پدر دکتر علی لاریجانی که بود؟ + بیوگرافی همسر کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره پدر دکتر علی لاریجانی ، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهیم داشت! با ما همراه باشید. علی لاریجانی با نام کامل علی اردشیر لاریجانی متولد ۱۳ خرداد ماه سال ۱۳۳۶ شمسی در شهر نجف کشور عراق می باشد! وی فرزند هاشم اردشیر لاریجانی معروف به میرزا هاشم آملی ، از روحانیون و مراجع تقلید شیعه ی اهل ایران و استاد فقه و اصول در حوزه‌ علمیه قم و نجف بود.

میرزا هاشم آملی لاریجانی، در سال ۱۲۷۸ شمسی در روستای پردمه لاریجان در هفتاد کیلومتری شهر آمل به دنیا آمد. در دوران کودکی، به فراگیری ادبیات عرب و مقدمات علوم نزد آقا سید تاج و احمد آملی پرداخت و تا مرحله سطوح را در همان شهر فراگرفت. در سیزده سالگی برای ادامه تحصیل به حوزه تهران رفت و به مدرسه سپهسالار که زیر نظر سید حسن مدرس اداره می‌ شد، رفت و تا بیست و پنج سالگی در آن مدرسه به فراگیری علوم دینی پرداخت. میرزا محمدرضا فقیه لاریجانی، سید محمد تنکابنی، میرزا یدالله نظرپاک، محمدعلی لواسانی، میرزا طاهر تنکابنی، میرزا ابوالحسن شعرانی و محمدعلی شاه‌ آبادی از استادان وی در این مدت بودند.

ایشان در سال ۱۳۰۵ شمسی به قم رفت. او در آنجا در درس عبدالکریم حائری یزدی، محمد حجت کوه‌ کمری، محمدعلی شاه‌ آبادی و محمدعلی حائری قمی حاضر شد و در مدت شش سال از آنان بهره برد. وی در این مدت دروس فقه، اصول، رجال، حدیث، فلسفه و عرفان را فرا گرفت. وی پس از دریافت اجازه اجتهاد از عبدالکریم حائری یزدی و محمد حجت کوه‌کمری، به حوزهٔ نجف مهاجرت کرد. میرزا هاشم آملی در سال ۱۳۵۱ شمسی در مدرسه بزرگ آخوند ساکن شد و در درس فقه و اصول سیدابوالحسن اصفهانی، آقاضیاءالدین عراقی و میرزای نائینی حاضر شد.

پس از تصویب قانون انجمن‌ های ایالتی و ولایتی در مهر ماه سال ۱۳۴۱ شمسی و اعتراض مراجع تقلید، وی یکی از چهره‌ های سرشناس مبارز روحانیت بود. نام وی همواره ذیل اعلامیه‌ های دسته جمعی مراجع تقلید دیده می‌ شد. ایشان در ۷ اسفند ماه سال ۱۳۷۱ شمسی در شهر قم درگذشت.

همسر دکتر علی لاریجانی کیست؟

همسر دکتر علی لاریجانی، فریده مطهری ، دختر شهید مرتضی مطهری می باشد. فریده مطهری ، همسر علی لاریجانی در سال ۱۳۸۷ شمسی، گفتگویی را در مورد زندگی مشترک‌ شان انجام داده است که بخش‌ هایی از آن را می‌ خوانید:

حدودا ۱۵ ساله بودم که علی لاریجانی ۲۰ ساله و پر تلاش مرا از پدر خواستگاری کرد. رابطه مرید و مرادی ایشان که با محبت پدرم تجلی یافت، پایه‌ گذار خانواده ما شد. به قول پدرم ایشان جوان ۲۰ ساله همچون پیری که پختگی لازم را در عرصه سیاست و علم به دست آورده بودند.

فریده مطهری در پاسخ به این سوال که نظر آقای لاریجانی درباره حضور اجتماعی شما در جامعه چیست؟ می‌ گوید: از همان اوایل زندگی مشترک ب اتوجه به تلاش و فعالیت همسرم دریافتم که حضور من در منزل کمک بسیار بزرگی در جهت اداره زندگی است.

ایشان در سن ۲۲ سالگی در دانشگاه شریف به‌ عنوان مدرس دعوت به همکاری شدند. علاوه بر آن بورسیه‌ های زیادی را برای ادامه تحصیل در خارج از کشور داشتند که به دلیل شهادت پدرم و مشغله‌ های انقلاب از پذیرفتن آنها خودداری کردند و حضور خود را در ایران پراهمیت‌ تر دانستند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا