طرز تهیه گز آردی خانگی ساده و لقمه ای به روش قنادی ها

دستور پخت گز آردی در خانه

طرز تهیه گز

گز یکی از شیرینی های سنتی ایرانی می باشد که بسیار پر طرفدار و خوشمزه است و روش تهیه بسیار ساده ی دارد و از مدل های بازاری بسیار سالم تر و بهار بهتر است و شما می توانید برای مناسبت های مختلف و مهمانی ها به خصوص عید نوروز تهیه کنید و این شیرینی یا دسر خوشمزه ایرانی را به همراه یک لیوان چای میل کنید. امروز در جدول یاب طرز تهیه گز آردی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گلاب۱/۲ پیمانه
شکر۱ پیمانه
گلوکز۱/۲ پیمانه
سفیده تخم مرغ۲ عدد
پسته۷۰ گرم معادل ۱/۲ پیمانه
آرد سفیدبه میزان لازم

طرز تهیه گز آردی

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

شکر و گلاب را روی حرارت گذاشته و بدون هم زدن صبر کنید تا شکر حل شود و نیازی به جوشیدن نیست. گلوکز را اضافه کرده هم میزنیم تا مواد باهم ترکیب شوند و به قوام برسد یعنی وقتی یک قاشق از شربت را داخل نعلبکی ریخته و هم زدیم و از حرارت افتاد، بین دو انگشت تست کنید اگر به صورت نخ و کشدار درآمد، آماده است و یا چند قطره شربت را داخل یک استکان آب سرد ریخته و اگر داخل آب به شکل توپ درآمد و جمع شد و در دستتان گرد شد آماده است.

مرحله دوم: هم زدن سفیده

سفیده‌ های تخم مرغ را باهمزن بزنید تا سفت و حجیم شود. شربت آماده شده را کم کم به سفیده اضافه کنید و باهمزن شروع به زدن بکنید تاجایی که مواد شربت و سفیده همه باهم ترکیب شوند و این ترکیب را روی حرارت قرار داده و یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار دهید و با همزن و با دور تند بزنید حدود ۱۰ دقیقه تا پره های همزن دیگر نتوانند داخل مواد بچرخند و از این مرحله به بعد با قاشق چوبی تند تند شروع به همزدن کنید از زیر به رو و اصلا غفلت نکنید چون موادتون میسوزه و تغییر رنگ می دهد.

مرحله سوم: تهیه گز آردی

پس حواستون باشد و مرتب هم بزنید و حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا گز پخته و آماده شود و برای تیست باید مقداری از مایه‌ ی گز را روی دیواره‌ ی یک لیوان بریزید و اگر به پایین لیوان نریخت ،گزتون پخته و آماده است و پسته را اضافه کنید و هم بزنید و از روی حرارت بردارید و داخل قالب آرد بپاشید و مواد گز را روی آرد ریخته و فشرده و سطحش را صاف کنید و کمی آرد روی مواد پاشیده و داخل یخچال ۱ ساعت استراحت دهید و سپس به شکل مربع برش بزنید. یا برای داشتن گز سکه‌ای شکل، داخل یک سینی آرد پاشیده و مواد گز را روی آرد ریخته و به شکل استوانه درآورید و دورتادور استوانه را هم آردپاشی کنید و با کاردک به سایز دلخواه برش دهید و داخل آرد قرار دهید تا به دست یا ظرفتان نچسبد و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

فوت و فن های دستور پخت گز آردی

  1. شهدتون اگر زیادی غلیظ شود، گزتون سفت می شود و برعکس اگر شهدتون به مرحله ی نخ انداختن نرسد، گزتون شل می‌شود.
  2. می توانید با زرده ها شیرینی پسته ای تهیه کنید.
  3. می توانید مقدار پسته را به دلخواه کم و زیاد کنید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا