آیا پیاده روی باعث زایمان زودرس می شود؟

جدول یاب ، محمد سیمری : پیاده‌ روی! بهترین، موثرترین و همچنین ارزان‌ قیمت ترین فعالیت جسمی که به تناسب‌ اندام آدمی منجر می‌ شود. ورزشی که امروزه بسیاری از افراد به سبب زندگی ماشینی، به آن پناه برده اند. شاید بد نباشد که بدانید داشتن فعالیت بدنی به هیچ عنوان به معنای انجام تمرینات سخت ورزشی نیست! بلکه انجام فعالیت‌ هایی مانند کارهای منزل و مهم تر از آن پیاده روی، جزو فعالیت های بدنی محسوب می‌ شوند.

درباره ی پیاده روی نیز بد نیست بدانید چنانچه هر روز کتانی هایتان را می پوشید و به خیابان می روید و با همان شیوه و شدتی قدم می زنید که دیروز، پریروز، یک هفته قبل، یک ماه قبل و یا حتی یک سال قبل پیاده روی کرده اید، نباید هیچ امیدی داشته باشید! امید به این که درست به اندازه روزهای اول کالری خواهید سوزاند!

به این نکته توجه داشته باشید که بدن شما به مرور زمان، به فعالیت بدنی ای که در طول روز انجام می دهید، عادت می کند و سوخت و ساز پایه ی بدنتان نیز با آن هماهنگ می شود! بنابراین چنانچه هر دو تا سه ماه یک بار شدت فعالیت خود را تغییر ندهید، پیاده روی های روزانه نیز کم اثرتر خواهند شد. گفتن این موضوع نیز خالی از لطف نیست که میزان انرژی که شما با انجام ۲ کیلومتر پیاده‌ روی تند (با سرعت پنج تا شش کیلومتر در ساعت) می‌ سوزانید، تقریبا با انرژی‌ ای که صرف دویدن آرام در مسافت ۵/۱ کیلومتر می‌ شود، مساوی است و اثر مفید یکسانی بر تناسب اندام و سلامت شما دارد.

همچنین درباره کفش مناسب پیاده روی نیز توصیه می کنیم کفش‌ هایی بپوشید که نرم هستند و به راحتی تا می ‌شوند! دقت داشته باشید کفش پیاده‌ روی، کف قابل ارتجاعی دارد و مانع لق خوردن پا در کفش می ‌شود! البته به طور معمول هر کفش راحت و سبکی با پاشنه ی کوتاه، مناسب و ایده آل است.

پیاده روی در دوران بارداری

محققان می‌ گویند زنانی که عادت به پیاده روی دارند، در دوران بارداری به دیابت دچار نمی‌ شوند! همچنین احتمال زایمان زودرس در آنها کاهش می یابد و استرسشان نیز در دوران بارداری کمتر خواهد بود!

بسیاری از زنان باردار تصور می‌ کنند که حیات جنین در رحم آن ها، در گرو بی‌ حرکت و ساکن بودن آن ها است! این دسته از مادران نگران این هستند که بعد از بالا رفتن از پله‌ ها، ممکن است ناگهان نوزاد نارس‌ شان از رحم بیرون بجهد یا اینکه در صورت پیاده روی کردن، بارداری‌ شان خاتمه پیدا کند! در پاسخ به این دسته از افراد بایستی گفت که در اشتباه هستند!

بایستی بدانید تا زمانی که نوزاد آماده ی زندگی در خارج از بدن شما نشده باشد و بدنتان نیز برای جدا شدن از او آمادگی لازم را نداشته باشد، بعید است چیزی زمینه را برای شروع درد زایمان فراهم نماید! پس فراموش نکنید پیاده‌ روی به خودی خود باعث بیرون آمدن نوزاد نمی‌ شود.

توجه داشته باشید از بهترین و کم خطر ترین ورزش های دوران بارداری، می توان پیاده روی را نام برد! پیاده روی مزایای بسیار زیادی برای نوزاد و مادر دارد؛ برای نمونه پیاده روی نقش زیادی در تناسب اندام زنان باردار دارد و باعث می شود آن ها دوران بارداری سالمی را تجربه نمایند. به یاد داشته باشید بدن شما برای اینکه در دوران بارداری دچار زوال نشود، نیازمند حرکت طبیعی و همچنین به اندازه است.

توجه داشته باشید پیاده روی در دوران بارداری هیچ ایرادی ندارد؛ به این شرط که زیاده روی نکنید و پزشک‌ متخصص شما نیز اجازه‌ ی آن را به شما داده باشد. شما می توانید با پیاده روی آرام روزانه بر روی سطح کم‌ شیب، در ماه‌ های بارداری، سلامتی خود را تضمین نمایید! به فعالیت هورمون‌ هایتان سر و سامان دهید و به عضلات و استخوان‌ هایتان نیز جانی دوباره ببخشید.

مهم تر از همه، پیاده روی بر موقعیت رحم شما هم تاثیر می‌ گذارد و زمینه را برای چرخش نوزاد در جهت مناسب فراهم می‌ کند.

پیاده روی در دوران بارداری چه پیش‌ شرط هایی دارد؟

برای اینکه راه رفتن در دوران حاملگی، سلامت شما را تهدید نکند، به این توصیه‌ ها عمل کنید:

  • اگر احساس خستگی شدید یا کلافگی کردید، به پیاده‌ روی پایان دهید.
  • از رفتن به مکان‌ های شلوغی که احتمال تنه زدن به شما در آن ها وجود دارد، پرهیز کنید.
  • کفش مناسب بپوشید تا هم به زانوها و لگنتان فشار وارد نشود و هم احتمال سر خوردن و زمین خوردنتان کمتر شود.
  • سعی کنید در سطح صاف، غیر لغزنده و کم‌ شیب پیاده روی کنید؛ قرار نیست این تمرین روزانه شما را خسته و آزرده کند. پیاده روی روی شیب یا پله‌نوردی، تنها با دستور پزشک شما باید انجام شود.
  • ساعات گرم را برای راه رفتن انتخاب نکنید. شما ۲۴ ساعت وقت دارید و برای یک ساعت پیاده روی کردن، می‌ توانید بهترین زمان را انتخاب کنید.
  • یک قمقمه آب خنک (نه سرد) را همراه خود داشته باشید و در زمان راه رفتن مرتب آب بنوشید. می‌ توانید در روزهای گرم از ترکیب تخم‌ شربتی، خاکشیر، برگ نعناع و حلقه‌ های لیمو هم کمک بگیرید.
  • لباس نخی گشاد بپوشید و به پوست بدنتان اجازه دهید که در گرما و زمان تحرک داشتنتان نفس بکشد.
  • به عنوان آخرین نکته، بعد از پیاده‌ روی دوش بگیرید تا هم خستگی‌ تان کم شود و هم پوستتان نفس بکشد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا