آیا قند موجود در میوه ها مضر هستند؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

شکر موجود در میوه ها عمدتا فروکتوز و گلوکز است. گلوکز،  مولکول غذایی اولیه ای است که  به طور مستقیم توسط سلول های بدن شما مورد استفاده قرار گیرد؛ اما فروکتوز قبل از اینکه استفاده شود باید به گلوکز تبدیل شود. این عمل در کبد اتفاق می افتد، اما اینکه کبد با چه سرعتی می تواند فروکتوز را پردازش کند با محدودیت مواجه است. زمانی که انباشت فرکتوز داشته باشید، کبد فرکتوز را به چربی تبدیل می کند. درواقع رژیم‌های غذایی همراه با فروکتوز بالا باعث چاقی در فرد می‌شوند.

قند موجود در میوه ها

اما جالب است بدانید که رژیم‌های غذایی‌‌‌ای که در آن میوه‌های تازه زیاد استفاده کنید، حاوی فرکتوز بالا نیستند. و این به خاطر آن است که میوه‌ها حاوی فیبر و آب فراوانی هستند که سرعت هضم شما را کندتر کرده و باعث می‌شود احساس سیری کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند که میوه‌هایی همچون سیب و پرتقال از پرطرفدارترین میوه‌ها از نظر کالری هستند، حتی کالری آنها از تخم‌مرغ و استیک هم قابل توجه‌تر است.

برای مثال یک عدد سیب متوسط حاوی ۱۹ گرم قند از جمله ۱۱ گرم فروکتوز است و بعد از خوردن آن کمتر احساس گرسنگی می کنید. اما اگر این مقدار قند را از یک نوشیدنی گازدار (مثلا نصف یک قوطی نوشابه) حس سیری نخواهید داشت.

تقریبا این اتفاق غیرممکن است که از یک میوه تازه قند زیادی وارد بدن شما شود  اما این موضوع درمورد میوه های خشک و آبمیوه‌ها صدق نمی‌کند. بنابراین با خیال راحت میوه‌ تازه بخورید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا