واکسن مدرنا چیست؟+ قیمت واکسن کرونا مدرنا

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره واکسن مدرنا ، توانایی این واکسن در مقابله با ویروس کرونا و همچنین قیمت واکسن کرونا مدرنا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. شرکت آمریکایی مدرنا چندی پیش اعلام کرد واکسنی ساخته که موفقیت قابل توجهی در مبارزه با ویروس کرونا از خود نشان داده است.

بنابر اعلام این شرکت که مقر آن در ماساچوست آمریکا قرار دارد، واکسن ساخته شده ۹۴٫۵ درصد در مبارزه با ویروس کرونا موفق بوده است. پیشتر شرکت  فایزر نیز در خبری از اثر بخشی واکسن این شرکت برای مقابله با ویروس کرونا خبر داده بود. بنابر گفته شرکت فایزر،  آزمایش‌ های گسترده‌ ای که روی این واکسن جدید انجام شده،‌ نشان می‌ دهد که تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است

مدرنا تراپتیکس ، شرکت بیوتکنولوژی مستقر در ماساچوست اقدام به تولید واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا کرده است. این شرکت، اولین نتایج خود از آزمایش ‌های انجام شده بر روی این واکسن را در بیانیه ‌ای منتشر کرد. طبق این بیانیه، ۴۵ نفر از داوطلبان در گروه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال، اعلام آمادگی کردند. این واکسن دو ماه پس از انتشار اطلاعات ژنتیکی ویروس کووید ۱۹، بر روی داوطلبان آزمایش شد.

در این آزمایش همه داوطلبان یکی از سه سطح دوز واکسن را دریافت کردند. پس از چندی، نتایج آزمایش از عدم بروز عوارض جدی در رابطه با واکسن در هر یک از دوز‌های مصرفی خبر داد، اگرچه بیش از نیمی از شرکت‌ کنندگان در این مطالعه که واکسن را دریافت کردند، علائم جزئی از جمله خستگی، سردرد، لرز و درد در محل تزریق را تجربه کردند.

همه شرکت ‌کنندگان در این مطالعه آنتی ‌بادی SARS-CoV-۲ (ویروسی که باعث COVID-۱۹ می ‌شود) را در بدن خود تولید کردند. این آنتی ‌بادی‌ ها در مقایسه با آنتی ‌بادی افرادی که به صورت طبیعی به ویروس مبتلا شده اند و بهبود یافته‌ اند، در خنثی ‌سازی نسخه آزمایشگاهی ویروس عملکرد مشابهی داشته‌ اند. همچنین عملکرد آنتی ‌بادی ‌های گرفته شده از داوطلبان تزریق واکسن بر علیه نسخه طبیعی ویروس، همانند عملکرد آنتی ‌بادی‌ های افرادی است که به این بیماری مبتلا شده اند و بهبود یافته‌ اند.

در واقع واکنشی که آنتی‌ بادی بدن شرکت‌ کنندگان در این آزمایش به ویروس (چه در نسخه آزمایشکاهی و چه در نسخه طبیعی) نشان داده است، مشابه واکنشی است که آنتی بادی بدن بیماران بهبود یافته از خود بروز داده است. آنتی ‌بادی ‌ها پروتئین ‌هایی هستند که در دستگاه ایمنی بدن به منظور مقابله با باکتری، عفونت و… تولید می‌ شوند.

در هر دو مورد، نتایج بعد از واکسیناسیون دوم قوی‌تر از انتظار کارشناسان بودند. دکتر لیزا جکسون، نویسنده اصلی تحقیقات مجله پزشکی نیوانگلند می‌گوید: ما بعد از واکسیناسیون دوم پاسخ‌های محکمی دریافت کردیم. به نظر می‌رسد که دو دوز از این واکسن برای مقابله با ویروس نوظهور در جهان نیاز است. در دوز اول، سیستم ایمنی بدن تنظیم می‌شود تا بدن پاسخ بهتر و جدی‌تری به ویروس با دوز دوم نشان دهد.

قیمت واکسن کرونا مدرنا اعلام شد

استفان بانسل، مدیرعامل شرکت مدرنا (Moderna) در مصاحبه ‌ای با هفته ‌نامه آلمانی Welt am Sonntag اعلام کرده است که دولت ‌ها مجبورند بین ۲۵ تا ۳۷ دلار به ازای هر دوز واکسن ویروس کرونا هزینه کنند. وی گفت: ” این قیمت با توجه به هزینه ‌های سیستم بهداشتی، وقتی شخص به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می ‌شود، عادلانه است. “

در حالی ‌که قیمت نهایی هر دوز به ‌اندازه سفارش بستگی دارد، وی گفت که این شرکت علاقه ‌ای به سود حداکثری ندارد و قیمت واکسن را با قیمت واکسن آنفلوآنزا مقایسه کرد. شرکت مدرنا می‌خواهد تا پایان سال حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید کند و برخی از آن‌ها قرار است امسال در اروپا توزیع شود.

استفان بانسل اظهار کرد: ” بنابراین هزینه واکسن ما تقریبا مشابه واکسن آنفلوآنزاست که بین ۱۰ تا ۵۰ دلار است. “

در حال حاضر مدرنا در حال مذاکره درباره تهیه واکسن با کمیسیون اروپا است. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که طرفین در مورد آن توافق می ‌کنند هزینه ذخیره است. وی گفت: درحالی‌که تاکنون هیچ قراردادی امضاء نشده است، گفتگوها در مرحله نهایی هستند و تا نهایی شدن معامله فقط چند روز فاصله است.

قیمت واکسن مدرنا از ماه آگوست، زمانی که شرکت مستقر در ماساچوست اعلام کرد که دوز واکسن کرونا بین ۳۲ تا ۳۷ دلار است تغییر زیادی نکرده است. این شرکت گفت که این مقدار کمتر از ارزش واقعی واکسن است اما هدف این است که قیمت کنترل همه‌ گیری ارزان‌تر از شیوع غیرکنترل ویروس باشد. بااین ‌حال، قیمت واکسن مدرنا تقریبا دو برابر گران‌تر از نامزد واکسن کووید-۱۹  داروساز آمریکایی فایزر (Pfizer) و شرکت بیوتکنولوژی بیو اند تک (BioNTech) آلمان است. گفته می‌شود این شرکت‌ها در نظر دارند برای هر دوز ۲۰ دلار دریافت کنند.

اورزولا فن در لاین ، رئیس کمیسیون اروپا گفت: اتحادیه اروپا در نظر دارد واکسن مدرنا و همچنین واکسن تولیدشده توسط فایزر و بیو اند تک را برای واکسیناسیون تایید کند.

در اوایل این ماه، مدرنا گفت:

” واکسن آن ۹۴.۵ درصد در برابر ویروس کرونا موثر است، سطح مشابهی از کارایی که فایزر و بیو اند تک وعده داده است. همچنین اعلام کرد که قصد دارد در هفته ‌های آینده نامزد واکسن خود را برای مجوز استفاده اضطراری در آمریکا ارائه دهد. “

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا