طرز تهیه اگردک(کوماج) مغزدار ساده و نرم به روش محلی

دستور پخت اگردک

طرز تهیه اگردک

اگردک یکی از نان های بسیار خوشمزه و ساده است که شما می توانید خیلی ساده در خانه تهیه کنید. امروز قرار است در جدول یاب دو مدل اگردک ساده و مغزدار تهیه کنید و برای عصرانه این نان فوق العاده تهیه کنید پس همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد۵۰۰ گرم
شیر ولرم۱/۲ پیمانه
آب ولرم۱/۲ پیمانه
روغن مایع۱/۲ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
خمیرمایه۱ ق سوپ خوری
شکر۳ ق سوپ خوری
نمک۱ پنس
وانیل۱/۴ ق چای خوری

مواد لازم رومال

ماست۱ ق سوپ خوری
زردچوبهکمی
کنجد و سیاهدانهکمی به دلخواه

مواد لازم برای مواد میانی

آرد۱ پیمانه
کره۳۰ گرم
روغن مایع۲۰ گرم
زردچوبه۱/۲ ق چای خوری
نمک۱ پنس

طرز تهیه اگردک

مرحله اول: عمل آوری خمیرمایه

ابتدا مخمر را به همراه یک قاشق چایخوری از شکر دستور داخل آب ولرم ریخته و همزده و کنار قرار دهید به مدت تقریبی ۵ دقیقه تا عمل آید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

داخل کاسه ی بزرگی آرد را الک کرده و وسط آرد را گود کرده و تخم مرغ،وانیل،روغن و مابقی شکر و نمک را افزوده و همزده و مخمر عمل آمده را اضافه کرده و همزده و خمیر را ده دقیقه ورز دهید و داخل کاسه قرار داده و رویش را بپوشانید تا یکساعت استراحت کرده و حجم خمیر دوبرابر شود و از خمیر حجم گرفته به اندازه‌ی گردوی درشت برداشته و در دست شکل داده و داخل سینی چرب شده با کمی فاصله چیده و در روغن فراوان سرخ کنید.

مرحله سوم: تهیه اگردک مغزدار

می توانید خمیر را دو نیم کنید و با نیم دیگر نان کوماج هم درست کنید، به این ترتیب که خمیر را دو قسمت کنید و یک قسمت را داخل قالب چرب شده به قطر ۲۰ سانت پهن کنید و مواد میانی را روی خمیر پهن کنید و قسمت دوم خمیر را هم پهن کنید و روی مواد بکشید و لبه‌ های خمیر را به هم بچسبانید و روی قالب را نیم ساعت بپوشانید تا حجم بگیرد و سپس با ترکیبی از ماست و زردچوبه رومال زدم و کنجد بپاشید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت تقریبی ۲۵ دقیقه یا تا زمانی که نان پخته و طلایی شود،در فر قرار دهید.

مرحله چهارم: تهیه مواد میانی

برای تهیه‌ ی مواد میانی؛ آرد را در کره و روغن مایع تفت داده تا خامی آن از بین برود و نمک و زردچوبه زده و پس از خنک شدن ،استفاده کنید.

فوت و فن های دستور پخت اگردک

  1. از خمیرمایه تازه استفاده کنید و اگر عمل نیاید یعنی خراب است.
  2. می توانید به دلخواه مقدار شکر را کم و زیاد کنید.
  3. می توانید بجای شیر از ماست استفاده کنید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا