انجام چه تغییراتی در مغز سبب موفقیت ما در زندگی می شود؟

جدول یاب: تا قبل از دهه ۱۹۸۰ دانشمندان معتقد بودند که سیتم عصبی ما قابل تغییر نیست و چیزی که از تربیت پدر و مادر به ما ارث رسیده است تا آخر عمر با ما خواهد بود. اما پس از آن متوجه شدند که مغز انسان چگونه کار میکند. آن ها به این نتیجه رسیدند که این مطلب درست نبوده و در دوران بزرگسالی نیز می توان مسیر های عصبی جدیدی ایجاد کرد.

 

بسیاری از تحقیقاتی که روی افراد با دستاورهای بزرگ انجام شده، نشان می دهند که حتی ما در دوران بزرگسالی توانایی بیشتری برای تغییر ساختار مغزمان داریم و مجبور نیستیم با آنچه از کودکی به ما رسیده است به زندگی ادامه دهیم.
اکنون باهم متوجه شدیم که مغز انسان چگونه کار میکند و مسیرهای عصبی مغز انسان، می توانند هم با تمرینات ذهنی و هم با تمرینات فیزیکی تغییر کنند.

قسمت بدِ داستان این است که تجربیات منفی، می توانند تاثیر مخربی روی مغز ما داشته باشند. مطالعات و تحقیقات نشان داده اند که استرس طولانی مدت، روی بخش هیپوکامپ مغز تاثیر مخرب داشته و این یکی از معدود بخش های مغز انسان است که وظیفه تولید نورون ها (مسیرهای عصبی جدید) را بر عهده دارد.

 

اینکه مغز انسان چگونه کار می کند چه اهمیتی دارد؟

ما در دوران بزرگسالی، کنترل بیشتری روی احساسات، رفتارها، افکار و کارکرد مغزمان داریم.

چرا این مهم است؟ چون ما با تغییراتی که می توانیم روی مغز و ذهنمان انجام دهیم می توانیم خود را برای موفقیت و دستاوردهای شگرف آماده کنیم. به عبارت دیگر ذهنت را تغییر بده تا زندگی است تغییر کند.

در سال ۲۰۰۷ مدرسه پزشکی هاروارد تحقیقی روی عده ای از داوطلبان  انجام داد. قرار بود داوطلبان تمرین نواختن پیانو به صورت ۵ انگشتی را انجام دهند.

یک عصب شناس به نیمی از آنها دستور داد تا روزانه دو ساعت و به مدت پنج روز تمرین کنند که با سرعت ۶۰ نوت در دقیقه پیانو بناوزند. به نیمه دیگر داوطلبان گفته شد تا صرفا در ذهنشان تصور کنند که دارند این کار را انجام می دهند و در حالی که آهنک را در ذهن می نوازند، دستانشان را ثابت نگاه دارند. از هر دو گروه یک تست واکنش پذیری عصبی گرفته شد تا بتوانند نتیجه عملکرد عصب ها و مسیرهای عصبی جدید مغز انسان را بسنجند. نتایج تحیق نشان داد که در هر دو این گروه ها بخش حرکتی انگشتان در مغز انسان تقویت شده بود.

در نتایج حاصل از این تحقیق ۲ نکته وجود دارد:

  1. تمرین ذهنی می تواند تاثیرات فیزیکی روی مغز داشه باشد.
  2. مغز انسان قادر نیست بین تخیل و واقعیت تفاوتی در نظر بگیرد.

چگونه می توان از کارکرد مغز انسان برای موفقیت در هر زمینه ای استفاده کرد؟

قبلا تصور بر این بود که مغز بزرگسالان و مسیر های عصبی آن بسته شده است. اکنون ما می توانیم از این نتایج استفاده کنیم تا در شغلمان عملکرد بهتری داشته باشیم، در زندگی موفق تر باشیم و دستاوردهای عظیمی خلق کنیم. با تمرین دادن مداوم افکارمان می توانیم ارتباطات عصبی و سیناپسی را در هیپوکامپ مغزمان ایجاد کنیم. این مطلب کمک بزرگی در یادگیری چیزهای جدید و همینطور انطباق با محیط های جدید به ما خواهد کرد. درادامه چند راه برای استفاده کردن از این مفهوم را بیان خواهم کرد.

۱- محیط اطرافتان را کنترل کنید

چه به یک برنامه تلویزیونی مزخرف نگاه کنید، اخبار نگران کننده گوش کنید و یا با اطرافینانتان که شکایت و شایعه پراکنی می کنند، چند دقیقه ای معاشرت کنید، تفاوتی نمی کند. تمام این ها درست مانند این است که خودتان در آن وقایع و ماجراها زندگی کرده اید!

خبر خوب این است که تاثیرات منفی استرس که در بالا ذکر شد، با قطع شدن و یا کاهش چشم گیر آن نه تنها متوقف می شوند بلکه معکوس نیز خواهند شد! یعنی با دور بودن از افراد و منابع و محیط های استرس زا، می توانید هیپوکامپ مغزتان را تقویت کنید. سعی کنید حداقل رتباط را با منابع سطح پایین و افراد منفی داشته باشید و از برنامه های تلویزیونی به دور باشید. به جایآن با افراد موفق و قدرتمند معاشرت کنید، کتاب های مثبت و نیرو بخش مطالعه کنید و در برنامه های انرژی بخش و الهام دهنده شرکت داشته باشید.

۲- کلمات خودتخریب گر ممنوع!

حتما در اطرافتان کسی هست که به شما بگوید: “چقدر خسته به نظر می رسی!” به جای اینکه به او بگویید: “آره، امروز خیلی حوصله ندارم!” بگویید: “باید انرژی بیشتری داشته باشم.”
از به کار بردن این عبارات منفی در مورد خودتان خودداری کنید. هرگز در مورد خودتان از عباراتی مانند “نمی توانم” استفاده نکنید و به جای آن از عباراتی مانند “وقتی بتوانم”، “روزی” “خواهم توانست”، “شاید” و … استفاده کنید.

۳- تمام ارتباطات را مثبت شروع کنید و مثبت خاتمه دهید

روزتان را مثبت شروع کنید و مثبت تمام کنید. قبل از به خواب رفتن از خودتان برای داشتن یک روز فوق العاده تشکر کنید. وقتی بیدار می شوید اولین عبارتی که در ذهنتان می آید باید چیزی شبیه: “من احساس فوق العاده ای دارم! خیلی خوشحالم که زنده هستم و مطمینم امروز روزی پر از موفقیت خواهم داشت” باشد.

۴- از صفات عالی استفاده کنید

وقتی کسی از شما حالتان را می پرسد به تفاوت عبارات: “خوبم” و “عالی و فوق العاده سرحال هستم!” توجه کنید. استفاده از صفات عالی انرژی شما را بالا میبرد.

۵- از چیزی که میل دارید، بزرگتر فکر کنید

اگر تمام آرزوی شما این باشد که یک مشتری به دست آورید، قطعا با تلاش آن را به دست خواهید آورد. اما اگر با خودتان قرار بگذارید که در سال جدید ۱۰ مشتری جدید پیدا کنید، با داشتن این فکر در سرتان قطعا رسیدن به آرزوی اولتان بسیار ساده تر خواهد شد و حتما دستاورد بیشتری خواهید داشت.

یک راه ساده برای استفاده از دانش مسیرهای عصبی در زندگی این است که به طور آگاهانه و مداوم در مورد اهداف، توانایی ها و دستاوردهایتان مثبت باشید. کنترل کردن افکارتان از این طریق، می تواند شما را به فردی استوار و موفق تبدیل کند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا