آیا قرص هیدروکسی کلروکوئین در درمان کرونا موثر است؟ + معرفی قرص کلروکوئین

در این مطلب، توضیحاتی درباره قرص هیدروکسی کلروکوئین و تاثیر آن در درمان ویروس کرونا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. دوتالد ترامپ ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر یکشنبه ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ شمسی و در ادامه نشست‌ های خبری تکراری خود پیرامون ویروس کرونا، جدیدی را مطرح کرد!

دوتالد ترامپ ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ابتدای صحبت‌ های خود بار دیگر بر داروی ضد مالاریای هیدروکسی کلروکوئین برای درمان بیماری کووید-۱۹ تاکید کرد و گفت: ” ما ۲۹ میلیون قرص هیدروکسی کلروکوئین را در انبارها ذخیره کرده‌ ایم! ” دوتالد ترامپ که روز گذشته از همکاری هند برای تامین این دارو خبر داده بود، افزود: ” علائم بسیار قوی و قدرتمندی وجود دارند که نشان می‌ دهد این دارو برای درمان بیماری کرونا کارایی دارد. “

اما شاید این سوال پیش آید که قرص هیدروکسی کلروکوئین ، چگونه دارویی است؟

در پاسخ بایستی گفت قرص هیدروکسی کلروکوئین ، که با نام تجاری پلاکونیل نیز فروخته می‌ شود، داروی پر مصرفی در درمان بسیاری از بیماری های التهابی همچون بیماری روماتوئید آرتریت و نیز انواع بیماری های التهابی مفصلی و بیماری لوپوس می باشد! لازم به بیان است همگی این بیماری ها، از دسته ی بیماری های خود ایمنی هستند.

دقت داشته باشید سیستم ایمنیبدن به صورت طبیعی با حمله به عوامل و سلول های بیگانه از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند؛ اما در صورت اختلال در عملکرد این سیستم، بدن با مشکلاتی نظیر التهاب در مفاصل یا پوست مواجه می شود که ناشی از حمله ی اشتباه سیستم ایمنی به سلول های خودی می باشد! قرص هیدروکسی کلروکین با سرکوب سیستم ایمنی در این موقعیت ها به کاهش آسیب ناشی از حملات سیستم ایمنی به سلول های خودی کمک می نماید. هیدروکسی کلروکوئین با مهار فاکتورهای روماتوئیدی و آنزیم های متفاوت دیگر، اثرات ضد روماتیسم و سرکوب کننده ایمنی را از خود نشان می‌ دهد!

توجه داشته باشید در ابتدا قرص هیدروکسی کلروکوئین به عنوان دارو‌های ضد مالاریا تجویز می شدند! این داروریال فقط علائم بیماری را از بین نمی برد، بلکه بر روی سیر بیماری نیز تاثیر دارد. این دارو سبب کاهش التهاب، درد و خشکی مفاصل می‌ شود. ‎این دارو به صورت قرص خوراکی ۲۰۰ میلی گرم موجود می باشد.

در انتها بد نیست بدانید داروی هیدروکسی کلروکوئین در سال ۱۹۵۵ میلادی جهت مصارف دارویی در ایالات متحده آمریکا تایید شد. این دارو به عنوان یکی از داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک دارو ایمن و بسیار اثر بخش برای نظام سلامت قرار گرفته است.

هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا نسبت به عوارض داروی کلروکین و هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماری کرونا

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) روز گذشته جمعه ۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ شمسی، اطلاعیه ای صادر و نسبت به عوارض جانبی دو داروی کلروکین و هیدروکسی کلروکین همچون بروز مشکل در ضربان قلب طی آزمایشات بالینی هشدار داد! این دو دارو که پیش از این سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده اورژانسی آن ها را تایید کرده بود با عوارض جانبی در بیماران بدحال کووید ۱۹ همراه است و این بیماران را با مشکلات قلبی مواجه می کند.

استفاده از داروهای ضد مالاریا برای بیماران آلوده به ویروس کرونا جدید هنوز مورد تایید این سازمان قرار نگرفته است و تنها در آزمایشات بالینی و تحت نظارت بیمارستان ها کاربرد دارد.

کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اظهار داشتند: ” در حالی که آزمایشات بالینی برای مشخص شدن اثربخشی و بی خطر بودن این دو دارو برای بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در حال انجام است، لازم است عوارض جانبی شناخته شده این داروها در نظر گرفته شود. “

متخصصان ایتالیایی در آزمایشاتی مشاهده کردند بیش از ۴۰ درصد از بیمارانی که دو بار در طول روز ۶۰۰ میلی‌گرم داروی کلروکین دریافت کرده اند، جان خود را از دست داده اند! که علت فوت آنان تا حدودی از عوارض جانبی مرتبط با داروی مالاریا روی قلب بوده است. در مقایسه، ۱۵ درصد از افرادی که دوز پایینی از دارو را دریافت کرده بودند از بیماری ناشی از ویروس کرونا یا عوارض جانبی دارو روی قلب جان خود را از دست دادند. علاوه بر این، تنها در ۲۲ درصد از بیماران، مصرف دارو پس از گذشت چهار روز موجب شد تا نتیجه آزمایش کروناویروس در آنها منفی شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هشدار داد در حالی که مصرف داروهای مالاریا برای بیماران کووید ۱۹ تایید شده است اما ضرورت دارد توجه ویژه ای به این بیماران شود چرا که گزارش های اولیه حاکی از عوارض جانبی این دارو برای این بیماران است.

در جدیدترین خبر منتشر شده، مطلع شدیم سازمان بهداشت جهانی (WHO) انجام آزمایشات روی خواص ضد کرونایی داروی هیدروکسی کلروکین به دلیل نگرانی از مضرات احتمالی آن را به حالت تعلیق درآورد! سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، داروی هیدروکسی کلروکین را که داروی ضد مالاریا به حساب می‌ آید، از فهرست گزینه‌ های جهانی درمان کووید ۱۹ خارج کرده است و این در حالی است که بی ‌خطر بودن این دارو تحت بازبینی قرار گرفته است.

تصمیم سازمان بهداشت جهانی (WHO) مبنی بر توقف موقتیِ تحقیقات روی داروی هیدروکسی کلروکین پس از آن گرفته شد که نتایج تحقیق منتشر شده در مجله لانست حاکی از خطرزا بودن این دارو برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است. در بررسی انجام شده روی ۹۶ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ حدود ۱۵ هزار نفر داروی هیدروکسی کلروکین یا کلروکوئین را به تنهایی یا در کنار نوعی آنتی‌ بیوتیک دریافت کردند!

مطالعات نشان داد میزان مرگ و میر برای افراد دریافت کننده این دارو به این شکل بوده است:

هیدروکسی کلروکین ۱۸ درصد، کلروکوئین ۱۶.۴ درصد و گروه تحت کنترل ۹ درصد خطر مرگ را در بیماران افزایش داده است. همچنین نرخ مرگ و میر در میان افرادی که داروی هیدروکسی کلروکین یا کلروکوئین را در کنار آنتی بیوتیک‌ها دریافت کرده ‌اند، بالاتر بوده است.

تدروس آدهانوم قبریسوس ، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز گفت:

با توجه به مطالعات انجام شده تحقیقات روی داروی هیدروکسی کلروکین به عنوان گزینه درمانی برای بیماری کووید ۱۹ به طور موقت به حالت تعلیق درخواهد آمد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا