آیا خوردن تخم مرغ ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را زیاد می کند؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

تخم مرغ برای سلامتی مفید است یا مضر؛  این موضوع سال  هاست که مورد بحث قرار می گیرد. تحققیقات جدید نشان می‌دهند افرادی که بیش از سه الی ۴ تخم مرغ در هفته مصرف می‌کنند و یا میزان کلسترول دریافتی‌شان در هفته بیش از ۳۰۰ میلی گرم است، در مقایسه با افرادی که میزان کمتری تخم‌مرغ استفاده می‌کنند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و فوت زودهنگام در آنها بیشتر است.

تخم مرغ

ویکتور ژونگ، نویسنده و محقق سرپرست و عضو دانشکده پزشکی پیشگیری از بیماری‌ها در دانشکده پزشکی دانشگاه فاینبرگ در شیکاگو نوشت: «تخم مرغ، به ویژه زرده، منبع اصلی کلسترول است. یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوی ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول است.»

محققان داده ها را از شش گروه تحقیقاتی ایالات متحده که شامل بیش از ۲۹۰۰۰ نفر بودند، به طور متوسط به مدت ۱۷ سال  پیگیری کردند. در طول دوره پیگیری، مجموع ۵۴۰۰ حوادث قلبی عروقی رخ داده است، از جمله ۱۳۰۲ سکته مغزی کشنده و غیرقطعی، ۱۸۹۷ حادثه نارسایی کشنده و غیر مرگ آور و ۱۱۳ بیماری دیگر در اثر مرگ و میر قلبی. شمار دیگری از شرکت کننده‌ها؛ ۶،۱۳۲ شرکت کننده به دلایل دیگر جان خود را از دست دادند.

تحقیقات این گروه نشان داد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم کلسترول بیشتر در برنامه غذایی با خطر ۳٫۲٪ بیشتر بروز بیماری های قلبی و خطر ۴٫۴٪ بیشتر بروز مرگ زودهنگام همراه بود.

یکی از دلایل بالقوه برای به دست آمده نتایج متناقض در گذشته این بود که مطالعات انجام شده به این مسئله توجه نمی‌کردند که مصرف تخم مرغ ممکن است با سایر رفتارهای ناسالم مانند فعالیت بدنی پایین، سیگار کشیدن و رژیم غذایی ناسالم مرتبط باشد. علاوه بر این، غذاهای حاوی کلسترول معمولا غنی از پروتئین چربی اشباع شده و پروتئین حیوانی هستند. در مقابل، در حال حاضر مطالعه جدید شامل ارزیابی جامع از این عوامل هستند.

دکتر رابرت اکل از دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در یک مقاله منتشر شده در کنار این مطالعه نوشت که این موضوع  برای “پزشکان، بیماران و عموم مردم” بسیار مهم است. چرا؟ Eckel نوشت: “ارتباط مصرف تخم مرغ و کلسترول غذایی با بیماری های قلبی عروقی، هر چند که برای دهه ها مورد بحث قرار گرفته است، اخیرا کمتر اهمیت یافته است.”

با این حال، در مقایسه با تجزیه و تحلیل های که قبلا منتشر شده است، گزارش جدید بسیار جامع است و اطلاعات کافی برای یک اظهارنظر قوی دارد و نشان می‌دهد که  تخم مرغ و مصرف کلی کلسترول موجود در رژیم غذایی در تأثیر گذاری روی خطر بیماری قلبی عروقی و همچنین خطر مرگ ناگهانی مهم است.

رابطه بین مصرف تخم مرغ و خطر بیماری های قلبی و مرگ زودرس رابطه نسبتا کم رنگی است،  با این حال، مصرف بیشتر از میانگین کلسترول یا تخم مرغ با افزایش مشکلات  قلبی عروقی مانند سکته مغزی و مرگ زودهنگام مرتبط است، و وقتی که جامعه کلی را موردتوجه قرار می‌دهید، این یافته‌ها حائز اهمیت می‌شوند.

با توجه به پیامدهای منفی مصرف تخم مرغ و کلسترول در تنظیم الگوهای رژیم غذایی قلب، اهمیت محدود کردن مصرف غذاهای غنی از کلسترول نباید از بین برود.

تخم مرغ یک ماده غذایی مغذی است که حتما باید در برنامه غذایی افراد گنجانده شود، در این تحقیق موضوع فقط توجه به میزان مصرف تخم مرغ در رژیم غذایی است. توجه به نوع پخت تخم مرغ و خوراکی‌هایی که کنار آن می‌خورید اهمیت دارد. درواقع هر چیزی را باید در اندازه متعادل مصرف کرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا