مضرات استفاده از دو ماسک همزمان چیست ؟

احتمالا بارها دیده اید که افرادی برای ایمن ماندن از ویروس کرونا همزمان از دو ماسک استفاده می کنند به نظر شما ، آیا استفاده از دو ماسک بر روی هم ـ که اصطلاحاً به آن ساندویچی می‌گویند ـ پوشش حفاظتی بهتری در مقابل ورود ویروس به بدن است؟

همه می‌دانیم که استفاده از ماسک در دوران همه گیری ویروس کرونا ضروری است؛ اما آیا بهتر است برای محافظت بیشتر از دو ماسک روی هم استفاده کنیم؟

آخرین اخبار علمی از سوی مرکز کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر، حاکی است که پوشاندن صورت با ماسک بیش از ۷۰ درصد از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند. اما اگر یک ماسک این مزیت را دارد، دو ماسک حفاظت صددرصدی را تضمین می کند؟

مضرات استفاده از دو ماسک همزمان چیست ؟

ماسک ساندویچی چیست؟

این روز‌ها در معابر عمومی شاهد استفاده از ماسک دوبله هستیم؛ به همین دلیل نظریات علمی درباره این مساله را جویا شدیم.

 

تاکنون نظریات زیادی در مورد استفاده دوبل از ماسک ارائه نشده، ولی بنا بر تحقیقات دکتر اسکات سیگال و پروفسور توماس آروینگ، نشان می‌دهد که اگر ماسک، فیلتر خوبی نداشته باشد، پوشیدن دو ماسک ایده‌ای منطقی است. در این تحقیق همچنین ثابت شده است که ماسک‌های پارچه‌ای دو یا سه لایه بهتر از ماسک‌های یک لایه‌ای عمل می‌کنند و اگر خوب روی بینی فیکس شوند، بسیار بهتر جلوی ورود ویروس را می‌گیرند؛ اما اگر ماسک دولایه در دسترس نباشد، دو عدد ماسک روی هم ـ که در اصطلاح به آن ساندویچ می‌گویند ـ کارایی بهتری خواهند داشت.

دکتر Amish Adalja متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه هاپکینز می‌گوید: بسته به جنس ماسک، استفاده از دو عدد ماسک ساندویچی، اثر بهتری در جلوگیری از ورود ویروس دارد.

 

پروفسور فوسی که هم اکنون مشاور در زمینه کووید ۱۹ در کاخ سفید است، روز دوشنبه در برنامه تلویزیونی امروز گفت: استفاده از دو ماسک روی هم احتمالا حفاظت بیشتری در مقابل ورود ویروس ایجاد می‌کند؛ ویروس ویرانگری که تاکنون فقط در امریکا جان ۴۰۰ هزار تن را گرفته است. اگر شما از ماسک یک لایه استفاده می‌کنید، بهتر است از دو عدد ماسک روی هم استفاده کنید.

در برنامه تحلیف ریاست جمهوری آمریکا، حضار از دو ماسک بر روی هم استفاده کرده بودند؛ بنابراین، اگر ماسک به خوبی روی بینی نشسته باشد، می‌توانند از ورود ذرات خطرات این بیماری هولناک جلوگیری نماید.

 

مضرات استفاده از دو ماسک همزمان چیست ؟

اما اشکال استفاده از دو ماسک همزمان در چیست؟

متخصصین دانشگاه نیوثات ولز در سیدنی می گویند: درست است که استفاده همزمان از دو ماسک روی هم حفاظت بیشتری را به همراه دارد، ولی لمس بیشتر آن (جهت جابجایی دو ماسک) امکان انتقال آلودگی را بیشتر کرده و علاوه بر آن، ورود هوا و تنفس را مشکل می‌سازد.

گفتنی است، همه متخصصین این حوزه به همراه استفاده از ماسک دو لایه، رعایت فاصله فیزیکی را نیز توصیه می‌نمایند.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

عوارض استفاده از ماسک برای زمان طولانی

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا