نام ” جعفر” چه معنایی دارد؟

اسم جعفر به چه معنا است؟

" جعفر" چه معنایی دارد

 

پاسخ اجمالی

واژه «جعفر» در اصل به معنای «نهر» و «رودخانه» است.اما عده‌ای از لغت‌شناسان آن‌را به نوع خاصی از رودخانه معنا کرده‌اند. بعضی آن‌را به معنای رودخانه بزرگ و وسیع دانسته،و عده‌ای معنای آن‌را رودی دانسته‌اند که مملو از آب باشد.البته قول دیگری نیز وجود دارد که آن‌را به معنای نهر کوچک دانسته است.در این میان، عرب زبانان این واژه را برای شتری که شیر فراوان داشته باشد، نیز مورد استفاده قرار داده‌اند؛ از آن‌رو که بین شیر این شتر و نهر پرآب، نوعی تشابه برقرار است.
گفته می‌شود که واژه «جعفر» از دو کلمه «جعف» و «جفر» تشکیل شده است؛ «جعف» به معنای به زمین زدن و به زمین انداختن، و «جفر» به معنای حُفره بزرگ. این تفسیر، با همان معنای رودخانه بزرگ و وسیع نیز هم‌خوان است که در بستری بزرگ قرار گرفته و هر چه که در مقابل آن قد علم کرده باشد را به زمین می‌زند.
در همین راستا، از واژه «جعفر» به عنوان نامی برای اشخاص نیز استفاده می‌شود، که به نوعی اشاره به بزرگی و وسعت روح فردی دارد که این نام بر او نهاده شده است. این نام از اسامی معروف و مشهور عرب بوده که از گذشته رواج داشته است و افراد بسیاری مانند جعفر بن ابی‌طالب پسر عموی پیامبر اسلام(ص) که در جنگ موته به شهادت رسید و امام جعفر صادق(ع) به این نام مزیّن بودند.

منبع: اسلام کوئیست

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا