آیا بروز اسهال در خانم های باردار اتفاقی خطرناک است؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

اسهال! بیماری ای دردساز و بسیار اذیت کننده. با اطمینان می توان گفت همه ما در طول زندگی خود، حداقل یک بار به بیماری اسهال دچار شده ایم و از مصیبت های آن رنج برده ایم! در بیان پزشکی، اسهال یعنی تغییر در تعداد دفعات دفع مدفوع و همچنین غلظت مدفوع؛ یا به بیان واضح تر افزایش دفعات کار کردن مزاج طبیعی بدن!

 

آیا بروز اسهال در خانم های باردار اتفاقی خطرناک است؟

 

شاید این سوال برای تان پیش آید که بیماری اسهال به چه دلیل اتفاق می افتد؟ در پاسخ بایستی گفت بیماری اسهال به سبب عوامل عفونی اتفاق می افتد! یعنی بزرگ ترین و اصلی ترین علت بروز بیماری اسهال، عوامل عفونی می باشد که این عوامل از روش های مختلف وارد بدن آدمی می شوند. البته لازم به بیان است در برخی از شرایط نیز، علل دیگری می تواند سبب بروز بیماری اسهال شود!

برای نمونه گاهی اوقات آدمی خوراکی ها و مواد غذایی ای را مصرف می کند که بدن اش آن ها را نمی پذیرد! در این شرایط بدن آدمی تمایل دارد تا حد امکان این خوراکی ها و مواد غذایی را آزاد کند؛ این اتفاق سبب ایجاد بیماری اسهال می شود. یا در مواردی دیگر، آنتی اسیدهای موجود در خوراکی ها و مواد غذایی می‌ توانند دلیل عمده ی بروز بیماری اسهال باشند؛ برای نمونه آب نبات‌ های بدون مواد قندی و یا محصولات لبنی فاقد ماده‌ ی لاکتوز، برای کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند و…

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای خانم های باردار پیش آید، ابتلا به بیماری اسهال در دوران بارداری است! توجه داشته باشید بروز عارضه‌ی اسهال در دوران بارداری مادر، مشکلی طبیعی و عادی است که ممکن است در هر زمانی از دوران بارداری اتفاق افتد! البته بیان این نکته ضروری می نماید که ابتلا به یبوست در دوران بارداری مادر رایج‌ تر از ابتلا به عارضه ی اسهال گزارش شده است.

بروز بیماری اسهال در خانم های باردار علل گوناگونی می تواند داشته باشد؛ در ساده ترین وضعیت، مادر ممکن است در دوران بارداری خود، خوراکی ها و مواد غذایی غیر معمول و متفاوتی را میل نماید! که در نتیجه ی این اتفاق، تغییراتی در دستگاه گوارش مادر به وجود آید و عارضه‌ ی اسهال را در دوران بارداری مادر به همراه داشته باشد. یا در شرایطی دیگر بد نیست بدانید گر چه مصرف ویتامین‌ ها در دوران بارداری باعث حفظ سلامت مادر و جنین می‌ شود، اما در این بین، بعضی از افراد بر این باورند که ویتامین‌ های دوران بارداری نیز باعث شل شدن مدفوع فرد می‌ شود!

بروز بیماری اسهال در خانم های باردار، نگران کننده نیست و این نوع عارضه‌ی اسهال در عرض ۲۴ ساعت و یا حتی در مدت زمانی کوتاه تر و کمتر، برطرف می شود.

 

آیا بروز اسهال در خانم های باردار اتفاقی خطرناک است؟

 

برای درمان بیماری اسهال و پیشگیری از بروز مشکلات دیگر در خانم های باردار، توصیه می کنیم مایعات به مقدار بیشتری بنوشید و از غذاهایی با مقدار فیبر کمتری بهره گیرید.

شاید این سوال برای تان پیش آید که کدام خوراکی ها و مواد غذایی دارای مقدار ماده ی فیبر کم تری هستند؟

در پاسخ بایستی گفت خوراکی ها و غذاهایی که فیبر کمی دارند عبارتند از موز، نان سفید، برنج سفید، سیب زمینی، ماهی به صورت کامل پخته شده، مرغ به صورت کامل پخته شده، گوشت گوساله و همچنین گوشت کبابی.

توجه داشته باشید بیشتر خانم های باردار ممکن اسن عارضه‌ ی اسهال را در اواخر دوران بارداری و یا در طول سه ماهه‌ ی پایانی دوران بارداری خود تجربه نمایند. لازم است بدانید عارضه‌ ی اسهال در این دوره از بارداری، ممکن است نشانه‌ای از آغاز فرآیند تولد و شروع دردهای زایمان باشد! البته در این شرایط به هیچ وجه عجله نکنید! زیرا این اتفاق به این معنا نیست که جنین بلافاصله متولد خواهد شد.

 

در انتها توصیه می کنیم بدون تجویز پزشک متخصص، نبایستی بیش از دو روز خود درمانی انجام دهید و داروهای ضد اسهال را مصرف نمایید. دقت داشته باشید مصرف بیش از اندازه داروهای ضد بیماری اسهال، مشکل ساز می باشد و حتی ممکن است باعث بروز بیماری یبوست شود.

در صورتی که عارضه‌ ی اسهال بیش از چند روز ادامه داشته باشد، حتی چنانچه این اسهال شدید نیز نباشد، بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت نمایید؛ همچنین در صورت داشتن تب یا اثر خون در مدفوع خود، بایستی فورا به نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا