سودوکو چه می دانید؟

همان طور که می بینید جدول بالا دچار یک گره حل اساسی شده است! و دیگر نمی توان با استفاده از روش های حل جدول سودوکوی معمولی، عدد دیگری را پیدا کرد. پس برای حل این جدول سودوکو، شما نیاز به استفاده از روش های پیشرفته تری دارید.

دقت داشته باشید سطر c جدول سودوکوی بالا، به صورت تقریبی تکمیل شده است و تنها مجموعه اعداد  {۲ و ۴} باقی مانده اند! ما در این شرایط نمی دانیم کدام یک از خانه ها برای عدد ۲ است و کدام یک از خانه ها برای عدد ۴! در این موقعیت می توانیم از روش نشانه گذاری با مداد استفاده کنیم؛ یعنی در این دو خانه و در بالای آن ها، دو عدد ۲ و ۴ را یادداشت نماییم تا با پیدا شدن یکی از اعداد، عدد دیگر نیز به آسانی مشخص شود.

 

در ادامه وقت آن رسیده است که تکنیک خطوط کاندیدا را مرور کنیم!

به مربع ۹ جدول سودوکوی بالا توجه کنید. در ابتدا بایستی سعی کنید خانه هایی را که عدد ۴ ممکن است در آن ها قرار گیرند را به دست آورید! براساس شکل ۲، از آن جایی که در سطر j جدول سودوکوی بالا عدد ۴ را داریم، تنها دو خانه ی g8 و h8 هستند که می توانند دارای عدد ۴ باشند.

این دو خانه در جدول سودوکوی بالا با رنگ طوسی نشان داده شده اند. البته باز هم ما نمی دانیم کدام یک از دو خانه ی طوسی رنگ، برای عدد ۴ خواهد بود اما بی شک یکی از خانه های g8 یا h8 بایستی عدد ۴ باشد. دقت داشته باشید اتفاق جالب در جدول سودوکوی بالا این است که هر دو خانه ی قرارگیری عدد ۴ در مربع ۹ جدول، ستون ۸ است! یعنی چه خانه ی g8 بخواهد شامل عدد ۴ باشد و چه خانه ی h8 بخواهد شامل عدد ۴ باشد، خانه ی دیگری در ستون ۸ جدول نمی تواند شامل عدد ۴ باشد!

بنابراین می توان گفت دیگر خانه های باقی مانده در ستون ۸ جدول سودوکوی ما، بی شک عدد ۴ نخواهند بود.

 

همان طور که در ابتدای این مثال دیدیم که خانه ی c8 در سطر c جدول یا ۲ است و یا ۴! اما براساس تحلیل و بررسی های انجام یافته مشخص شد که هیچ خانه ی دیگری غیر از خانه های طوسی رنگ ستون ۸ نمی توانند محلی برای جایگیری عدد ۴ باشند؛ بنابراین خانه ی c8 نمی تواند شامل عدد ۴ باشد و بی شک شامل عدد ۲ خواهد بود.

همچنین خانه ی c6 نیز به عنوان آخرین خانه ی باقی مانده در سطر c جدول سودوکوی بالا به دست می آید. در ادامه و در شکل ۳ با نحوه ی استفاده از این تکنیک به صورت کامل آشنا خواهید شد.

درباره روش نشانه گذاری در حل سودوکو چه می دانید؟

توجه داشته باشید تکنیکی که در بالا از آن استفاده شد، روش خطوط کاندیدا نام دارد. براساس این تکنیک و روش، کاندیدای عدد ۴ تنها توانست در ستون ۸ و در یکی از خانه های مربع ۹ جدول سودوکوی ما قرار گیرد و بدین ترتیب به آسانی کاندیدای عدد ۴ از دیگر خانه های این ستون حذف شد.

 

در انتها بایستی این موضوع را اضافه کنیم که کلیدی ترین راه برای یافتن این تکنیک در نشانه گذاری خانه های جدول سودوکوی مدنظر است. پس فراموش نکنید هر کجا که دیدید در سطر، ستون و یا مربع ۳ در ۳ ، فقط و فقط دو محل برای قرارگیری یک عدد باقی مانده است، با استفاده از روش نشانه گذاری آن عدد را در جدول مدنظر جای گذاری نمایید؛ چرا که در ادامه حل جدول به کارتان خواهد آمد و به آسانی می توانید پیش روید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا