عوارض واکسن کرونا ساخته شده در آکسفورد چیست؟

یافته‌های کارآزمایی واکسن کرونای AZD122 که در ژورنال لنست منتشر شده است، نشان می‌دهد این واکسن کرونا عوارض جانبی چندانی ندارد، و در هر دو بخش دستگاه ایمنی (آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T) در همه گروه‌های سنی پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کند. این یافته‌ها به خصوص از این لحاظ اهمیت دارند که سالمندان از گروه‌های بسیار آسیب‌پذیر در برابر کووید-۱۹ هستند. پژوهشگران در انتظار داده‌های کارآزمایی بسیار بزرگتر مرحله سوم این واکسن هستند که آخرین قدم پیش از گرفتن مجوز آن است. از میان ۵۶۰ شرکت‌کننده در این کارآزمایی، ۴۰۰ نفر در گروه سنی بالای ۵۶ سال بودند و در همه این افراد واکسن به اندازه افراد جوانتر موثر بود. این بررسی همچنین نشان داد عوارض جانبی این واکسن خفیف  و شایع‌ترین عوارض جانبی درد و حساسیت در محل تزریق، خستگی، سردرد، تب و درد عضلانی است.

واکسن کرونای AZD122 که ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترا-زنکا در ابتدا در مسابقه ساخت واکسن برای کرونا جلوتر از بقیه رقبا بود، اما از آن به بعد واکسن‌های شرکت مدرنا و شرکت‌های فایزر/بیونتک که نتایج کارازمایی مرحله سوم‌شان را اعلام کرده‌اند، عقب افتاده است. علت این است که کارآزمایی این واکسن در هنگام قرنطینه عمومی بریتانیا شروع شد و  درنتیجه جذب داوطلبان از گروه‌های آسیب‌پذیرتر به مشکل برخورد.

واکسن‌های مدرنا و فایزر/بیونتک هر دو نوع mRNA هستند که با انتقال ژن‌های پروتئین‌های ویروسی به بدن برای ایجاد پاسخ ایمنی عمل می‌کنند، این واکسن‌ها را می‌توان به سرعت تولید کرد، اما به علت نیاز به نگهداری در دماهای بسیار پایین توزیع‌ آنها با مشکلاتی روبرو است. اما واکسن آکسفورد که از یک آدنوویروس (یک ویروس سرماخوردگی) به عنوان ناقلی برای انتقال ژن‌های ویروس کرونا به درون بدن استفاده می‌کند، می‌تواند در دمای معمول یخچال نگهداری شود و توزیع آن آسانتر است. انتظار می‌رود نتایج کارآزمایی مرحله سوم واکسن آکسفورد که در بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل در حال انجام است در هفته‌های آینده منتشر و بی‌خطر بودن و تاثیربخشی این واکسن به طور قطعی معلوم شود.

گرچه سالمندترین گروه سنی در شرکت‌کنندگان در کارآزمایی مرحله دوم این واکسن میانگین سنی ۷۳ تا ۷۴ داشتند و تعدادی هم دچار بیماری زمینه‌ای بودند، اما افراد بالاتر از این رده سنی و نیز سالمندان ساکن آسایشگاه‌ها در این بررسی شرکت نداشتند. همچنین این شرکت‌کنندگان از طیف وسیعی از پس‌زمینه‌ها نبودند و تقریبا همه آنها در همه گروه‌های سنی سفیدپوست و غیرسیگاری بودند. در مرحله سوم کارآزمایی تاثیربخشی و بی‌خطر بودن واکسن در سالمندان با طیف گسترده‌تری از بیماری‌های زمینه در حال بررسی است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا