انجام ورزش یوگا چه مضراتی برای بدن دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

یوگا، ورزشی که به ویژه امروزه، توجه بسیاری از افراد را به خود معطوف ساخته است! واژه ی یوگا در زبان سانسکریت، به معنی اتحاد و وحدت است؛ ورزش یوگا بین بدن و ذهن، نوعی اتحاد برقرار می کند. یوگا دارای مجموعه تمرین های هوازی می باشد که به سلامت جسمی فرد کمک شایانی می کند. همچنین این ورزش بر تعادل سلامت ذهن و روان نیز موثر است؛ کاهش استرس و اضطراب تنها یکی از فواید یوگا برای مغز است.

 

مضرات انجام ورزش یوگا

 

توجه داشته باشید در تمامی حرکت های یوگا، فرد مجبور است به صورت آرام نفس بکشد و این کار را مدام انجام دهد. این شیوه ی تنفس، میزان ترشح ماده ی کورتیزول را در مغز شما کاهش می دهد. ماده ی کورتیوزل یک هورمون قوی است که سبب بروز استرس و اضطراب در آدمی می شود. همچنین یوگا می تواند خواب آلودگی شما را کاهش دهد!

رئیس فدراسیون بین المللی آموزش های یوگا، آندره ممان درباره ی یوگا می گوید: “یوگا، یک فلسفه ی مدیتیشن جسمی هست؛ برخلاف فلسفه های رایج، یوگا فقط به اندیشیدن بسنده نمی‌ کند! یوگا توسط تجربه، یعنی تجربه ای که توسط فعالیت بدنی به دست آمده باشد، نیز شکل گرفته است.”

شاید جالب باشد که بدانید یوگا را نمی‌ توان به معنای دقیق کلمه، به عنوان درمان تعریف کرد! در واقع می توان گفت آثار واقعی یوگا صرفا درمانی نیستند؛ ولی با انجام تمرینات یوگا، فرد کنترل بهتری بر روی بدن خود خواهد داشت و شناختی بهتری نسبت به محدودیت ها و ظرفیت های خود به دست خواهد آورد. تمرین منظم یوگا می‌ تواند راه حل های مناسبی را برای مشکلات جسمی و روحی آدمی به همراه داشته باشد.

اما در این بین بهتر است بدانید یوگا برخلاف باور همگان، دارای عوارضی نیز می باشد! تمرینات یوگا فقط و فقط با هدف رسیدن به اثرات مطلوب آن انجام می شود و مضرات و خطرات آن برای افراد بسیار کم است؛ البته این اتفاق تنها در شرایطی ممکن است که یوگا را با یک مربی حرفه ای و به صورت استاندارد و صحیح تمرین کنید. بد نیست بدانید مطالعه ی مشترکی که از سوی دانشمندان دانشگاه سیدنی در کشور استرالیا و کالج مرسی در نیویورک صورت گرفته است، نشان می‌ دهد که ۱۰ درصد از افرادی که به تمرینات یوگا پرداخته‌ اند، دچار دردهای عضلانی و اسکلتی شده‌ اند! در همین حال، ۲۱ درصد از آن ها نیز در معرض آسیب‌ های بیشتر و در پی آن، دردهای بیشتر قرار دارند.

 

مضرات انجام ورزش یوگا

 

بررسی آسیب ها و عوارض ورزش یوگا

بیشترین آسیب‌ های ناشی از انجام نادرست تمرینات یوگا مربوط به اندام های فوقانی بدن از جمله دست‌ ها، آرنج ها، مچ دست ها و همچنین شانه ها می باشد؛ لازم به بیان است احتمال اثر گذاری وزن بر اندام در بروز چنین عوارضی بعید نیست! بسیاری از افرادی که ورزش یوگا را انجام می دهند، به اشتباه تصور می کنند که فشار بیشتر در نقاط درد، موجب تقویت و انعطاف بیشتر ماهیچه های آن ها می شود. همواره به یاد داشته باشید بهترین حرکت یوگا، حرکتی است که بدن شما از آن لذت می برد و شما به راحتی می توانید آن را تمرین کنید. همه ی حرکات یوگا، لزوما برای همه ی افراد مناسب نیستند! فراموش نکنید در یوگا، حرکت اصلا مهم نیست! این احساس شما نسبت به آن حرکت است که بسیار مهم و موثر است.

همچنین دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی دریافته اند ورزش یوگا موجب نرم شدن استخوان ها و مفاصل می شود و احتمال شکنندگی آن ها را در دوران سالمندی افزایش می دهد. علی رغم این که یوگا برای پیشگیری از بیماری پوکی استخوان، بسیار مهم است اما برخی از حرکات یوگا که همراه با خم شدن بیش از حد ستون فقرات به جلو همراه است، می تواند باعث شکستگی مهره شود!

همه افراد در هر سنی که باشند، با هر درجه از انعطاف پذیری، می‌ توانند تمرینات یوگا را انجام دهند؛ تنها کافی است که فرد، کلاس هایی متناسب با سطح خود انتخاب کند؛ یعنی یکی از سطوح مبتدی، متوسط، پیشرفته و… انجام تمرینات یوگا برای باروری و رفع مشکلات آن، بسیار مفید است. اما چنانچه شما باردار هستید و می خواهید تمرینات یوگا را شروع کنید، بهتر است پیش از شروع تمرینات یوگا، با پزشک متخصص خود مشورت کنید و از مضر نبودن تمرینات، اطمینان حاصل کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا