اسیدیته قهوه تا چه حد برای انسان مضر است ؟

منظور از اسیدیته قهوه چیست و تا چه حد برای بدن ما مضر می باشد ؟ پاسخ سوالات خود را در این مقاله خواهید گرفت . با ما همراه شوید .

اسیدیته قهوه بیش از حد ممکن است برای معده زیان آور باشد، اما همانطور که خواهیم گفت به طور بالقوه اسیدهای موجود در قهوه در دو نوع “خوب” و “بد” می باشند.

اسیدیته قهوه تا چه حد برای انسان مضر است ؟

«اسیدیته» اصطلاحی‌ست که به یکی از مزه‌های اصلی قهوه اشاره دارد و به درک حسی قهوه و احساسی که در کام ایجاد می‌شود مربوط می‌شود؛ در حالی‌که «اسید»های قهوه ناظر بر جنبه‌ی شیمیایی بخشی از ترکیبات قهوه سبز، برشته‌شده و دم‌شده است.

اما اسیدیته قهوه چیست؟ این اسیدیته خوب است یا بد؟ و اگر نگران اسیدیته بیش از حد هستیم، چه کاری می توانیم در مورد آن انجام دهیم؟ آیا قهوه های کم اسید وجود دارد؟

انواع اسیدیته قهوه

ما در اینجا خیلی نمیخواهیم فنی صحبت کنیم، اما اسیدهای موجود در قهوه را می توان به اسیدهای آلی و اسیدهای کلروژنیک تقسیم کرد، بیایید اسید اول را به عنوان اسیدهای “خوب” و دومی را اسیدهای “بد” صدا کنیم.

در طول کل فرایند از دانه های قهوه گرفته تا آماده شدن فنجان قهوه شما، پرورش دانه های قهوه، فرآوری و رست دادن آنها، آسیاب کردن و دم کردن همه و همه هدف این است که اسیدهای بد را به حداقل برسانید و اسید خوب را در قهوه تان حفظ کنید.

به طور کلی، رست های تیره بیشتر اسیدهای بد دارند و رست های سبک تر بیشتر باعث می شوند تا اسیدهای خوب حفظ شوند.

 

اسیدهای قهوه و اسیدیته در فنجان

بخش عمده‌ی احساس «اسیدیته» که در کام دریافت می‌شود، ناشی از اسیدهای موجود در قهوه است. در حقیقت پروتون‌هایی که اسیدهای قهوه آزاد می‌کنند از طریق گیرنده‌های زبان دریافت شده و پیام‌های عصبی به مغز فرستاده می‌شود که به ما می‌گوید نوشیدنی‌ای با مزه‌ای اسیدی نوشیده‌ایم.

با این‌حال وقتی از اسیدیته قهوه صحبت می‌کنیم، باید به چشم مفهومی انتزاعی به آن بنگریم. به‌طور مثال وقتی می‌گوییم این قهوه اسیدیته‌ی پرتقال دارد؛ معنی‌ش آن نیست که واقعا طعم پرتقال می‌دهد؛ بلکه به معنای آن است که ترشی این اسید یادآور ترشی پرتقال است.

اگر این چنین به طعم‌ یادهای چرخه‌ی طعمی قهوه نگاه کنیم، معنای واضح‌تری می‌گیرند. بدین ترتیب اگر تشخیص دهیم که قهوه‌ای اسیدیته‌ی بلوبری دارد، آن قهوه از قهوه‌ای که اسیدیته‌ی لیمو را در آن تشخیص می‌دهیم، کمتر ترش است .

اسید ارگانیک‌های موجود در قهوه در مقادیر پایین در ایجاد طعم‌های مطلوب موثراند؛ اما زمانی‌که مقدار آن‌ها از تعادل خارج شود، طعم‌های نامطلوبی ایجاد می‌کنند .

آیا اسیدهای موجود در قهوه برای شما مضر است؟

اگر بخوایم جواب کوتاهی به سوال بدهیم باید بگوییم جواب نه است، هرچند در موضوعی که در بالا ذکر کردیم که قهوه شامل اسیدهای ضمر نیز می باشد اما میزان آنها بسیار کم است.

در واقع اسیدیته بد قهوه نسبت به سایر نوشیدنیهای اصلی مثل آب پرتقال، نوشابه، آبجو و … بسیار کمتر است.

برای اینکه خاطرات بدی از شیمی دبیرستان شما ایجاد نکنیم، به طور ساده این موضوع را برای شما بازگو می کنیم، قهوه ها به طور متوسط PH حدود ۵٫۰ دارند که مقدار بسیار کمی و معمولی می باشد.

اسیدهای خوب قهوه کدامند ؟

در اینجا سعی داریم اسیدهای اصلی و مهم قهوه که باعث ایجاد طعم هایی در قهوه شما می شود را به اختصار معرفی کنیم:

  1. اسید استیک: یک اسید خوب آلی به شمار می رود، اما ممکن است کمی باعث ایجاد طعمی شبیه به سرکه به قهوه تان شود.
  2. اسید سیتریک: اسیدی است که همه ما در مواد و میوه هایی مانند پرتقال، لیمو شیرین و لیموترش با آن آشنا هستیم.
  3. اسید مالیک: این اسیدی است که در سیب های سبز پیدا می کنید، باعث ایجاد طعم صاف و همواری در نوشیدنی ما می شود.
  4. اسید تارتاریک: این اسیدی است که در میوه هایی مانند انگور و موز یافت می شود، که به عنوان طعم دهنده عمل می کند.

 

معمولا ارتفاعی که گیاه قهوه در آن می‌روید تعیین‌کننده‌ی مقدار بالقوه‌ی اسیدیته‌ی دانه است؛ در حالی‌که محیط طبیعی کشت به‌طور کلی و رطوبت به‌طور خاص، نوع اسیدهای موجود در قهوه را تعیین می‌کند .

 

شیرین کرده قهوه و چای

بیشتر شیرین کننده ها به راحتی به نوشیدنی های گرم اضافه می شوند، به ویژه شیرین کننده های خشک مانند شکر که به سرعت در حرارت نوشیدنی های گرم حل می شوند.

به همین خاطر اگر قصد دارید قهوه یخ زده یا چای سرد را شیرین کنید ، سعی کنید قبل از سرد شدن آنها را شیرین کنید یا از یکی از شیرین کننده مایع مانند عسل، شیره قند و سیروپ استفاده کنید.

توجه به این نکته که مقدار شیرین کننده ای که استفاده می کنید نباید تا حدی باشد که عطر و طعم چای و قهوه شما را تحت تاثیر قرار بدهد، اما اگر دوست دار اینکار می باشید باید دقت کنید که مشکل شما در انتخاب نوع قهوه و چای شماست.

چون گاهی بخاطر عدم علاقه به طعم قهوه خود دست به این کار می زنیم که از لحاظ سلامتی بسیار مضر می باشد و تلاش کنید با انتخاب درست این مورد را رفع کنید.

 

بیشتر بخوانید :

نوشیدن قهوه توسط خانم ها کدام بیماری ها را تشدید می کند؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا