مضرات خوردن چغاله بادام چیست و چه کسانی نباید چغاله بادام بخورند ؟

از میوه های پرطرفدار که اوایل بهار به بازار می آید چغاله بادام است ، اما خوردن این میوه عوارضی نیز در پی دارد که در این مطلب از بلاگ جدول یاب قصد داریم به موضوع مضرات خوردن چغاله بادام چیست و چه کسانی نباید چغاله بادام بخورند ؟ بپردازیم ، لطفا تا انتها با ما همراه باشید :

 

به میوه کال و نارس درخت بادام، چغاله بادام گفته می شود. این میوه در ابتدای رویش تا حدودی سفت است. قسمت خارجی این میوه به رنگ سبز و پوشیده از کرک های ظریف است.

در داخل این میوه  روکشی سفید و نرم قرار دارد که مغز آبکی و نازک آن را احاطه کرده است. با گذشت زمان پوسته خارجی و داخلی این میوه سفت تر شده و تبدیل به مغز بادام می شود.

در گذشته مردم بر این باور بودند که مصرف بادام برای رفع خشکی دهان مفید بوده و موجب تقویت لثه و ریشه دندان می شود. امروزه معتقدند مصرف این میوه نارس برای درمان گرفتگی عضلات، کاهش کلسترول بد، تنظیم قند خون، رفع مشکلات پوست و مو، بیماری های مربوط به معده و … مفید است.

این میوه نارس بسیار دیر هضم است و طبعی سرد دارد. به همین دلیل زیاده روی در مصرف آن سبب بروز مشکلاتی مانند دل درد، تهوع، اسهال و سر درد می شود.

علاوه بر این، چغاله بادام تلخ حاوی مقادیر بسیار کمی اسید سیانیدریک و ترکیباتی از سم خطرناک سیانور است. از این رو، زیاده روی در مصرف آن سبب ایجاد مسمومیت می شود.

مهم ترین ترکیبات چغاله بادام

این میوه منبعی غنی از ویتامین C، ویتامین E، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، ال کارنیتین، پروتئینو فیبر است. در ایران از این میوه نارس، به صورت خام برای تهیه انواع سالاد و به صورت پخته برای تهیه خورشت چغاله بادام استفاده می شود.

ارزش غذایی چغاله بادام به ازای هر ۱۰۰ گرم

  • کالری: ۵۷۳
  • چربی: ۴۹.۴ گرم
  • پروتئین: ۲۱ گرم
  • فیبر: ۱۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۱.۱ گرم

طبیعت چغاله بادام

چغاله بادام طبیعتی سرد دارد. از آن جایی که مزاج آن مناسب فصل بهار است، برای اغلب طبع ها به ویژه مزاج های گرم و خشک بسیار مناسب است.

مصرف این میوه نارس می تواند موجب کاهش حرارت و گرمی زیاد بدن افراد گرم مزاج شود. چغاله بادام بیشتر برای افراد با طبیعت گرم مناسب است. علاوه بر این، مصرف آن به افرادی که مواد غذایی با طبع گرم مانند آجیل و شیرینی مصرف می کنند توصیه می شود.

مصلح چغاله بادام

از آن جایی که این میوه از طبع سرد برخوردار است به افراد سرد مزاج توصیه می شود آن را به همراه مصلح استفاده کنند. در طب سنتی به خرما، عسل، مصطکی و … به عنوان مصلح چغاله بادام اشاره شده است.

نحوه شستشوی صحیح چغاله بادام

ابتدا چغاله بادام ها را داخل یک سبد می ریزیم. سپس درون یک قابلمه بزرگ را پر از آب کرده و سبد را در آن فرو می بریم. در این مرحله با یکی از دستان خود آن ها را خوب هم می زنیم تا پرز ها جدا شده و خوب تمیز شوند.

پس از انجام این کار بهتر است چغاله بادام ها را درون آب نمک ریخته و یک بار دیگر آن ها را خوب را شسته و آب کشی می کنیم. به این ترتیب، میوه ها به خوبی شستشه شده و آماده مصرف است.

خواص درمانی چغاله بادام

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، این میوه نارس دارای خواص درمانی فراوانی است. در این قسمت به مهم ترین خواص درمانی چغاله بادام اشاره می کنیم.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

این میوه منبعی غنی از آنتی اکسیدان است. از این رو، مصرف آن سموم بدن را دفع کرده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. به همین دلیل، به افرادی که از بیماری های عفونی رنج می برند توصیه می شود از این میوه استفاده کنند.

در جلوگیری از سرطان معده نقش دارد

چغاله بادام دارای مقدار کمی ویتامین C و ترکیبات اسیدی است. به همین دلیل، مصرف آن مانع از آسیب به بافت معده و بروز سرطان می شود.

به تقویت لثه و ریشه دندان ها کمک می کند

در قدیم مردم بر این باور بودند که مصرف این میوه موجب تقویت لثه و ریشه دندان ها شده و برای رفع خشکی دهان مفید است.

به درمان یبوست مزمن کمک می کند

چغاله بادام منبعی غنی از فیبر است. از این رو، مصرف آن برای تسهیل عمل هضم و دفع مواد غذایی از دستگاه گوارش بسیار مفید است. فیبر از ترکیبات بسیار ضروری برای درمان یبوست مزمن است.

کلسترول بد را کاهش می دهد

مواد غذایی بسیار کمی مانند چغاله بادام، توانایی مبارزه با لیپوپروتئین کم چگالی یا کلسترول بد را دارند. در صورت مصرف منظم این میوه نارس، به راحتی می توان سطح کلسترول خون را کنترل کرد.

به کاهش وزن کمک می کند

با وجود این که این میوه از خانواده مغز ها است اما، دارای چربی های سالم است. این چربی ها به شکستن و تجزیه چربی های اضافه بدن و در نتیجه کاهش وزن کمک می کند. کالری های چغاله بادام متعلق به گروه کمیابی هستند که کمک فراوانی به کاهش وزن و لاغر شدن افراد می کند.

مانع از گرفتگی عضلات می شود

یکی از خواص مهم این میوه نارس، جلوگیری از گرفتگی عضلات است. از این رو، در صورت عدم افراط و رعایت برخی نکات بهداشتی می توان از خواص آن بهره لازم را برد. این میوه سبز کال و نارس، دارای مقدار فراوانی از یک ماده به نام کلروفیل است.

کلروفیل به تولید منیزیم در مسیر کانال گوارشی کمک فراوانی می کند. از آن جا که منیزیم در کاهش گرفتگی عضلات نقش مهمی دارد لذا، خوردن متعادل آن می تواند تا حدی به بهبود گرفتگی عضلات کمک کند.

مواد مغذی بدن را تامین می کند

این میوه نارس سرشار از مواد و ترکیبات مفید است. به همین دلیل، مصرف مقدار مناسب چغاله بادام تمیز و بهداشتی به صورت کمپوت، خورش و یا ترشی، تا حدودی مواد مغذی بدن را تامین می کند.

چغاله بادام در حفظ تعادل pH بدن نقش دارد

گاهی سیستم کلی بدن به دلیل ترشح مایع اسیدی معده و روده، اسیدی می شود. این امر می تواند منجر به مشکلات شدیدی مانند پوکی استخوان، کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی، افزایش وزن و … شود.

سیستم بدن بیشتر به قلیایی بودن نیاز دارد. چغاله حاوی یک پروتئین قلیایی است که می تواند به قلیایی ماندن بدن کمک کند. به همین دلیل، مصرف این میوه نارس یک درمان عالی برای حفظ تعادل pH در بدن است.

برای سیستم عصبی مفید است

این میوه سرشار از مواد مغذی مهم برای سیستم عصبی است. ال کارتینین و ریبوفلاوین، دو عنصر اصلی موجود در این نوع بادام، موجب تغذیه مناسب سلول های مغزی و عصبی می شوند. بنابراین، افزودن این میوه به برنامه غذایی موجب تقویت عملکرد مغز و سطح ذهنی می شود.

چغاله بادام سطح قند خون را تنظیم می کند

پس از هر وعده غذایی، سطح گلوکوز یا قند خون در جریان خون افزایش می یابد. مصرف چغاله بادام با خاصیت افزایش ترشح هورمون انسولین به تنظیم سطح قند خون بدن کمک می کند.

چغاله بادام و پاک سازی پوست

همان طور که پیش ز این نیز به آن اشاره شد، این میوه نارس منبعی غنی از آنتی اکسیدان های مفید است. ویتامین E مهم ترین آنتی اکسیدان موجود در چغاله بادام است.

این ویتامین با دفع کامل رادیکال های آزاد و مواد سمی ناشی از آلودگی های محیطی موجب پاک سازی بدن شود. درنتیجه، مصرف این میوه به داشتن پوستی صاف و تمیز با درخششی طبیعی کمک فراوانی می کند.

در درمان جوش، آکنه و جوش های سرسیاه موثر است

ترکیبات موجود در این میوه خواص بی نظیری دارد. از این رو، مصرف آن به پاکسازی بدن، تصفیه خون و نیز درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش، جوش های سر سیاه و سایر مشکلات مزمن پوستی کمک می کند.

به تغذیه پوست کمک می کند

این میوه نارس دارای مقداری آلفا-توکوفرول، جز اصلی ویتامین  Eاست. این ترکیب یک ماده مفید و بسیار مغذی برای حفظ سلامت پوست است. به همین دلیل، مصرف منظم و مداوم چغاله بادام موجب تغذیه سلول های پوست و سلامت آن ها می شود.

مانع از پیری زودرس می شود

ویتامین E یک ماده موثر در جلوگیری از پیری طبیعی است. چغاله بادام منبعی غنی از ویتامین E است. بنابراین، با مصرف این میوه می توان از پیری زودرس پوست و سایر اندام های بدن مانند چین و چروک، خال های سیاه و رنگی و خطوط عمیق روی پوست جلوگیری کرد. به افرادی که طعم چغاله بادام را دوست ندارند توصیه می شود از روغن آن برای ماساژ پوست بدن و صورت استفاده کنند.

لکه های پوستی را برطرف می کند

چنانچه چغاله بادام به طور روزانه مصرف شود موجب بهبود رنگ پوست و رفع لکه های پوستی بدن می شود. این میوه نارس خواص بسیاری برای پوست دارد. مصرف آن به نرم کردن پوست صورت، بدن و حفظ لطافت آن کمک فراوانی می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در این میوه پوست را در برابر اشعه های مضر فرابنفش خورشید محافظت کرده و موجب جوانی و شادابی پوست می شود.

در جلوگیری از ریزش مو نقش دارد

به افرادی که مبتلا به عارضه ریزش مو هستند توصیه می شود حتما چغاله بادام را در برنامه غذایی خود قرار دهند. این میوه نارس سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. به همین دلیل مصرف آن موجب تقویت ریشه مو ها و جلوگیری از ریزش آن می شود.

به رشد سریع مو کمک می کند

یکی دیگر از خواص چغاله بادام کمک به رشد سریع موها است. این میوه نارس منبعی غنی از پروتئین، ویتامین  E، روی و دیگر مواد مغذی است. مصرف این میوه تاثیر بسیاری در رشد سریع مو ها دارند. به همین دلیل توصیه می شود برای داشتن موهای بلند و ضخیم، چغاله بادام مصرف کنید.

در درخشش و زیبایی مو نقش دارد

در صورت کدر و بد رنگ شدن مو ها توصیه می شود از چغاله بادام و یا روغن آن استفاده کنید. پروتئین های موجود در این میوه، موجب افزایش جریان خون در پوست سر می شود. این امر در نهایت منجر به تحریک رشد مو ها و نیز درخشش و براق شدن آن ها می شود.مضرات خوردن چغاله بادام چیست و چه کسانی نباید چغاله بادام بخورند ؟

فواید مصرف چغاله بادام در دوران بارداری

کم خونی را درمان می کند

این میوه سرشار از آهن است. از این رو، برای درمان کم خونی در دوران بارداری و رفع خستگی زنان باردار بسیار مفید است.

به رشد مغز جنین کمک می کند

چغاله بادام حاوی ترکیبی به نام ریبوفلاوین است که کمک فراوانی به رشد مغز جنین می کند.

رشد عضلات و استخوان های جنین را بهبود می بخشد

این میوه دارای مقادیر بالای کلسیم است. کلسیم برای بهبود رشد عضلات و استخوان های جنین ضروری است. علاوه بر این، موجب کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری می شود.

در درمان یبوست زنان باردار موثر است

این میوه منبعی غنی از فیبر است. از این رو، مصر آن برای پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار بسیار مفید است.

از لخته شدن خون جلوگیری می کند

چغاله بادام حاوی فسفر است. فسفر می تواند از لخته شدن خون در دوران بارداری جلوگیری کند.

عوارض مصرف چغاله بادام

مصرف چغاله بادام با وجود فواید و خواص درمانی فراوانی که دارد می تواند با خطراتی همراه باشد. از این رو، مصرف آن باید با مشورت افراد متخصص همراه باشد . در این قسمت به مهم ترین عوارض مصرف این میوه خام اشاره می کنیم.

موجب بروز مشکلات گوارشی می شود

شستشوی غیر اصولی فروشندگان دوره گرد با آب جوی یا چاه می تواند موجب بروز بیماری های گوارشی مانند حصبه شود.

خانم های باردار با احتیاط مصرف کنند

خانم های بارداری که ویار چغاله بادام دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند. زیرا مصرف بیش از اندازه ی آن، سبب بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال می شود که بیش از هر زمان دیگری خطرناک است.

مصرف چغاله بادام به مادران شیرده توصیه نمی شود

مادرانی که فرزند شیر خوار دارند نباید مواد غذایی نفاخ مانند چغاله بادام مصرف کنند. زیرا، عوام نفاخ در این گونه مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش جذب و از طریق خون وارد شیر مادر می شود. بنابراین، نوزاد پس از خوردن شیرمادر دچار نفخ و دل درد می شود.

افراد سرد مزاج از مصرف آن پرهیز کنند

این میوه کال و نارس طبیعت بسیار سردی دارد. به طوری که فرد با مصرف بیش از اندازه آن به اصطلاح عامیانه سردی کرده و دچار عوارضی مانند دل درد، تهوع، اسهال و سر درد می شود.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

چگونه خورشت چاقاله بادام بپزیم؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا