آشواگاندا یا داروی گیاهی جین سینگ هندی چه فوایدی دارد؟

جدول یاب ، ترجمه: سمیرا فیض آبادی: در هند از گیاه جین سینگ برای افزایش قدرت اسب نر استفاده می‌شده و همچنین از این گیاه به طور سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بعد از بیماری استفاده می‌شده است. آشواگاندا به اسم دیگری به نام جین‌سینگ هندی نیز شناخته شده است و باعث افزایش استقامت و توان بدن شده به داروی طبیعی کاهنده استرس به شمار می‌رود و همین خاصیت آن را به یک گیاه محبوب در طب سنتی تبدیل کرده است. در اینجا ۱۰ مورد از برترین خواص این گیاه با ریشه هندی را پیش روی شما قرار می‌دهیم.

آشواگاندا

تیروئید کم‌کار را بهبود می‌بخشد

یکی از فواید باور نکردنی گیاهان انطباق پذیری عمچون آشواشاگاندا کمک به رفع مشکلات تیروئیدی انسان است. این گیاه نشان داده است که می‌تواند برای افرادی که تیروئید کم‌کار و یا تیروئیدیت هاشیموتو دارند کمک ‌کننده باشد.
میلیونها نفر انسان روی این کره خاکی با مشکل تیروئید مواجه است و شاید ندانند که آشواگاندا می‌تواند راه درمان بسیار مناسبی برای آنها باشد. در سال ۲۰۱۷ یک مطالعه آزمایشی در مجله پزشکی‌ای منتشر شد که مزایا و فواید آشواگاندا برای کمک به بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید را مورد ارزیابی قرار داد و طی این بررسی که حدود ۸ هفته به طول انجامید نشان داد که این گیاه می‌تواند سطح تیروئید افرادی را که تیروئید کم‌کار دارند متعادل کند. زیار باعث افزایش عملکرد تیروئید می‌شود.

خستگی آدرنال را کاهش می دهد

تحقیقات نشان می‌دهد که آشواگاندا می‌تواند در عملکرد آدرنال مفید واقع شود و باعث کاهش میزان خستگی آدرنال شود. غده فوق کلیوی ما غدد درون ریز هستند که مسئولیت انتشار هورمون ها، به ویژه کورتیزول و آدرنالین، در پاسخ به استرس را دارند. اگر آدرنال شما به علت مازاد استرس عاطفی، جسمی یا ذهنی بیش از حد است، این مسئله می تواند منجر به یک بیماری به نام خستگی آدرنال شود.
هنگامی که آدرنالهای شما خسته می شوند، می تواند هورمون های دیگر بدن شما را نیز از بین ببرد، از جمله پروژسترون، که می تواند باعث ناباروری و سطوح پایین DHEA شود هورمونی که به طول عمر وابسته است و بدن را قوی نگه می‌دارد.

با استرس نگرانی مبارزه می‌کند

یکی از فواید قابل توجه آشواگاندا توانایی از بین بردن طبیعی نگرانی است. در یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، نشان داده شده بود که آشواگاندا با با داروهای رایجی مثل لورازپام و ایمی پرامین، بدون داشتن عوارض جانبی قابل قابل مقایسه است. یکی از مهمترین مزایای آشواگانداها این است که در هنگام مصرف آن عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب وجود دارد. داروهای ضداضطراب ممکن است موجب خواب آلودگی، بی خوابی، از دست دادن میل جنسی و افزایش اشتها و بسیاری عوارض جانبی دیگر شوند.

افسردگی را از بین می‌برد

آشواگاندا نه تنها فقط برای کسانی که با اضطراب و استرس مزمن مواجه هستند مفید است، بلکه برای افرادی که علائم افسردگی دارند نیز موثر است. این گیاه مقاومت ما نسبت به استرس را افزایش می دهد و مطالعات نشان می دهند که این امر باعث بهبود کیفیت زندگی افراد می شود. همانطور که استرس علت شناخته شده افسردگی است و یک عدم تعادل هورمونی است، آشواگاندا می تواند به طور بالقوه به عنوان یک درمان طبیعی برای افسردگی کارآمد باشد. نتایج تحقیقات انجام شده در این راستا، نشان می‌دهند که می‌تواند از آشواگاندا به عنوان یک تثبیت کننده حالت در شرایط بالینی افسردگی استفاده کرد.

سطح قند خون را کنترل می‌کند

آشواگاندا برای اثرات ضد دیابتی آن، که ممکن است به دلیل حضور ترکیبات فنلی، از جمله فلاونوئیدها باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که فلاونوئیدها دارای فعالیت های هیپوگلیسمی هستند و مطالعه ای در مورد جوندگان بیانگر آن است که هر دو عصاره ریشه و عصاره گیاه آشواگاندا باعث کنترل سطح قند خون طبیعی در موش های صحرایی دیابتی می شوند. همچنین داده ها نشان می دهد که عصاره آشواگاندا ممکن است در بهبود حساسیت به انسولین و کاهش نشانگرهای التهابی در انسان مفید باشد.

به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

تحقیقات نشان می دهد که آشواگاندا اثرات ضد توموری امیدوارکننده‌ای دارد و می تواند به کاهش رشد تومور کمک کند و از جلوگیری از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. عصاره این گیاه به مهار تکثیر سلول های سرطانی – به ویژه سلول های سرطانی شایع، ریه، معده و روده کمک می کند؛ سرطان‌هایی که از انواع برجسته سرطان در جهان هستند. آشواگاندا می‌تواند از رشد سلول های سرطانی که عمدتا به دلیل تقویت ایمنی و توانایی های آنتی اکسیدانی است جلوگیری کند.
علاوه بر فواید ضدسرطانی این گیاه که توسط مطالعات متفاوتی نشان داده شده‌اند، محققان نشان داده‌اند که این گیاه می تواند به کاهش عوارض جانبی عوامل ضد سرطان کمک کند؛ عوارضی می توانند ایمنی و کیفیت زندگی را کاهش دهند. درواقع آشواگاندا می‌تواند درمانی مکمل برای درمان‌های سرطانی متداول باشد.

باعث کاهش انقباض سلول های مغز و بهبود حافظه می‌شود

استرس های احساسی، جسمی و شیمیایی می توانند اثرات مضر و مخربی روی مغز و سیستم عصبی ایجاد کنند. تحقیقات اخیر ثابت کرده است که آشواگاندا بیش از یک تسکین دهنده استرس است، این گیاه می‌تواند مغز را از انقباض سلول که می تواند به بیماری های نورودنژراتیک مانند آلزایمر و پارکینسون منجر شود، محافظت می کند. یکی از دلایل اصلی تاثیرگذاری آشواگاندا در بهبودی مغز این است که این گیاه، حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند است که رادیکال های آزاد را که باعث پیری می شوند از بین می برد.
لاکتون استروئیدی A و D دو لاکتون استروئیدی اصلی موجود در این گیاه هستند که عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشند. محققان نتیجه گرفتند که آشواگاندا قادر به افزایش حافظه و دیگر مهارت های شناختی است.

عملکرد ایمنی بدن را تقویت می‌کند

از آنجایی که آشواگاندا دارای ترکیبی سازنده است که می تواند هورمون های استرس بدن را کاهش دهد، به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب در بدن هم کمک می کند. تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که آسیوآنگاندا می تواند با افزایش تولید ایمونوگلوبولین، عملکرد سیستم ایمنی را افزایش دهد. همچنین قادر به ترویج یک محیط ضد التهابی با سرکوب کردن سیتوکین های پرولاپلاسمی است. با کاهش سیستم ایمنی بدن هنگام به خطر افتادن، آشواگاندا می‌‌تواند یک ابزار مفید در درمان اختلالات التهابی مختلف باشد.

سطح مقاومت و تحمل بدن را افزایش می‌دهد

مطالعات نشان داده است که آشواگاندا می تواند در طول فعالیت بدنی با استحکام عملکرد مغز و کاهش درد مؤثر واقع شود. این گیاه پرفایده، با توجه به تأثیر آرامش‌بخشی‌اش، و در عین حال انرژی بخشیدن به مغز و توانایی آن در کاهش هورمون استرس، موجب افزایش تمرکز، انگیزه و استقامت بدن می‌شود. دانشمندان معتقدند که خواص ضد استرس آشواگاندا است که به بهبود استقامت بدن شما کمک می کند. همچنین اثرات مشاهبی ممکن است در بدن انسان به خاطر توانایی این گیاه در ایجاد تعادل هورمون‌های آدرنال اتفاق بیفتد که در انجام فعالیت‌های جسمانی دخیل هستند.

عملکرد جنسی و باروری را بهبود می‌بخشد

در طب پزشکی آیورودا، آشواگاندا به عنوان یک داروی محرک غریزه جنسی استفاده می شود که می تواند به بهبود اختلال عملکرد جنسی کمک کند. آشواگاندا همچنین برای افزایش سطح تستوسترون و افزایش باروری مردان استفاده می شود. همچنین آشواگاندا باعث کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش سطح آنتی اکسیدان های متنوع در افراد می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا