راههای مبتلا نشدن به تب کنگو چیست؟ +علائم این بیماری

تب کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد که در سال گذشته منجر به مرگ ۳۳ نفر در ایران شد. علائم اولیه بیماری تب کریمه کنگو بسیار شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزاست و شامل تب، لرز، سردرد، بدن درد،  درد عضلات، درد چشم و ترس از نور است.

 تب کنگو

دکتر محمدرضا ناظر با بیان اینکه تب کریمه کنگو جزوه بیماری‌های ویروسی «تب‌های خونریزی دهنده» محسوب می‌شود، اظهار کرد: تب کریمه کنگو بیماری عفونی است که فرد به دنبال درگیر شدن با ویروس‏‌ها علاوه بر خونریزی تب می‌کند.

وی ادامه داد: چنانچه  فردی با هم دچار تب و خونریزی شد باید به وجود این ویروس در بدن خود شک کند.

ناظر با اشاره به اینکه ویروس‌های مختلف هستند که هر کدام به طرق مختلف می‌توانند ایجاد بیماری کنند که مهمترین ویروس آن در ایران تب کریمه کنگوست و انواع دیگر آن هنوز ثابت نشده است، افزود: در کشورهای همسایه نظیر عربستان بیماری  تب خرما نیز وجود دارد که علاوه بر کریمه کنگو می‌توانند تب‌های خونریزی دهنده در انسان را به دنبال تماس با دام آلوده ایجاد کند.

این متخصص بیماری‎های عفونی و فلوشیپ آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مهمترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو را تماس با دام آلوده و محصولات دامی عنوان کرد و با تاکید بر اینکه از طریق تماس با کنه آلوده و یا بیمار مبتلا به این بیماری نیز احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد، یادآورشد: علائم خونریزی جزو مراحل پیشرفته بیماری است بنابراین قبل از اینکه  فرد دچار حمله خونریزی شود باید بیماری تشخیص و درمان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه علائم اولیه بیماری تب کریمه کنگو بسیار شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزاست، اضافه کرد: تب، لرز، سردرد، بدن درد،  درد عضلات، درد چشم و ترس از نور علایم اولیه این بیماری است.

ناظر تصریح کرد: با توجه به اینکه این بیماری بسیار شبیه ویروس‌هایی از جمله سرماخوردگی بوده  پس تشخیص اولیه بیماری ممکن است با تأخیر صورت گیرد، همچنین مهمترین نکته کلیدی برای رسیدن به تشخیص بیماری گرفتن یک شرح حال دقیق مبتنی بر تماس فرد با دام آلوده و محصولات دامی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه مهمترین امتیاز بندی احتمال وجود بیماری، تماس با دام است، یادآورشد: علائم آزمایشگاهی بیماری شامل دو دسته علائم اختصاصی و غیر اختصاصی است که علائم غیر اختصاصی شامل افزایش آنزیم‌های کبدی، اختلالات انعقادی خون و کاهش پلاکت خون است اما علائم اختصاصی شامل چک کردن آنتی بادی توسط الیزا و یا کشف ژنوم ویروس با پی سی آر« pcr » است.

وی گفت: با توجه به اینکه بیماری دارای دو درمان اختصاصی و غیر اختصاصی است، درمان اختصاصی شامل درمان ضد ویروس و درمان غیر اختصاصی اقدامات حمایتی ویژه است.

ناظر تاکید کرد: بیمار در صورت شک ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو باید به اولین مرکز بهداشت درمانی و کلینیک‌های تخصصی بیماری‌های عفونی مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد:بهترین راه پیشگیری عدم تماس با دام آلوده و محصولات دامیست و مردم باید از خرید گوشت، جیگر و دیگر محصولات دامی از مراکز غیرمعتبر خود داری کنند.

وی عنوان کرد: نگه داشتن گوشت در فریزر به مدت ۴۸ ساعت باعث غیر فعال شدن ویروس می‌شود همچنین استفاده از دستکش هنگام پاک کردن محصولات دامی کمک کننده است.

این متخصص بیماری‎های عفونی و فلوشیپ آموزش پزشکی ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه جهت تشخیص بیماری، پزشکان و کادر پزشکی باید به فکر این بیماری باشند در غیر اینصورت ممکن است تشخیص بیماری نادیده گرفته شود یا با تاخیر صورت گیرد، با تشخیص زود هنگام و شروع درمان احتمال نجات بیمار وجود دارد.

ناظر تاکید کرد:  ویروس بیماری تب کریمه کنگو در جگر دام حدود ۴۰ روز باقی می‌ماند بنابراین توصیه می‌شود افراد از خوردن جگر نیم‌پخته و خام جدا خودداری کنند.

منبع: ایسنا

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا