سی تی اسکن بیماری کرونا چگونه است؟

یک مطالعه چندمرکزی از اسکن توموگرافی (CT) برای بررسی ماهیت بیماری جدید کرونا (کوید۱۹) و میزان آسیب‌دیدگی ریه‌ها استفاده کرده است.

نتایج این مطالعه از بررسی ۱۰۱ بیمار مبتلا به کروناویروس در چهار موسسه‌ی استان هونان چین جمع‌آوری شده است.

اسکن ۸۶% از بیماران مبتلا به کوید ۱۹ دارای نمای گراند گلاس (GGO) می‌باشد، این‌درحالی است که ۶۴% از این اسکن‌ها دارای GGO ترکیبی و ۷۱% دارای عروق متورم و زخم هستند.

نمای گراند گلاس نشاندهنده‌ی پرشدگی بخشی از فضای ریه‌ها توسط ترشحات، زخم‌ها و ضخیم‌شدن یا پارگی آلوئول‌های ریه است.

ضایعات مشاهده شده در سیتیاسکن دارای توزیع محیطی بوده (۸۷%) و هردو طرف ریه‌ها را درگیر کرده بودند (۸۲%). این ضایعات بیشتر در قسمت پایینی ریه‌ها (۵۴%) وبه صورت چندکانونی (۵۴%) رؤیت شده‌اند.

بیش از ۷۰% بیماران ۲۱ الی ۵۰ ساله بودند و درمیان ۷۸% از آن‌ها تب بالا یکی از علائم اولیه گزارش شده بود. این بیماری تنها در میان ۵% از بیماران شیوع خانوادگی داشته است.

محققان ویژگی‌های بالینی و تصاویر سیتیاسکن بیماران غیراورژانسی با علائم خفیف بیماری را با نمونه‌های اورژانسی و کشنده‌ی بیماری کرونا مقایسه کرده‌اند.

طی این مقایسه مشخص شد که سن بیماران اورژانسی کرونا از سایر بیماران غیراورژانسی بیشتر بوده است، اما نوع بیماری در میان این دو گروه تفاوت چندانی نداشته است. این مساله نشان می‌دهد که میزان عفونت ویروسی می‌تواند بازتابی از شدت و میزان پنومونی کوید ۱۹ باشد.

نویسندگان اصلی مطالعه انجام شده، یعنی وی ژائو و ژِنگ ژونگ اظهار داشته‌اند: «علائمی از قبیل تخریب بافت، انقباض برونشیت‌ها، پلورال افیوژن می‌تواند نشانه‌هایی از بیماری کوید ۱۹ باشد، آمار این علائم در دو گروه نام‌برده متفاوت است و بررسی شدت این علائم می‌تواند به تشخیص نوع بیماری کمک کند.»

آزمایش ویروس کرونا: ریه و کرونا

اغلب بیماران کرونا مشکلات شدید تنفسی دارند.

دلیل این امر پر بودن ریه آن‌ها از مایعات است که در سی تی اسکن ریه کرونایی به صورت لکه‌های سفیدی به نام «کدورت شیشه مات» دیده می‌شود.

بیماران مبتلا به پنومونی نیز این ویژگی‌ها را دارند، اما پزشک برای تشخیص کرونا به دنبال چند ویژگی متمایز است.

برای بررسی علائم ریه کرونایی و تست سالم بودن ریه باید آزمایش کرونا بدهید. تست ریه در خانه نمی‌تواند معتبر باشد.

در موارد شدید مشابه پنومونی در ریه‌ها مایع جمع می‌شود. این مایعات در سی تی اسکن ریه کرونایی به صورت لکه‌های سفید که کدورت شیشه مات نامیده می‌شود، توسط پزشک قابل تشخیص است.

نقش تست‌های آزمایشگاهی در تشخیص کرونا نسبت به سی تی اسکن ریه کرونایی پررنگ‌تر است، اما برای یافتن شواهدی که پزشک به دنبالش هست مفید می باشد.

تاثیر کرونا روی ریه بسیار شدید است و اسکن ریه کرونا گرفته با ریه سالم متمایز است. ریه طبیعی و سالم از کرونا در سی تی اسکن باید سیاه به نظر برسد.

معمولاً وجود توده‌های کوچک بافت یا ندول‌های ریوی که به صورت نقاط سفید ریز مشاهده می‌شوند، طبیعی است.

اما سی تی اسکن ریه کرونایی لکه‌های سفید رنگی دارد که رادیولوژیست‌ها از آن به عنوان «کدورت شیشه مات» یاد می‌کنند.

این علامت نشانگر عفونت شدید COVID-19 و ناشی از تجمع مایع در ریه‌ها است. اما این علامت به تنهایی برای شناسایی ویروس کرونا مفید نیست. «این علامت در سایر عفونت‌ها نیز قابل مشاهده است. عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا حتی گاهی غیر عفونی و حتی در استعمال سیگار الکترونیک.»

اما در مورد علائم ریه کرونا گرفته، لکه های قابل توجهی در سی تی اسکن ریه کرونایی هستند که تا لبه‌های ریه‌های بیمار امتداد می‌یابند. این چیزی نیست که خیلی شایع باشد. ما این مورد را در سندرم تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) مشاهده کرده‌ایم.

SARS و MERS هر دو از خانواده کرونا ویروس هستند.

ریه و کرونا با هم مرتبط هستند و برای تست سلامتی ریه باید مطمئن شوید که دچار کرونا نشده‌اید و یا اگر مبتلا شدید، کرونا را به سرعت مداوا کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا