آیا مصرف ایبوپروفن برای بیماران مبتلا به بیماری کرونا خطرناک است؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره خطرات مصرف ایبوپروفن برای بیماران مبتلا به بیماری کرونا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. طبق اعلام آژانس اسپانیایی ارزیابی محصولات دارویی شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد مصرف ایبوپروفن یا دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌ توانند عارضه‌ ی ناشی از ویروس کرونا یعنی کووید۱۹ را بدتر کنند!

پس چرا عده‌ ای تصور می‌ کنند ایبوپروفن و ویروس کرونا ترکیب خطرناکی‌ است؟ یا مصرف ایبوپروفن برای بیماران مبتلا به بیماری کرونا خطرناک است؟

نگرانی در مورد تاثیر ایبوپروفن بر بروز بیماری کرونا ویروس، برای اولین بار توسط وزیر بهداشت فرانسه، اولیویه وران، در توئیتی در تاریخ ۱۴ مارس ابراز شد که نشان می دهد داروهای ضد التهاب، مانند ایبوپروفن و کورتیزون می تواند یک عامل تشدید کننده علائم در افراد مبتلا به COVID-19 باشد. در همان روز، دولت فرانسه گزارش داده است که مصرف NSAID ها، شامل ایبوپروفن هم می شود، با عوارض جانبی شدید در بیماران مبتلا به Covid-19 می شوند.

این امر سازمان بهداشت جهانی را وادار به صدور بیانیه ای در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۰ کرد. بر اساس این بیانیه، سازمان بهداشت جهانی به مردم هشدار می دهد: افرادی که از علائم COVID-19 رنج می برند، باید از مصرف ایبوپروفن خودداری کنند.

کمتر از ۲۴ ساعت بعد از اینکه مقامات فرانسوی هشدار دادند داروهای ضد التهاب می توانند اثرات ویروس را بدتر کنند. WHO این بیانیه را در صفحه رسمی توییتر خود قرار داد و عنوان داشت: سازمان بهداشت جهانی استفاده از ایبوپروفن را در دوران کروناویروس توصیه نمی کند.

در حال حاضر واقعا غیرممکن است که بتوان جواب قطعی علمی به سوالات زیادی که در مورد کووید۱۹ مطرح می‌ شود، داد. بیشتر اطلاعاتی که در دسترس است، نتیجه‌ی مطالعات اپیدمی شناسی هستند. در این مطالعات نمی‌توان بر مبنای یک رابطه سطحی با قطعیت حرف زد. اما سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌ کند ما نباید از ایبوپروفن استفاده کنیم، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد! اما تاکنون با توجه به اطلاعاتی که در دسترس داریم می‌ دانیم که احتمال دارد ایبوپروفن، عفونت ناشی از ویروس کرونا را تشدید کند.

اطلاعات دارویی اینطور می‌ گویند که ایبوپروفن می‌ تواند علائم عفونت‌ ها را مخفی کند! بنابراین تشخیص به تأخیر می افتد و عفونت اجازه پیدا می‌ کند تا به مراحل پیشرفته‌ تر برسد. این اطلاعات به طور کلی در مورد تمام عفونت‌ ها ارائه شده است و به طور خاص به عفونت کووید – ۱۹ اشاره نکرده است.

کسانی که بیماری کلیوی دارند، نباید ایبوپروفن مصرف کنند. به طور کلی، انتخاب استامینوفن یا ایبوپروفن بستگی به شرایط خاص هر بیمار دارد، به همین دلیل مهم است که طبق توصیه و تجویز پزشک عمل کنید.

دستورالعمل‌ ها توصیه می‌ کنند که اولین انتخاب برای کاهش تب باید استامینوفن باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا