شیوع میگرن در خانم‌ها سه برابر آقایان! چرا؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، جدول یاب

بنا به دلایلی که دانشمندان هم دقیقا نمی‌دانند، خانم‌ها سه برابر آقایان دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. میگرن یک سردرد معمولی نیست، این نوع سردردها به شدت دردناک بوده و غالبا همراه با تهوع، تاری دید، حساسیت بیش از اندازه به بو، نور و صدا هستند. این عوامل زندگی روزمره را به شدت تحت تاثیر قرار داده و آزار دهنده و دردناک خواهند بود. میگرن یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سطح جهان است. خانم‌ها بیشتر از آقایان میگرن را تجربه می‌کنند؛ اما دلیل آن چیست؟

میگرن

دانشمندان در دانشگاه هرناندز اسپانیا معتقدند که شیوع میگرن در خانم‌ها ممکن است با فعالیت هورمون‌های جنسی آنها مرتبط باشد. پروفسور آنتونیو فرر مونتیل می گوید: “ما تفاوت های چشمگیری را در مدل تجربی میگرن بین مردان و زنان مشاهده میکنیم و در تلاش هستیم به روابط مولکولی که عامل این تفاوت ها هستند پی ببریم.

میگرن یک فرآیند پیچیده است و مدولاسیون سیستم عصبی سه قلو توسط هورمون جنسی نقش اساسی را در این فرآیند ایفا می‌کند و این سیستم از نورون‌هایی ساخته شده است و محققین معتقدند که این سیستم در مکانیسم میگرن دخالت دارد. در این تحقیق اهمیت هدفگیری پروتئین خاصی در غشای سلولی به‌عنوان رویکرد درمانی در علم پزشکی مدنظر قرارگرفته است و انتظار می‌رود در آینده این یافته‌ها در درمان و مدیریت میگرن وثر واقع شوند.

محققان بررسی‌های درمورد هورمون‌های جنسی انجام داده‌اند تا  بفهمند چه عاملی منجر به حساسیت میگرنی می‌شود و اعصاب چطور بر ماشه‌های میگرنی واکنش نشان می‌دهد. برخی هورمون‌های جنسی باعث افزایش سردردهای میگرنی می‌شوند. هورمونی همانند پرولاکتین در شدت گرفتن میگرن مؤثر است و هورمونی همچون تستسترون نقش محافظتی در برابر میگرن دارد. هورمون استروژن نقش اصلی را در توسعه میگرن در زنان ایفا می‌کند. نویسندگان می گویند این هورمون ها، با تعامل با کانال های یونی سلول، حساسیت سلول به میگرن را افزایش می‌دهند یا حساسیت آنها را کاهش می دهند. آنها همچنین متوجه شدند که در طول دوران قاعدگی زنان استروژه با افزایش میزان سردردهای میگرنی مرتبط بود. و همچنین متوجه شدند انواع خاصی از میگرن با تغییرات هورمونی در دوره زمانی نزدیک به قاعدگی ارتباط دارد.

تغییرات در سطح استروژن به این معنی است که سلولهای عصبی سه گانه ممکن است حساسیت بیشتری به محرک های خارجی داشته باشند که می تواند منجر به یک بروز میگرن شود. البته لازم به ذکر است  تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش دقیق هورمونها در توسعه و پیشگیری از میگرن مورد نیاز است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا