اختلالات غده تیروئید منجر به بروز چه بیماری‌ هایی می‌ شود؟

شاداب صالح‌ پور استاد رشته غدد و متابولیسم کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره غده تیروئید گفت: این غده در قسمت بالای استخوان جناغ و در قسمت پایین غضروف‌ های گردن قرار گرفته است. کار غده تیروئید سوخت‌ و ساز هورمون‌ های بدن است که در سوخت‌ و ساز بدن، رشد، فرآیند‌ها و جنبه‌های مختلف بدن نقش دارند.

تیروئید منجر به بروز چه بیماری‌ هایی می‌ شود؟

این استاد رشته غدد و متابولیسم کودکان با اشاره به بیماری‌ های حاصل از تیروئید اظهار کرد: بیماری‌ های ناشی از تیروئید شامل کم‌ کاری و پرکاری این غده است و بیماری گره‌ های تیروئیدی یعنی توده‌ های تیروئیدی ساختمان این غده را تحت تاثیر قرار می‌ دهند.

صالح پور افزود: بیماری‌ های داخل تیروئید که منجر به سفت شدن این بافت می‌ شوند در بروز افزایش سرطان‌ ها تاثیر زیادی دارند و بزرگی تیروئید با نام گواتر شناخته شده است که در زنان شایع‌ تر است و با کارکرد طبیعی یا کم‌ کاری و پرکاری این غده از بدن انسان همراه است.

این عضو عیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره علائم کم کاری این غده از بدن انسان گفت: کم کاری تیروئید با علائمی مانند ریزش موی سر، ابرو، ایجاد پوست خشک، زرد شدن رنگ پوست، افزایش وزن، یبوست، کند شدن حرکات، کند شدن ضربان قلب، کاهش تحمل هوای سرد و افزایش حالت‌ های قاعدگی در بانوان از علائم مبتلا به کم کاری این غده است.

صالح پور با اشاره به عوامل ایجاد کننده کم‌ کاری تیروئید اظهار کرد: بیماری خود ایمنی باعث ورم یا ساختن سلول‌ های کاهش این غده می‌ شود. عمل‌ های جراحی گوناگون به علت برداشتن این غده باعث کم کاری روند تیروئید خواهد شد.

این عضو عیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره علائم پرکاری تیروئید گفت: عرق خیلی زیاد، تپش قلب، ریزش موی سر، تند شدن ضربان قلب، لرزش دست‌ ها، اسهال، کاهش حجم خون دهی در خانم‌ ها، بیرون‌ زدگی چشم‌ ها و ورم پوست از علائم پرکاری این غده از بدن انسان است که اختلالات خود ایمنی تیروئید از عوامل ایجاد کننده پرکاری این غده از بدن انسان است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا