نوشیدن شیر سویا چه خواصی دارد؟

یکی از شناخته شده‌ ترین و پر مصرف ترین نوشیدنی‌ های گیاهی در سراسر جهان شیر سویا است. این نوشیدنی خوش طعم از لوبیای سویا گرفته می‌ شود و فواید شگفت‌ انگیزی برای بدن دارد. از آن جایی که شیر سویا فاقد لاکتوز ، اسیدهای چرب اشباع شده و کلسترول بوده، می‌ تواند به بهترین نوشیدنی برای افرادی  که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند یا برای افرادی که کلسترول خون آن‌ ها بالاست یک جایگزین مناسب برای شیر معمولی باشد.

یکی از مهم ترین خواص این نوشیدنی بدون لاکتوز بودن آن است. لاکتوز یک قند طبیعی موجود در شیر گاو است که بسیاری از کودکان و بزرگسالان توانایی هضم آن را ندارند و در اثر خوردن آن دچار اسهال، استفراغ، دل درد و تجمع گاز در دستگاه گوارش خواهند شد.

عملیات بدون لاکتوز کردن شیر گاو را با افزودن موادی به ترکیبات آن انجام می‌ دهند که باعث شکسته شدن اسید لاکتیک می شود. شیر سویا کاملا بدون لاکتوز است؛ درحالی که شیر گاو بدون لاکتوز ممکن است همچنان مقادیر اندکی لاکتوز در خود داشته باشد. به همین دلیل افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند شیر سویا را جایگزینی عالی برای شیر گاو می‌ دانند.

جالب است بدانید تحقیقات اخیر انستیتو ملی تغذیه و سلامت واقع در ژاپن، نشان داده است پروتئین سویا می‌ تواند به پایین آوردن میزان کلسترول خون کمک کند. نتیجه پایین آمد کلسترول خون هم کاهش خطر بیماری‌ های قلبی و عروقی است. افرادی که در حال حاضر دچار کلسترول بالا هستند هم می‌‌ توانند با جایگزین کردن این نوشیدنی از مزایای آن بهره‌ مند شوند.

همچنین به عنوان آخرین نکته لازم به بیان است بر اساس یکی از مطالعات انجام شده در مورد خواص شیر سویا، مصرف این نوشیدنی ممکن است بتواند با کاهش میزان سرم استروژن، خطر ابتلا به سرطان سینه را هم کاهش دهد. سرطان سینه در زنان رایج و با میزان استروژن مرتبط است، به ویژه زنانی که در سنین قاعدگی خود هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

این زنان با مصرف فراورده‌ های سویا مثل شیر آن می‌توانند از خواص شیر سویا برای جایگزین کردن استروژن بهره‌ مند شوند. نتایج مصرف شیر سویا در آقایان نیز نشان از کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا