خواب زیاد چه خطرات جبران ناپذیری برای سلامت بدن دارد؟

یکی از عادت های رایج در میان افراد، خواب زیاد در روزهای تعطیل و غیر کاری است! اتفاقی بسیار رایج و مسری که از لذت آن، شاید نتوان گذشت. به احتمال بسیار زیاد، عده ای زیادی از مردم بر این باورند که چیزی لذت بخش تر از فرا رسیدن زمان خواب وجود ندارد!

خواب زیاد چه خطرات جبران ناپذیری برای سلامت بدن دارد؟

اما در این بین بایستی خواب استاندارد و مناسب را نیز رعایت کرد. شاید این موضوع به ذهن تان رجوع کند که براساس تحقیقات گسترده و گوناکون، خواب شبانه برای سلامتی بدن انسان، بسیار مفید است! با اطمینان می توان گفت این موضوع، یک مسئله ی علمی اثبات شده است. اما بایستی این نکته را نیز در نظر بگیرید که چنانچه میزان خواب از حد استاندارد خود فراتر رود، می تواند به عنوان عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و همچنین بروز سکته‌ های قلبی و عروقی به شمار آید! حتی این عامل می تواند سبب افزایش احتمال مرگ نیز شود.

توجه داشته باشید خواب، یک نیاز فیزیولوژیک در بدن آدمی است؛ اتفاقی که باعث بازسازی و نیز تعادل جسمی، روحی و همچنین حفظ انرژی در بدن می شود. برخورداری از خواب با کیفیت و استاندارد، خستگی روزانه را از بدن شما خارج می نماید و باعث می شود تا در طول روز، از هوشیاری و تمرکز بالاتری بهره‌ مند شوید. بالا بودن کیفیت خواب آدمی سبب می شود تا بدن در برابر بیماری هایی گوناگون از جمله عارضه ی چاقی، بیماری دیابت، بیماری ها و نارسایی های قلبی و عروقی و حتی مرگ زودرس مقاوم تر شود.

مقدار خواب نرمال و استاندارد روزانه در روزها و شرایط مختلف زندگی، متفاوت است ،که این تفاوت به طور معمول به سن و میزان فعالیت روزانه و همچنین سبک زندگی شما بستگی دارد. همانطور که بسیار شنیده اید و می دانید آدمی در طول شبانه روز، به طور متوسط به ۷ الی ۸ ساعت خواب نیاز دارد. بد نیست بدانید این میزان استاندارد خواب نیز در پروژهش های انجام یافته در بنیاد ملی خواب در ایالات متحده آمریکا نیز به اثبات رسیده است؛ همچنین در این پژوهش ها مشخص شده است که خواب کمتر از ۳ ساعت و نیم و خواب بیشتر از ۸ ساعت و نیم، احتمال مرگ و میر را در آدمی تا ۱۵ درصد افزایش می دهد!

خواب زیاد چه خطرات جبران ناپذیری برای سلامت بدن دارد؟

 

شاید جالب باشد که بدانید محققان و دانشمندان به این نتیجه رسیده‌ اند که پر خوابی می تواند عامل مرتبط با افزایش افسردگی در آدمی و نیز بروز وضعیت نامطلوب اقتصادی در افراد نیز باشد! خواب زیاد اگر چه یک بیماری نیست، اما می تواند نشانه ای از وجود یک بیماری باشد. دقت داشته باشید احساس خواب آلودگی بیش از حد، ممکن است نشانه ای از وجود مشکلات سلامتی مختلف از قبیل ضعف عمومی، وجود مشکلات تیروئیدی، وجود نارسایی های قلبی و عروقی، آپنه، افسردگی و اضطراب، نارکلوپسی و یا حتی ناشی از مصرف برخی از داروها باشد.

شاید این سوال برای تان پیش آید که آپنه خواب چیست؟

در پاسخ بایستی گفت افرادی که آپنه خواب دارند، به طور معمول تمایل دارند بیشتر بخوابند! توجه داشته باشید آپنه خواب در صورت تشخیص داده نشدن و به موقع درمان نشدن، منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سکته مغزی خواهد شد.

لازم است بدانید بیماری های قلبی و عروقی در حال حاضر، علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا است؛ در این میان خواب بیشتر از ۹ ساعت در شبانه روز، شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را تا ۳۴ درصد افزایش می دهد! خواب زیاد باعث افزایش ضخامت بطن چپ ناحیه ی قلب شده و احتمال ایجاد نارسایی های قلبی و عروقی را بالا می‌ برد. همچنین شانس ابتلای زنان به بیماری های قلبی و عروقی ناشی از خواب زیاد، نسبت به مردان بیشتر است.

خواب زیاد بر تناسب اندام آدمی نیز اثرگذار است! جالب است بدانید افرادی که بین ۹ تا ۱۰ ساعت خواب در طول شبانه روز دارند، چیزی در حدود ۲۱ درصد بیشتر از افرادی که بین ۶ تا ۷ ساعت در طول شبانه روز می خوابند، احتمال چاق شدن بیشتری دارند! دقت داشته باشید ارتباط میان چاقی و خواب زیاد، در حقیقت به موازات ارتباطی است که بین مصرف غذای زیاد و ورزش نکردن وجود دارد.

نتایج جدیدترین پژوهش های انجام یافته در بنیاد ملی خواب در ایالات متحده آمریکا ثابت کرده است آن دسته از افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری خود ندارند، حتی اگر زیاد هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی خواهند داشت!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا