طرز تهیه آش شله قلمکار لذیذ و خوشمزه با گوشت گردن و بلغور گندم برای ۴ نفر

دستور تهیه آش شله قلمکار برای 4 نفر

طرز تهیه آش شله قلمکار

آش شله قلمکار یکی از آش های قدیمی و پرطرفدار ایرانی است که از قدیم پخته می شده و یک آش مقوی و بسیار سالم برای تمام فصول می باشد که بیشتر در مراسم نذری و مهمانی و خصوصا برای افطار پخته می شود. با توجه به اینکه این آش حبوبات و غلات زیادی به همراه گوشت، ادویه و سبزی دارد به همین دلیل بسیار مقوی و پرخاصیت می باشد. آش شله قلمکار برای ورزشکاران به ویژه بدنسازان و وزنه برداران مناسب است و نقش موثری در افزایش انرژی و تقویت بدن روزه داران دارد و بهتر است در وعده شام مصرف شود. امروز در جدول یاب طرز تهیه آش شله قلمکار با گوشت و بلغور گندم را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار سنتی و خوشمزه

  • سبزی آش یک کیلو پاک نشده
  • پیاز ۲ عدد
  • لوبیا قرمز نصف پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی نصف پیمانه
  • لوبیا چیتی و نخود از هر کدام ۱ پیمانه
  • بلغور گندم و برنج از هر کدام ۱ پیمانه
  • عدس نصف پیمانه
  • ماش نصف پیمانه
  • گوشت گردن گوسفندی ۵۰۰ گرم
  • برگ بو ۲ عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه آش شله قلمکار با گوشت گردن و بلغور

مرحله اول: پخت گوشت

پیاز را پوست بگیرید و چهار قاچ، بعد گوشت را بشویید و به صورت تکه های درشت خرد کنید، گوشت را به همراه پیاز و کمی نمک، فلفل، زردچوبه و ۲ عدد برگ بو داخل یک قابلمه بریزید به مواد آب اضافه کنید تا جایی که روی گوشت را آب بگیرد و روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه گوشت پخته شد، گوشت را به همراه آب داخل آبکش بریزید، بعد گوشت را از استخوان جدا و ریش ریش کنید و مجدد داخل آب گوشت بریزید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: پخت حبوبات

نخود، لوبیای چیتی و لوبیا قرمز را از شب قبل خیس کنید، بعد داخل قابلمه یا زودپز بریزید کمی آب اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب به جوش آمد آن را خالی کنید و مجدد آب بریزید و کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید و اجازه دهید خوب پخته شوند. اگر آب حبوبات را درحین خیس خوردن چند بار عوض کردید می توانید به جای آب جوش، حبوبات را با آب آن ها بگذارید تا پخته شوند.

مرحله سوم: پخت عدس، ماش و لوبیا چشم بلبلی

عدس، ماش و لوبیا چشم بلبلی را هم که از چند ساعت قبل خیس کردید روی حرارت قرار دهید تا بپزند. بعد از پخت حبوبات را داخل آبکش بریزید چون آب آن ها باعث تیره شدن آش می شود.

مرحله چهارم: پخت بلغور و برنج

برنج نیم دانه و بلغور گندم را بعد از پاک کردن و شستن حدود یک ساعت خیس کنید، بعد آن ها را داخل یک قابلمه به همراه ۵ یا ۶ لیوان آب بریزید و اجازه دهید تا پخته و به اصطلاح شکفته شوند. تا برنج و بلغور پخته نشدند هم نزنید چون ته می گیرند و در زمان پختن کف روی آن ها را جمع کنید.

مرحله پنجم: گذاشتن مواد با هم روی حرارت

نصف حبوبات پخته شده را داخل یک قابلمه مناسب بریزید، گوشت را به همراه آب گوشت به حبوبات اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. مقداری نمک بریزید و سبزی خرد شده را به مواد اضافه و حرارت را کم کنید و مدام آش را هم بزنید تا آش ته نگیرد.

مرحله ششم: پخت نهایی آش شله قلمکار

بقیه حبوبات را با خردکن یا هر وسیله دیگری که در دسترس دارید له و بعد از یک ربع به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. ۲ عدد پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید، بعد پیازها را داخل روغن داغ به خوبی سرخ و در نهایت با کمی زردچوبه تفت دهید و پیاز سرخ شده را به همراه روغن آن به مواد قابلمه اضافه کنید. مقداری از پیاز داغ را برای تزئین نگه دارید. حدود ۲ ساعت بعد آش پخته و جا افتاده است و می توانید با پیاز داغ و دارچین تزئین و نوش جان کنید.

طرز تهیه آش شله قلمکار

نکات کلیدی برای تهیه آش شله قلمکار به روش سنتی

  1. در حین پخت اگر آب آش کم بود می توانید کمی آب جوش اضافه کنید.
  2. بهتر است آش را کمی رقیق تر بردارید چون اگر سرد شود آش غلیظ تر می شود.
  3. در انتها آش را بچشید اگر نمک و فلفل لازم داشت اضافه کنید.
  4. حبوبات را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید.
  5. می توانید گوشت را حذف و به جای آن عصاره قلم استفاده کنید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا